Mihaela Chelciuc are 47 de ani, iar de aproape trei decenii este angajată în cadrul Serviciului de Ambulanță Județean (SAJ) Iași. Și-a dorit să devină militar, însă în anul 1996 a ajuns asistentă medicală pe ambulanță, aceasta fiind meseria pentru care crede că a fost făcută
Chiar dacă recunoaște că practică o meserie grea, Mihaela Chelciuc este mândră de ceea ce a reușit să facă în cei 27 de ani de activitate. Își dorește să practice această meserie până la vârsta pensionării, dar este conștientă că pentru ca acest lucru să fie posibil are nevoie de o sănătate de fier și de condiție fizică pe măsură, deoarece provocările pe care le întâmpină asistenții medicali de pe ambulanță sunt extrem de mari.
Mihaela Chelciuc: „Nu m-aș vedea să fac altceva, toată viața am făcut asta”
Mihaela Chelciuc, una dintre cele mai vechi angajate ale SAJ Iași, a vorbit despre provocările cu care are de-a face frecvent o asistentă medicală pe ambulanță. Femeia se consideră îndrăgostită de meseria pe care o practică. Cu toate acestea, recunoaște că este una grea, pe care nu o poate face oricine, deoarece este nevoie de foarte multă disciplină și stăpânire de sine. Mihaela Chelciuc a explicat că toate situațiile întâlnite în misiunile la care iau parte angajații SAJ Iași sunt traumatizante doar pentru oamenii care nu activează în domeniu. Asistenta a mărturisit că cele mai sensibile misiuni sunt cele în care sunt implicați copii.
„Lucrez din anul 1996 la Ambulanță. Toți din jurul meu spuneau că este o meserie frumoasă, dar asta nu e adevărat. Este o meserie cu satisfacții, dar nu este frumoasă. Mi-a plăcut uniforma, mi-a plăcut regimul militar, mi-aș fi dorit să fiu militar, dar nu m-au primit pentru că eram mică de înălțime. Așa am reușit să ajung la Ambulanță, unde se lucrează tot ca în regim militar. Nu e o meserie frumoasă, lucrăm cu tot felul de oameni, nici nu vă imaginați. Pacienții la care intervenim sunt în tot felul de situații, un om în comă poate să verse, poate să fie cu sfinctere relaxate, nu are cum să fie o meserie frumoasă.
Nu mai spun că, dacă te duci la un pacient căzut de la înălțime, dacă te duci la un pacient din accident rutier, este ceva spectaculos, dar nu este nimic frumos. Cei care lucrează în urgențe sunt pregătiți să vadă toate aceste lucruri, cine nu poate pleacă. Am un copil, iar după ce am devenit mamă și mergeam la solicitări la care erau copii era puțin greu. După ce îmi făceam treaba îmi sunam copilul să văd dacă e bine. Noi plecăm la intervenție cu un diagnostic prezumtiv și mă axez exclusiv pe ceea ce am de făcut acolo. Sunt vieți în joc, eu nu mă gândesc la nimic altceva, nu am voie să greșesc.
Această meserie este doar pentru un anumit fel de oameni, să le zic așa, militari, soldăței în sănătate. Necesită să faci exerciții fizice, trebuie să fii sănătos, să ai condiție fizică, trebuie să ridici targa, să ridici pacienții din șanț. Nu m-am gândit niciodată să renunț la această meserie, dar mă întreb cum o voi putea practica atunci când voi avea 60 de ani, oare voi face față? Nu m-aș vedea să fac altceva, toată viața am făcut asta. Mă gândesc că trebuie să fiu sănătoasă și să am o condiție fizică bună, ca să pot face față, nu pot să mă prezint oricum în fața pacientului, omul ală nu are nicio vină, el are nevoie de un cadru medical sănătos, capabil din toate punctele de vedere”, a declarat Mihaela Chelciuc.
Aparținătorii își revarsă uneori furia pe angajații SAJ
Ambulanțierii și asistenții medicali sunt primii care iau contact cu pacienții ce solicită ajutor de urgență, dar și cu aparținătorii lor. De multe ori, misiunea lor este greșit înțeleasă, iar angajații SAJ Iași ajung să fie jigniți și chiar agresați fizic.
„Oamenii se răzbună pe cine prind, mă refer la aparținători. Au tot felul de nemulțumiri, iar noi suntem primii care intră în contact cu ei. Suntem jigniți. La început îmi era mai greu, dar cu vârsta reușești să intri într-o comunicare cu cel din fața ta și să-l convingi că tu ești acolo ca să-i faci bine, nu rău. Când așteaptă ambulanța, timpul trece mult mai greu. Când sunt puși în fața unor situații cu care nu s-au mai întâlnit, aparținătorii s-ar aștepta ca noi să ajungem în câteva secunde.
Sistemul se organizează din ce în ce mai bine, astfel încât să putem să ajungem în timpul în care se poate acorda primul ajutor cu succes. De aceea, când sunt două mașini care așteaptă, lumea trebuie să înțeleagă de ce ambulanța nu s-a dus la o durere de deget. Mașinile alea așteaptă, pentru că s-ar putea ca în următoarele 5 minute să fie un accident. Noi suntem educați să lucrăm în stres, dar e apăsător să fii jignit. Ne-ar fi mai ușor dacă am elimina stresul acesta.
Eu nu am fost agresată fizic, dar am avut o colegă care la un accident rutier a fost agresată pentru că a dat o veste proastă aparținătorului. Aia a fost reacția, degeaba după și-a cerut scuze. Încerci să înțelegi, dar nu poți să fii jignit în fiecare zi”, a mărturisit angajata SAJ Iași.
Colaborarea dintre ambulanțier și asistent medical este extrem de importantă
Mihaela Chelciuc a mărturisit că au existat misiuni la care a ajuns cu întârziere, intervenția fiind îngreunată din cauza zăpezii sau a ploilor. De multe ori, pentru a putea să acorde primul ajutor pacientului, s-a văzut nevoită meargă cu aparatura medicală în mână kilometri întregi.
„Există misiuni grele, dar cele mai stresante au fost misiunile la care nu reușeam să ajungem, deoarece fie am fost prinși în zăpadă, fie împotmoliți în noroi. Au fost cazuri în care ploua și nu se putea ajunge cu mașina și am fost nevoiți să mergem 1-2 kilometri pe jos, cu aparatură în mână și cu ochii pe ceas. Am rămas înzăpeziți cu o gravidă și am venit la Iași cu o mașină particulară. Multe dintre mașinile noastre sunt foarte vechi.
Noi transportăm pacienți cu poli-traumă, dacă mașina nu e ok, pacientul este zgâlțâit, noi rezistăm, dar pentru pacienți nu e bine. Se încearcă ca mașinile mai bune să fie trimise la accidente, dar se întâmplă să te întorci de la o intervenție și întâlnești în drum un accident, tu, ca asistent medical, ești pregătit să acorzi primul ajutor, dar trebuie să ai și mașina corespunzătoare.
Am lucrat și în echipaj, dar acum lucrez doar cu ambulanțier. Se merge pe echipaje fixe, așa e protocolul, ca să existe o coordonare între colegi. Nu e neapărat să lucrezi cu același om ani de zile, dar e indicat să existe echipaje fixe. Ai nevoie și de un confort, din punct de vedere financiar, ca să ai mintea limpede, nu poți să vii sub presiune la serviciu”, a explicat asistenta medicală.
În final, Mihaela Chelciuc a transmis populației un mesaj:
„Îmi doresc să vă întâlnesc oriunde, oricând, dar când sunt de serviciu NU. Dar, dacă se întâmplă, aveți încredere! Noi, cei de la Ambulanță, suntem foarte bine pregătiți și suntem oameni cu credință în Dumnezeu”.
O meserie foarte grea făcută de oameni cu un suflet mare, vă mulțumim pentru toate eforturile pe care le depuneți pentru salvarea vieților noastre!
Dumnezeu este mare,iar pentru ceea ce faceti sa va dea sanatate , putere, intelepciune si empatie!
Voi sunteti niste ingeri salvatori!
E noua pupincurista a dintosului si hai sa mai scrim un articol ? Sunteti varza si atat!
Multa sanatate d-na Mihaela si multi ani de reusite. Daca mergeti la toate interventiile cu credinta in Dumnezeu atunci chiar ca suntem pe maini bune. Felicitari pentru o cariera atat de lunga!
Felicitări ca scrieți articole și despre oamenii nostri de calitate! Tot respectul pentru ei!❤️
Sooo talanga la gat 🐮
Anul trecut Compania de cai ferate din Japonia si -a cerut scuze oficial de la poporul japonez pt o intarziere de cateva minute a tuturor trenurilor pt anul respectiv . La ambulanta timpul mediu din momentul cuplării solicitarii ,a ridicarii solicitari si efectiv a plecarii echipajului catre locul solicitarii este undeva la 7-8 minute . Timpul maxim ,timpuri care sunt reale se pot verifica in calculator pe care le am vazut sunt si de 20 -30 minute chiar la o tura de zi de echipaje tib B si tip C (echipaje cu asistenta sau medic ) . La tura de noapte media de plecare la o solicitare se dubleaza ca timp undeva la 30-40 minute . Daca mai pui si timpul din trafic se adevereste zicala ca mori cu zile pina vine ambulanta . La orele de schimb de tura ambulantele sunt trimise la solicitari cu foarte mare întârziere din cauza celor care lucreaza in dispecerat pt a nu se pune rau cu personalul din teren . De unde știu asta ? Am facut garzi si asta am vazut …
Briscarul Spagarul este patronul Ambulantei Iasi . In pandemie s-au facut angajari de Domnul lider Briscaru Spagarul . Au fost angajati fara concurs 20 de asistenti ,20 ambulantieri si 2 femei de servici . Subiectele au fost date la asa zisii concurenti cu o zi inainte de examen . Fiecare candidat asa zis candidat a dat Domnului Briscaru pt angajare 10.000 de euro . Faceti un calcul la 42 de angajati inmultit cu 10.000 euro cat vine . Banii i -a impartit cu Ivașcu . Ivascu cand era manager si-a angajat fratele . Mai nou Briscaru Spagarul a inceput sa amenințe personalul Ambulantei ca cei care nu il voteaza vor fi dati sfara si o sa angajeze alt personal . Ar trebui inttebat Domnul Briscaru unde sunt banii sindicatului . Se spune ca are lipsa o suma de 60.000 de euro .
De ce murdăriți acest articol despre un om profesionist și dăruit cu asemenea comentarii dare nu au legătură cu nimic din ce se vorbește în interviu, și nici despre aceasta angajata?
Iar tu, care scrii „timpuri”, mai bine nu te mai fa de ras…
foarte mare dreptate in privinta intarzierilor la solicitari……este foarte clar cine e de vina… dl Arafat si-a inglobat dispeceratele ambulantei la asa zisul ISU chipurile „dispecerat integrat” si trimite la toate solicitarile inclusiv durerea de deget inclusiv la pacientii care si-au facut abonament la ambulanta nefiind cazuri grave…nici nu se mai poate numi dispecerat de ambulanta…..echipajele EPA SMURD sunt trimise la solicitari cod rosu facute doar din aprecierea dispecerului(apreciere pro SMURD)….cele de ambulanta cara cazuri grave fara sustinerea unui echipaj cu medic codate galben sau mai grav verde….AMBULANTELE AJUNG SI LA 2-3 ORE DE LA SOLICITARE statiile de ambulanta fiind suprasolicitate voit….pacientii din mediul rural au de suferit din cauza intarzierilor …oamenii nu fac reclamatie din cauza complicatiilor juridice amenzilor aplicate in caz de ….CEI care sunt in teren nu sunt lasati sa-si faca meseria…daca pacientul prezinta semne vitale bune inclusiv un traseu EKG normal si are durere de burta trebuie lasat acasa cu reteta sau recomandare nu transportat oricum si oricind la Unitatile de primire urgenta supraaglomerindule…autosanitare imbatrinite si distruse personal imbatrinit si tarat cu boli profesionale din cauza practicii de distrugere al acestui sistem de urgenta….nu se vede nu se aude nu exista probleme!!!!!!!
Ți aiales meseria cu bune ch rele cu riscuri etc ….salar avem destul de mare.Nu-i asa colega mea?
Ia povestește tu când vii cu pacienți cum doamna doctor abia se trezește din somn ,leagă halatul puțin sa para ca vine de la lucru ..Ia sa citim colega mea adevărul nu minciuni….Ia sa aud cum dai un interviu adevărat nu minciuni .
Citesc si vad multa rautate.. sunt oameni care le plac sa faca rau sa vorbeasca de rau pe altii… dar pe ei nu se vad cat sunt de prostalani!!!!!
Pt cei de la ambulanta TOT RESPECTUL pt ca lucreaza cu oameni de genul asta… prosti care se cred destepti!!!
Cum sa ai respect pt un serviciu care functioneaza pe spaga, nepasare si incompetenta…sint destule exemple cu asistenti si ambulantieri…
oriunde e la stat e combinatie