Unul din patru copii din România nu are acces la educația online, potrivit unui studiu realizat de Salvați Copiii România. Astfel, 28% dintre copii și 43% dintre cadrele didactice nu dețin parțial sau total resursele materiale necesare învățământului online.
Studiul a fost realizat de Salvați Copiii România, alături de Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, Consiliul Național al Elevilor și Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar. Specialiștii au tras un semnal de alarmă în legătură cu consecințele dramatice și pe termen lung ale îngrădirii accesului la educație pentru copiii vulnerabili.
„Criza socială îi afectează mult mai grav pe cei vulnerabili, iar pentru copii, îngrădirea accesului la educație are consecințe greu, dacă nu imposibil, de corectat ulterior. Neparticiparea școlară nu e o opțiune în nicio societate, din contră, educația trebuie protejată în acest context atât de dificil”, a declarat Gabriela Alexandrescu, președintele executiv al Salvați Copiii România.
28% dintre copii nu dețin toate resursele materiale necesare învățământului online
Potrivit Institutului Național de Statistică, la începutul acestui an calendaristic, peste 275.000 de copii cu vârsta învățământului obligatoriu (7-17 ani) nu mergeau la școală. De asemenea, 28% dintre copii și 43% dintre cadrele didactice nu dețin toate resursele materiale necesare învățământului online.
Deficitul pentru educația online este cu 10% mai ridicat în mediul rural decât în mediul urban și cu peste 10% mai mare în cazul învățământului primar și preșcolar decât în al celui liceal, arată datele anchetelor sociologice realizate de Salvați Copiii România.
„Rezultatele acestei analize sunt cu adevărat alarmante: aproape 30% dintre copii și părinții cu copii în școală declară că nu dețin resursele materiale necesare învățământului online. În ultimele luni, sute de mii de copii au fost lăsați în urmă de către sistemul educațional din România. Putem trata acest eșec ca pe o lecție din care să extragem două concluzii principale: în primul rând, măsurile sociale, precum asigurarea accesului la internet pentru elevi și acordarea corespunzătoare a burselor școlare, sunt indispensabile în acest context, iar în al doilea rând, este esențial să înțelegem cu toții faptul că școala nu va mai arăta niciodată ca înainte. Avem o oportunitate uriașă de a evolua, de a face lucrurile mai bine. Ține de fiecare dintre noi să profităm de această oportunitate”, a spus Rareș Voicu, Președinte Consiliul Național al Elevilor.
La nivel național au fost cuprinse în studiu 915 unități școlare din învățământul preuniversitar, din 40 de județe.
Cursuri exclusiv online în Capitală?
Monica Anisie, ministerul Educaţiei, a spus că propune desfăşurarea cursurilor în sistemul online în Bucureşti. Monica Anisie a explicat că decizia de a desfăşura în sistem online cursurile va veni astăzi, iar cel mai probabil de mâine, elevii nu vor mai fi prezenţi în mod fizic la clase.
„Am definitivat planul de măsuri cu privire la predarea online, care are în vedere și modalitatea în care fiecare unitate de învățământ a distribuit tabletele transmise de MEC. Am stabilit cu inspectorii școlari ca după ce se încheie Comitetul pentru Situații de Urgență să realizăm o videoconferință cu toți directorii unităților de învățământ din București.
În confirmitate cu rata incidenței care a depășit limita de 3 la mia de locuitori, Comitetul ar trebui să decidă această suspendare tempoară a cursurilor pentru 14 zile. Toate unităţile de învăţământ vor avea activităţile didactice faţă în faţă suspendate. Şi cele private. Dar această decizie este la Comitetului Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă”, a declarat Monica Anisie.
Astăzi, cursurile se desfăşoară în scenariul 2, hibrid, pentru că în lipsa Hotărârii Comitetului Judeţean de Urgenţă se aplică scenariul 2.