După un an și jumătate de educație făcută în plină pandemie, un raport teribil din școlile și liceele județului Iași iese la iveală! Inspectoratul Școlar Județean a făcut publice informații care arată o situație extrem de gravă din sistem. Acestea se leagă de rezultatele înregistrate la testările inițiale standardizate susținute de elevi și liceeni la începutul anului școlar 2021-2022. Concret, doar 28 la sută dintre școlarii de gimnaziu au obținut note mai mari de 5 la disciplina Matematică. Pe de altă parte, față de mediul urban, în zona rurală, procentul notelor mai mari de 5 obținut la principalele materii este cu 30 la sută mai mic. În licee, la filiera tehnologică, s-au constatat probleme similare
După 3 semestre derulate în plină pandemie de COVID-19, un raport grav iese la iveală din sistemul de învățământ preuniversitar din județul Iași. Totul are în prim-plan informațiile prezentate de Inspectoratul Școlar Județean (ISJ). Ele se leagă de testările inițiale standardizate, susținute de elevi și liceeni la începutul anului școlar 2021-2022. Concret, doar 28 la sută dintre școlarii de gimnaziu au obținut note mai mari de 5 la disciplina Matematică. Pe de altă parte, față de mediul urban, în zona rurală, procentul notelor mai mari de 5 obținute la principalele materii este cu 30 la sută mai mic. În licee, la filiera tehnologică, s-au constatat probleme similare.
„Evaluarea în învățământul online se poate face doar pe baza unei platforme serioase care, acum, în România nu există. Nu trebuie să uităm că, în ultimele 3 semestre, elevii noștri nu au avut parte de o evaluare sumativă scrisă. Astfel, nu avem dreptul de a nu le asigura copiilor un acces la educație prin demersuri corecte și serioase. Nu putem face educație fără evaluare, teze, lucrări scrise. Pe de altă parte, acest proces nu trebuie perceput ca un act punitiv! Evaluarea aduce un feed-back, cultivă spiritul competițional, ne ajută să vedem unde ne aflăm și să găsim strategii și soluții pentru a remedia problemele”, a punctat prof. Luciana Antoci, inspectorul școlar general al ISJ Iași.
Doar o treime dintre școlarii de clasele V-VIII au note de trecere la Matematică
Șefa ISJ Iași arată că, după corectarea tezelor de la evaluarea inițială standardizată, doar o treime dintre școlarii de clasele V-VIII au note de trecere la Matematică.
„Această etapă a fost și un proces de autoevaluare. Evaluările sunt obligatorii pentru elevi, iar, la profesori, rămâne cheia în tot acest proces. Din păcate, în școala românească, nu avem o practică a analizării datelor particularizate. Doar așa putem face o diagnoză și o proiectare a strategiilor viitoare. Noi nu doar cuantificăm notele, nivelul de pregătire, avem nevoie de date pentru a găsi componentele pentru îmbunătățirea acestora. La evaluarea organizată de ISJ au participat peste 60.000 de elevii, de la clasa a IV-a, la a XII-a, și au implicat 10 discipline de studiu, cu peste 260 variante de teste. Acum avem o imagine completă a stadiului de pregătire”, arată prof. Luciana Antoci.
În completare, aceasta arată:
„Ca rezultate, la gimnaziu se remarcă o discrepanță între rural și urban. Ca note de peste 5, în rural sunt cu 30 la sută mai puține față de urban, iar decalajul este foarte mare. Apoi, tot la gimnaziu se remarcă o promovabilitate mai mare la: Română, Fizică, Chimie și Biologie. Apoi, îngrijorător este că, la Matematică, la elevii de gimnaziu, doar 28 la sută au note de peste 5. Este ceva foarte îngrijorător și înseamnă că sunt pierderi foarte mari pentru copii. Și la filiera tehnologică din licee se constată rezultate foarte slabe.”
Profesorii și directorii de școli din județul Iași au primit și chestionare
Șefa ISJ Iași, prof. Luciana Antoci, a mai menționat că profesorii și directorii de școli au primit chestionare pe care să le completeze.
„Prin Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională au fost concepute și chestionare care le-au fost aplicate tuturor profesorilor și directorilor din școlile județului Iași. Asta, pentru a avea o imagine completă a consecințelor acestei perioade complicate pentru sistemul de educație și să ne putem fundamenta toate deciziile ulterioare pe aceste date sistemice pe care le putem centraliza în urma acestor evaluări”, a subliniat inspectorul școlar general.
Mai mult, aceasta a ținut să clarifice și faptul că testul nu a venit cu o presiune în plus a unei evaluări care să se reflecte în rubrica din catalog.
„Elevii au fost instruiți în acest sens, ca să înțeleagă că e vorba doar despre o cuantificare de etapă a nivelului lor de învățare, iar rezultatele ne sunt utile nouă și profesorilor de la clasă, în primul rând, pentru a gândi strategiile de lucru pe mai departe. Avem nevoie în acest moment de o evaluare foarte serioasă. Amintim că, în anul școlar trecut, mediile s-au încheiat cu doar două note, fără teză, cu alte cuvinte, o evaluare foarte serioasă este necesară acum, ca să putem da startul într-o nouă etapă”, a conchis prof. Luciana Antoci, inspectorul general al ISJ Iași.