Un tramvai de la CTP Iași a luat foc în depoul de la Gară, după ce inginerii Bosch au instalat sistemul anti-coliziune. Vagonul nu mai poate fi folosit acum, iar eficiența acestei investiții ridică mai multe semne de întrebare
La sfârșitul anului 2023, Primăria Iași a făcut o licitație pentru achiziționarea de sisteme anti-coliziune pentru 150 de tramvaie și 140 de autobuze. Fondurile au fost asigurate prin PNRR, iar pentru autobuze s-a cheltuit 1 milion de euro, iar pentru tramvaie, 3,7 milioane de euro.
Un tramvai de la CTP Iași a luat foc în depou
În urmă cu două luni, compania a început să facă primele teste, însă pentru modelele mai vechi de tramvaie au fost necesare modificări, deoarece nu se potriveau sistemele. La sfârșitul anului 2024, a fost instalat un sistem anti-coliziune pe tramvaiul cu numărul 458, însă, când a fost testat, vagonul a luat foc. Angajații au reacționat imediat și au stins incendiul cu extinctorul. Tramvaiul nu mai poate fi folosit acum, în contextul în care compania are tot mai puține vehicule la stradă. Era de așteptat să se întâmple acest incident, deoarece vagoanele vechi nu pot face față la atât de mulți consumatori. Acum apare dilema dacă și la celelalte vagoane se poate întâmpla la fel. În acest caz, compania riscă să rămână fără tramvaie.
„În urmă cu aproape două săptămâni, colegii noștri au instalat un sistem anti-coliziune la un model GT4. După ce au finalizat instalarea, au făcut teste să vadă dacă funcționează, însă tramvaiul a luat foc. A fost nevoie să folosească extinctorul ca să stingă flăcările. Era și de așteptat, pe un tramvai care are o vechime de 60 de ani să pui tehnologie de ultimă oră și să te aștepți să funcționeze? Pe lângă faptul că mai sunt și alți consumatori, iar pur și simplu nu face față. Așa, încă un vagon nu mai poate fi folosit, fiind retras definitiv. Sunt foarte puține tramvaie pe care au reușit să instaleze sistemul, maxim 10. Oricum, nu este o mare îmbunătățire cu el”, povestește un vatman de la CTP Iași.
Sistemul anti-coliziune este ineficient
Vatmanii se plâng de faptul că această investiție nu este eficientă, iar dispozitivul nu îi ajută prea mult, dimpotrivă, este limitat și nu poate recunoaște anumite pericole. În prezent, sunt puține vagoane GT4 care au instalată această tehnologie. Joi dimineață, 9 ianuarie 2025, un tramvai cu numărul 432, de la CTP Iași, a fost implicat într-un accident în Podu Roș. Culmea, vehiculul respectiv era dotat cu sistem anti-coliziune, însă nu a făcut nicio diferență.
„A fost o investiție făcută fără cap, fără perspectivă, chiar nu este eficientă. Cineva, probabil, a luat un comision frumos în urma acestei licitații, altfel nu îmi explic. Sistemul doar îți dă un semnal în bord și începe să sune puternic pentru a te atenționa, însă doar atât, totul ține de reacția vatmanului, ca până acum, în rest, nu este nicio diferență. Au cheltuit atâția bani, în timp ce tramvaiele au nevoie de reparații și piese noi, linia să fie întreținută, însă au pus sisteme anti-coliziune. Ar fi fost mai bine dacă aducea tramvaie la mâna a doua din Germania, așa avea toată lumea de câștigat. De asemenea, sistemul este limitat, nu poate detecta chiar din toate direcțiile și, în anumite cazuri, nu realizează dacă într-adevăr este un pericol sau nu este nimic, este mult prea rigid”, a mai spus un alt vatman de la companie.
Vatmanii de la CTP nu și-au divulgat identitatea, deoarece se tem că vor fi sancționați de conducere, cum s-a întâmplat în alte cazuri din trecut.
Compania are de suferit
Imaginea companiei are de suferit din cauza acestor incidente, iar călătorii nu se mai încred în transportul public din Iași. Numărul tramvaielor scoase la stradă este tot mai mic, iar lipsa mijloacelor de transport public se simte acut, având în vedere numărul de cetățeni care îl folosesc. De asemenea, tramvaiele Pesa și Bozankaya au avut probleme din cauza infrastructurii din oraș. Viitorul transportului public din Iași este unul incert, în special în ceea ce privește tramvaiele.
Reporterii BZI l-au contactat pe directorul general de la CTP Iași, Cristian Stoica, pentru a oferi un punct de vedere cu privire la această situație, însă acesta nu a oferit declarații.
Tramvaiul de la CTP Iași care a luat foc în depou nu mai poate fi folosit acum pe traseu.
GT vine de la Gran Turismo? 🙂
Urmează o primă de 10 mii lei directorului general Stoica! Urgent!
Unde nu-i cap. …vai vai!😄
Asta se intampla cand vin firme,firmulite sa instaleze tot felul de GPS-uri sau in cazul de fata sistem anti-coliziune.Aduc modoficari mijloacelor de transport punand in pericol siguranta rutiera.Sa faca RAR-ul si producatorul tramvaiului o expertiza sa vada ce modificari au adus Doreii,sigur au jupuit firele sa le faca ei mai bune.Bani pierduti,sa vadem si o parere avizata a vatmanilor sa spuna cat ii ajuta sistemul acesta.
Dati o prima uriasa si echipei de electricieni habarnamisti , la toti Dorelii care au scurtcircuitat si pus legaturile pe invers !, asa ne-au mai scapat de un dinozaur de rabla
pentru acest indicident, toti directorii din CTP sa primeasca mariri de salarii si bonusuri. iar fraierii sa plateasca bilete si abonamente marite