Prima pagină » Actualitate » Vrei să mergi la vară în vacanță, în Grecia? Multe prețuri sunt mai mici decât în România!
Vrei să mergi la vară în vacanță, în Grecia? Multe prețuri sunt mai mici decât în România!

Vrei să mergi la vară în vacanță, în Grecia? Multe prețuri sunt mai mici decât în România!

21 mai 2024, 10:42,
BZI.ro, în Actualitate

Litoralul grecesc reprezintă o țintă pentru mulți dintre români. Tocmai de aceea, mulți, care nu obișnuiesc să meargă la all inclusive, ci să se gospodărească singuri în vacanță vor să știe cât costă alimentele în această țară. Românii trebuie să știe că multe prețuri sunt mai mici decât în România în supermarketurile grecești. Este vorba despre uleiul de măsline, peștele, dulceața, sucul de roșii sau ceapa. În schimb, la greci trebuie să te aștepți la prețuri mai mari la carnea de vită sau de pui, brânza feta sau orezul.

Multe prețuri sunt mai mici decât în România!

Potrivit Institutului elen de Cercetare a Bunurilor de Consum, care a analizat prețurile din supermarketuri în Grecia, Franța, Anglia, Italia, Spania, Portugalia, Germania și România, multe dintre produsele alimentare sunt mai ieftine în supermarketurile grecești decât în România.

În raportul IELKA s-au comparat prețurile din lanțurile de supermarketuri din fiecare țară, având la bază un coș de produse des consumate în gospodării. S-au avut în vedere prețurile a 6.000 de produse, dintr-un total de 43 de categorii de bunuri, din 40 de lanțuri de supermarketuri și hypermarketuri diferite din cele opt țări analizate, calculând apoi prețurile medii. Cifrele obținute includ atât prețurile produselor aflate la vânzare, cât și produsele marcă privată din fiecare țară.

Astfel, rezultatele rată că cinci țări au un coș mediu semnificativ mai scump decât cel din Grecia: 24% Germania, 20% Franța, 25% Marea Britanie, 16% Italia, 7% Portugalia, în timp ce Spania și România sunt destul de aproape de Grecia, dar tot sunt mai scumpe cu 5% și, respectiv, 1%.

Imaginea rezultatelor se schimbă semnificativ atunci când eliminăm TVA-ul pentru a înțelege prețurile reale ale produselor din supermarket.

Comparația de prețuri în acest caz arată că toate cele șase țări au un coș mediu mai scump decât Grecia: și anume Germania cu 31%, Franța cu 28%, Regatul Unit cu 33%, Italia cu 24%, Spania cu 24%. 12%, Portugalia cu 10% și România cu 6%.

Acesta este rezultatul diferenței de TVA din fiecare țară în parte. În Grecia acest TVA este de 13% la multe produse, semnificativ mai mare decât în Regatul Unit (0% sau 5%) și Franța (10% și 5,5%), Spania (10% și 4%), Portugalia (13% și 6%), Italia (5% și 4%) , Germania (7%) și România (9%), dar și majoritatea țărilor UE Alte alimente din Grecia sunt supuse cotei de TVA de 24% în timp ce în alte state au o cotă mai redusă.

Mai ieftin în Grecia decât în alte țări

Potrivit IELKA, consumatorii greci au acces la produse mai ieftine în supermarketuri decât în multe țări europene.

„Concluzia generală care reiese din analiza de mai sus este că comerțul cu amănuntul din Grecia oferă consumatorilor greci acces la produse la prețuri mai mici în medie, ceea ce este rezultatul eforturilor comune ale furnizorilor și comercianților cu amănuntul să țină prețurile sub control“, au precizat reprezentanții IELKA în raportul realizat.

Pe lângă TVA, factorii care ar trebui să fie luați în considerare atunci când se compară prețurile între diferite țări sunt valoarea taxelor în fiecare țară, obiceiurile de consum din fiecare țară sau dezastrele naturale datorate schimbărilor climatice. În plus, se ține cont de distanța față de centrele de producție din Europa Centrală și costurile corespunzătoare, costul energiei, costul combustibilului și al transportului general sau infrastructura fiecărei țări.

Luate în calcul sunt și dimensiunea pieței, puterea de cumpărare și economiile de scară corespunzătoare în achiziția de produse, balanța export-import în raport cu alimentele și materiile prime ale acestora, diferitele costuri de producție (energie, materii prime, costuri salariale, costuri financiare, birocrație), productivitatea industriei și a comerțului cu amănuntul în fiecare țară, sezonalitatea cererii și a ofertei (de exemplu, datorită turismului sau condițiilor meteorologice) sau costul cu salariile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *