Universitatea Națională de Arte „George Enescu” (UNAGE) Iași cere introducerea disciplinei „Arte” ca materie obligatorie în clasele a IX-a și a X-a. Această petiție inițiată de studenți și sprijinită de marile universități de arte și teatru din România cere Ministerului Educației să introducă disciplina „Arte” ca materie obligatorie în clasele a IX-a și a X-a, indiferent de profilul liceal
În centrul acestei inițiative se află o idee clară: arta nu trebuie să fie un privilegiu rezervat celor care aleg un traseu vocațional, ci un element esențial în formarea fiecărui tânăr. Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București sunt doar două dintre instituțiile care susțin „energic” acest demers, considerând că noua reformă curriculară ar putea lăsa un gol cultural periculos în educația liceenilor.
UNAGE Iași cere introducerea disciplinei „Arte” ca materie obligatorie în clasele a IX-a și a X-a
Reprezentanții Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași (UNAGE) consideră că introducerea disciplinei „Arte” în planul-cadru al liceelor este „o măsură de intrare în normalitate”. Rectorul instituției, prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, atrage atenția că o societate care nu include arta în politicile sale educaționale „rămâne vulnerabilă, indiferentă la frumos, la emoție și la spiritualitate”.
Mai mult decât atât, UNAGE subliniază că, deși în actualul proiect al Ministerului Educației se propune includerea Educației muzicale și Educației vizuale, lipsa Educației teatrale este o omisiune gravă.
„Muzica, artele vizuale și teatrul sunt egale ca importanță în formare artistică și umană a generațiilor de astăzi și de mâine. A omite unul din aceste domenii înseamnă a proceda injust și a ignora beneficiile ce pot fi obținute pe termen lung”, a declarat prof. univ. dr. Aurelian Bălăiță, rectorul UNAGE Iași.
De partea acestei inițiative se află și Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC) din București, care consideră că Educația teatrală nu ar trebui tratată ca un subdomeniu opțional, ci ca o componentă esențială în dezvoltarea tinerilor.
„Teatrul este o artă integratoare care poate susţine demersul de dezvoltare a fiinţei umane precum şi procesul de formare a competenţelor pentru împlinirea şi dezvoltarea personală”, susțin reprezentanții UNATC.
Mai mult decât atât, aceștia argumentează că teatrul contribuie la integrarea socială și la participarea cetățenească activă, stimulând dialogul intercultural și respectul pentru valorile umaniste.
„Noţiunile de teatru şi artele spectacolului pot fi predate doar de către absolvenţii din acest domeniu”, spun reprezentanții UNATC.
În acest context, atât UNAGE, cât și UNATC fac apel la profesori, elevi și părinți să sprijine petiția studenților, fie prin semnătură, fie prin trimiterea unui e-mail către Ministerul Educației, solicitând recunoașterea oficială a Educației teatrale ca parte integrantă a disciplinei „Arte”.
Educația între știință și cultură, o reformă contestată
Propunerea universităților de arte și teatru vine pe fondul unei dezbateri ample privind noile planuri-cadru pentru licee, lansate în consultare publică de Ministerul Educației la sfârșitul lunii ianuarie. Reforma curriculară, amânată succesiv din 2012, a generat reacții puternice în rândul profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă eliminarea sau diminuarea unor discipline fundamentale.
Printre cele mai controversate modificări se numără reducerea numărului de ore de matematică la clasele a XI-a și a XII-a pentru profilurile de științe sociale, precum și eliminarea geografiei din lista materiilor obligatorii la aceleași clase. Facultatea de Geografie a Universității din București a criticat deja această decizie, subliniind importanța disciplinei în contextul schimbărilor climatice și al problemelor geopolitice.
Totodată, asociațiile profesorilor de limbi moderne au reacționat împotriva reducerii numărului de ore pentru a doua limbă străină, iar facultățile de Istorie din țară au cerut păstrarea acestei discipline ca materie obligatorie la toate specializările de liceu.
În timp ce Ministerul Educației susține că noul curriculum oferă mai multă flexibilitate elevilor și școlilor, eliminarea sau diminuarea unor discipline esențiale ridică întrebări despre viziunea pe termen lung a acestei reforme.
UNAGE Iași, alături de alte instituții de profil din țară, cere introducerea disciplinei „Arte” ca materie obligatorie în clasele a IX-a și a X-a, indiferent de profilul liceal. Până pe 29 februarie, toți cei interesați pot semna petiția studenților sau pot trimite un e-mail de susținere către Ministerul Educației, la adresa: consultare@rocnee.ro.
Daca tot au scos geografia si istoria, de ce sa nu bage desenul?
Mai multi prosti inseamna mai multi votanti. Cam asta e calculul politicienilor.
Desen si muzica pana in clasa a VIII-a. Dupa aceea, functie de profil. Cine face real, e clar ca nu e pentru muzica.