Sute de vase – ambarcațiuni fluviale cu propulsie proprie sau fără – sunt reţinute pe tronsonul româno-bulgar al Dunării din cauza nivelului scăzut al apei, a declarat luni, pentru agenția BTA, Ivan Jekov, şeful Direcţiei de supraveghere fluvială de la Ruse.
El a precizat că sunt 20 de praguri care împiedică navigaţia, cele mai joase niveluri ale apei înregistrându-se în zonele din apropierea insulelor Belene şi Batin. În prezent, pescajul maxim acolo este de 1,30 metri, relatează Agerpres.
Vasele cu încărcătură foarte uşoară sau cele fără încărcătură pot naviga pe acest tronson fluvial
Oficialul bulgar susține că o situație similară se întâlnește și în alte ţări de-a lungul Dunării. Vasele de croazieră, de pildă, pot opera pe foarte puţine porţiuni ale Dunării, însă pe tronsonul româno-bulgar este imposibil.
Doar vasele cu încărcătură foarte uşoară sau cele fără încărcătură, cu un pescaj nu mai mare de 1,20 – 1,30 metri, pot naviga pe acest tronson fluvial.
Ivan Jekov a precizat că în prezent nu există niciun vas eşuat, în condițiile în care căpitanii evită să navigheze în aceste condiţii şi aşteaptă creşterea nivelului apei, dar acest lucru duce la pierderi pentru armatori şi companii.
Ivan Jekov: „Va fi probabil cel mai nefavorabil an pentru transportul fluvial”
Ivan Jekov este de părere că acesta va fi cel mai nefavorabil an pentru transportul fluvial, deși au mai existat situații similate atât în anul 2003, cât și în 2018.
„Au existat situaţii similare din punct de vedere al nivelului scăzut al apei în 2003, precum şi în 2018, dar acum seceta a venit prea devreme, iar acesta va fi probabil cel mai nefavorabil an pentru transportul fluvial”, spune Ivan Jekov.
El a avertizat, de altfel, că nu este de așteptat ca nivelul apelor Dunării să crească prea curând. Conform Agenţiei Executive pentru Explorarea şi Întreţinerea Fluviului Dunărea din Ruse, nivelul Dunării a scăzut până la 52 de centimetri deasupra punctului de zero absolut. În zilele următoare experţii se aşteaptă ca acest nivel să mai scadă cu 3 centimetri.