Centrul de Formare al USLIP Iași a finalizat trei proiecte europene majore, axate pe educația digitală și antreprenorială, prevenirea abandonului școlar și promovarea implicării tinerilor în comunitate. Dintre acestea, proiectul „Skills 4future” și-a încheiat implementarea în colaborare cu parteneri francezi, oferind elevilor și profesorilor din România și Franța o experiență educativă valoroasă
USLIP Iași finalizează trei proiecte internaționale dedicate educației antreprenoriale, digitale și susținerii tinerilor în comunitate
„Skills 4future”, unul dintre cele mai ample proiecte coordonate de USLIP Iași, a fost implementat pe o perioadă de doi ani, între 2022 și 2024, prin programul Erasmus+. În parteneriat cu Chambre de Métiers Pays de la Loire din Franța, proiectul a avut drept scop principal îmbunătățirea competențelor antreprenoriale și digitale ale elevilor. Cinci școli din județul Iași – Școala Profesională Mogoșești, Școala Profesională Cozmești, Școala Profesională Țibana, Liceul Tehnologic Vlădeni și Liceul Tehnologic „Mihai Busuioc” Pașcani – au participat la proiect alături de profesori francezi, în cadrul unor sesiuni de formare, pentru a crea materiale educative inovative.
Un element central al proiectului a fost parteneriatul cu compania Adservio, care a oferit spațiu virtual pentru întâlniri online între elevii din România și cei din Franța. În acest spațiu denumit „Comunitatea Viitorilor Antreprenori”, elevii au dezbătut teme relevante pentru educația antreprenorială și digitală, printre care utilizarea inteligenței artificiale în afaceri, dezvoltarea de start-up-uri și exemple de bune practici. Angela Casariu, reprezentant al USLIP Iași, a explicat că această platformă a contribuit semnificativ la crearea unor legături între elevii din ambele țări și a sprijinit dezvoltarea unor abilități esențiale pentru viitor.
„Elevii din România și Franța au interacționat pe această platformă, unde au împărtășit experiențe și au colaborat pentru a realiza materiale educative de calitate”, a declarat Angela Casariu.
De asemenea, proiectul a produs resurse educative valoroase, cum ar fi „Caietul digital pentru studii și muncă”, un document electronic folosit atât de elevi, cât și de profesori și tutori în timpul stagiilor de practică. Caietul permite înregistrarea progresului fiecărui elev și urmărește aspecte legate de activitatea lor educațională și profesională.
Proiecte inovatoare pentru prevenirea abandonului școlar și promovarea implicării tinerilor
Cel de-al doilea proiect important derulat de Centrul de Formare USLIP Iași, intitulat „Tested”, are ca scop prevenirea abandonului școlar prin identificarea elevilor aflați în risc. Implementat tot prin programul Erasmus+, proiectul „Tested” este în al doilea an de derulare și se concentrează pe dezvoltarea unor instrumente psihometrice care permit profesorilor să identifice mai rapid elevii care pot fi în pericol de a părăsi școala. Aceste instrumente includ un chestionar aplicat în școli ce va fi pilotat din toamna aceasta în două instituții de învățământ selectate din Iași.
„Nu vorbim doar despre elevii care abandonează școala, ci despre cei care ar putea fi tentați să renunțe, iar noi intervenim pentru a le oferi suportul necesar. Vom pilota acest chestionar timp de un an pentru a observa eficiența lui și a evalua modul în care poate fi extins și în alte unități școlare”, a explicat Angela Casariu.
Cel de-al treilea proiect, „InclusEU”, coordonat de o primărie din Spania și implementat împreună cu USLIP Iași, s-a concentrat pe sprijinirea inițiativelor de dezvoltare a tinerilor din comunitate, inclusiv în contextul efectelor pandemiei. USLIP Iași a participat la o serie de activități în cadrul acestui proiect, culminând cu conferința finală desfășurată la Heerlen, Olanda, între 18 – 21 septembrie 2024, sub denumirea „United in Resilience”. Aici, tinerii au avut ocazia să-și exprime opiniile și să împărtășească experiențe valoroase despre modalitățile de implicare în comunitate.
Proiectele derulate de USLIP Iași reflectă angajamentul centrului de formare față de o educație adaptată realităților actuale, care pune accent pe competențele esențiale ale viitorului. Prin inițiativele sale, USLIP Iași continuă să sprijine dezvoltarea abilităților antreprenoriale și digitale, să prevină abandonul școlar și să promoveze coeziunea socială în rândul tinerilor.
Rezultatele proiectului „Skills 4future” au inclus un program de formare pentru profesori, organizat pe cinci module de educație antreprenorială și digitală, precum și platforma „Comunitatea Viitorilor Antreprenori” care facilitează colaborarea între elevii români și francezi. La rândul său, proiectul „Tested” reprezintă un demers inovator în sprijinirea elevilor în situații de risc, iar „InclusEU” aduce în prim-plan promovarea intereselor tinerilor în comunitate. Prin aceste inițiative, USLIP Iași contribuie semnificativ la crearea unor experiențe educative care depășesc limitele clasice ale învățământului.
USLIP Iași finalizează trei proiecte internaționale dedicate educației antreprenoriale, digitale și susținerii tinerilor în comunitate. Astfel, USLIP Iași continuă să dezvolte și să implementeze proiecte europene relevante, punând un accent deosebit pe educația modernă și sustenabilă, ce pregătește elevii și tinerii pentru provocările viitorului.