În timp ce mașinile chinezești pot avea o tentă exotică pentru multă lume, ele sunt deja răspândite în majoritatea țărilor europene. Cu toate acestea, publicul larg încă nu știe prea multe lucruri despre producătorii chinezi, ceea ce duce la existența unor mituri care circulă în jurul acestor vehicule.
Potrivit lui Matas Buzelis, expert automobilistic din cadrul companiei de date auto carVertical, creșterea popularității vehiculelor electrice din China va afecta și piața mașinilor second hand. Vor avea parte de cumpărători vehiculele electrice la mâna a doua ale producătorilor chinezi?
Este posibil să avem concurență, dar numai cu aceleași reguli și regulamente
Decizia Comisiei Europene de a impune taxe vamale mai mari asupra vehiculelor chinezești îngreunează viața producătorilor chinezi de mașini electrice.
Europenii doresc să-și protejeze proprii producători și pe cei care asamblează vehicule fără a utiliza în mod nedrept resursele umane sau materiale din surse îndoielnice. Prin urmare, UE ia în considerare creșterea taxei de import de la 10% la 38,1%, ceea ce modifică semnificativ accesibilitatea mașinilor electrice chinezești. Statele Unite deja au o taxă de import de 100% pentru mașinile chinezești.
„Câteva companii din China au început să investească în construirea de fabrici de producție în Europa, deoarece mașinile asamblate pe continent vor evita cotele mari de impozitare. Exact așa ar fi trebuit să fie de la început – asigurarea unei concurențe echitabile este calea corectă. În momentul în care companiile chinezești devin mai transparente în procesul de fabricarea a vehiculelor, vor avea toată concurența pe care și-o doresc” – explică Matas Buzelis de la carVertical .
Mașinile chinezești ar putea avea un impact asupra accesibilității vehiculelor electrice
Având în vedere că mașinile electrice sunt mai scumpe decât cele pe diesel și benzină, producătorii chinezi de vehicule electrice oferă europenilor alternative mai accesibile. Potrivit Financial Times, cota de piață a mărcilor chineze de vehicule electrice a crescut la 8% în 2023. Cu toate acestea, experții prevăd că până în 2027 vehiculele electrice chinezești vor ocupa o cincime din piața EV din UE.
Prețul totuși nu este principalul factor care îi descurajează pe șoferi să adopte vehicule electrice. Infrastructura de încărcare din țările europene este încă în curs de dezvoltare și mulți cumpărători consideră că este incomod să deții un vehicul electric.
Potrivit lui Buzelis, noile vehicule electrice chinezești vor prelua o cotă semnificativă de piață atâta timp cât vor costa mai puțin. Cu toate acestea, producătorii europeni caută deja modalități de a concura cu companiile chineze prin explorarea oportunităților de cooperare chiar și între companii rivale.
EV-urile rulate pot deveni mai ieftine în timp
Concurența în creștere din piața vehiculelor electrice va aduce beneficii cumpărătorilor pe termen lung, deoarece acest lucru ar trebui să reducă prețurile de achiziție. Șoferii care caută mașini mai accesibile vor putea alege și dintre vehiculele electrice, o variantă pe care este posibil să o fi omis în trecut.
„Odată cu creșterea în popularitate a vehiculelor electrice chinezești mai accesibile, cererea de mașini electrice la mâna a doua poate fi compromisă în toată Europa. Acest lucru poate fi suficient ca prețurile lor să scadă”, explică Buzelis.
Cu toate acestea, există variații între țările europene privind popularitatea vehiculelor electrice, infrastructura cât și puterea de cumpărare. Prin urmare, piețele pot reacționa diferit la afluxul de vehicule chinezești.
Valoare reziduală și fiabilitate îndoielnice
Înainte de a cumpăra un EV chinezesc, este important să luați în considerare rata lor rapidă de depreciere. Aceste mașini pot avea o cerere mai mică pe piața vehiculelor la mâna a doua, ceea ce le va diminua semnificativ prețurile.
„Deprecierea rapidă are un impact mare asupra plăților lunare, deoarece acestea vor fi afectate de valoarea estimată a mașinii la finalul contractului de leasing. Oamenii au o înțelegere limitată a vehiculelor care provin din țările în curs de dezvoltare precum China și fiabilitatea lor este de asemenea discutabilă. Se pare totuși că cumpărătorii pot lua în considerare EV-uri chinezești noi în detrimentul alternativelor europene puțin rulate. Cu toate acestea, vehiculele electrice second-hand făcute de producătorii chinezi ar putea fi dificil de vândut”, conform lui Buzelis.
Oferta limitată de piese de schimb pentru vehiculele ceva mai neobișnuite poate fi și ea un punct de stres pentru șoferi. Cu toate acestea, producătorii auto chinezi construiesc deja fabrici de producție în Europa, lucru care va rezolva această problemă. În schimb, este de așteptat ca acest lucru să crească pe termen lung prețurile EV-urilor chinezești.