Începând cu anul școlar 2025-2026, „Săptămâna Altfel” va căpăta un nou sens și o direcție clară, prin introducerea a două teme obligatorii în toate școlile din România: combaterea violenței și prevenirea consumului de substanțe interzise. Anunțul a fost făcut de ministrul Educației, Daniel David, într-o conferință de presă susținută joi, și vine pe fondul unei îngrijorări tot mai mari la nivel național privind siguranța tinerilor.
Deși asemenea subiecte sunt abordate în mod repetat în școli, ministrul a subliniat lipsa de coerență în organizarea și implementarea activităților educaționale.
„Avem activități pe aceste teme în fiecare an, dar nu urmează întotdeauna un fir logic sau o structură clară. Vrem să schimbăm acest lucru”, a declarat David.
Două teme obligatorii în „Săptămâna altfel”
Astfel, începând cu toamna anului viitor, toate unitățile de învățământ vor primi un set de îndrumări oficiale și clare pentru organizarea acestor activități, în cadrul unui format „semi-structurat”, menit să le ofere atât libertate, cât și responsabilitate. Scopul este ca elevii, profesorii și părinții să fie nu doar informați, ci și pregătiți concret să recunoască și să intervină în cazurile de violență sau consum de droguri. Ministrul a insistat asupra importanței exercițiilor de simulare, prin care să se exerseze reacțiile și intervențiile în situații reale.
Decizia vine într-un context dureros. Cazul lui Rareș Ion, un tânăr de 20 de ani care a murit în urma unei supradoze în timp ce era filmat live pe TikTok, a stârnit valuri de revoltă și a readus în atenție fragilitatea sistemului de prevenție din România. Rareș ar fi fost instigat de un dealer deja condamnat într-un alt dosar celebru, cel al lui Vlad Pascu, amplificând și mai mult semnele de întrebare cu privire la eficiența autorităților.
Medicul Costin Militaru, cu o experiență de două decenii în lucrul cu persoane dependente, avertizează că metodele actuale sunt insuficiente.
„Fie sunt punitive, fie emoționale, dar nu există un sistem de sprijin real pentru tineri. Avem doar un singur centru de tratament pentru minori în toată țara”, a spus el.
Săptămânile tematice creează haos în calendarul educațional
În paralel cu noile măsuri, Ministerul Educației pregătește și un ordin prin care se va implementa un „buton roșu” – un mecanism prin care elevii, părinții sau profesorii vor putea semnala, inclusiv anonim, cazuri de violență sau consum de droguri în mediul școlar. Documentul este în prezent în procesul de avizare și urmează să fie făcut public în curând.
Totuși, nu toți actorii din sistem privesc aceste inițiative cu optimism. Unii profesori semnalează faptul că săptămânile tematice, precum „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde”, deși bine intenționate, creează haos în calendarul educațional. Raluca Răducanu, director adjunct la Liceul Teoretic „Jean Monnet”, consideră că „aceste inițiative nu funcționează la nivelul gimnaziului și liceului”, în timp ce profesorul Marius Lobază, de la Colegiul Naţional Bănăţean din Timişoara, afirmă că „anul școlar este distrus complet” din cauza suprapunerii cu alte activități importante, cum ar fi simulările.
Conform calendarului oficial, în anul școlar 2025-2026, „Școala Altfel” și „Săptămâna Verde” se vor desfășura în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026. Fiecare va avea o durată de cinci zile lucrătoare, iar școlile vor avea libertatea să aleagă când le organizează, în funcție de propriul program. În același timp, elevii din învățământul profesional, tehnologic și postliceal vor participa la activități de instruire practică, adaptate profilului lor educațional.
Prin aceste noi măsuri, autoritățile speră să transforme școala dintr-un simplu spațiu educațional într-un mediu sigur, pregătit să prevină tragedii precum cea care l-a avut în centru pe Rareș Ion.
Dar programul anterior de ce nu a functionat?
Si de ce ar functiona asta de acum?
Solutia e simpla: ORDINE SI DISCIPLINA. Camere de luat vedere in scoli, uniforme, fara telefoane si aia care fac caterinca sa fie dati afara si trimisi la munca daca nu le place cartea.
Problema e ca scroafele astea proaste au acaparat sistemul. Ele vor sa fie „mamici” si sa le sufle in c*r plozilor care fac bascalie si sa-i „inteleaga” in loc sa le dea un sut in c*r si sa-i trimita la scoala de corectie.
cam asa e! feminizarea excesiva a corpului profesoral nu a adus nimic bun pentru elevi.
Nu e vorba de feminizare. Pe vremea lu’ Ceasca majoritatea dascalilor tot femei erau dar era ordine si disciplina in scoli.
Problema e ca dupa 89 numai femeile proaste au ajuns sa lucreze in invatamant in loc sa stea acasa la cratita si sa le lase pe femeile realmente capabile sa lucreze in invatamant.
Cred ca vacile ca Ligia Deca au fost „traumatizate” de profesori pe vremea lui Ceasca (adica au primit palme peste bot pt ca uniformele le erau neingrijite sau pt ca aveau tigari in ghiozdan) si de atunci au prins ura fata de disciplina si ordine. Nu zic ca nu existau abuzuri pe vremea aia dar in ansamblu atunci era mai bine decat acum.
Pe vremea aia, daca nu te puneai cu burta pe carte, te lua mama dreaqu. Acum toate vacile proaste se dau cu capul de pereti ca nu cumva sa-l „traumatizeze” pe plod daca-l trage de urechi cand injura sau loveste alt copil.
nu stiu ce liceu ai facut. eu am facut Negruzzi. peste 2/3 din profesori erau barbati. asta dupa 90.
cu disciplina, de acord.
Masuri artificiale, fara efect! Ca mai tot ce vine de la Minister.
Din 90 incoace elevii studiaza Religia. A constatat cineva ca noile generatii au devenit usa de biserica in urma studiului Religiei?
Mariti pedepsele pentru traficanti si incriminati consumul de droguri.
In alte tari unde religia nu se studiaza in scoli situatia e mult, mult mai grava decat in Romania. Deci hai sa nu dam vina pe ora de religie.