Copiii mici par să fie mult mai conectați cu părinții lor atunci când poveștile le sunt citite din cărți tipărite, mai degrabă decât de pe tablete digitale, potrivit unui nou studiu.
Cercetătorii au descoperit că, în loc să se distreze atât unii, cât și alții, atunci când citesc povești dintr-o carte, copiii mici și părinții ajung de cele mai multe ori să se lupte pentru controlul unei tablete, potrivit studiului publicat în JAMA Pediatrics.
„Se poate ca atunci când părinții și copiii mici iau o tabletă, o să fie mai dificil pentru ei să aibă momente de conexiune”, a spus dr. Tiffany Munzer, medic pediatru de dezvoltare și comportament la Spitalul de Copii CS Mott și la Universitatea din Michigan din Ann Arbor, care a condus studiul. „Cred că o parte a explicației este designul tabletelor: sunt mai mult un dispozitiv personal. S-ar putea ca părinții și copiii să nu fie obișnuiți să le folosească împreună”.
Munzer și colegii săi au adunat 37 de perechi părinte-copil și au efectuat un experiment în mai multe părți în care părinții le-au citit copiilor lor dintr-o carte electronică pe tabletă și o carte tipărită. Toți copiii aveau între 24 și 36 de luni și nu aveau întârzieri de dezvoltare sau afecțiuni medicale grave.
Fiecare sesiune de lectură s-a desfășurat într-un spațiu de laborator care fusese configurat astfel încât să semene cu o sufragerie care conținea canapele și o cutie cu trei carti (una text, celelalte două digitale) așezate la îndemâna copiilor, cu o oglindă unidirecțională și camere video.
În timpul fiecărei lecturi, cercetătorii au urmărit pozițiile corpului și comportamentul de control al părinților și copiilor. De exemplu, au observat dacă un copil s-a poziționat astfel încât părinții să aibă mai puțin acces la carte sau dacă copilul a scos cartea sau a închis-o.
De asemenea, cercetătorii le-au cerut părinților să completeze sondaje care au întrebat despre detalii demografice, cum ar fi vârsta părinților, sexul, nivelul educațional, venitul familiei, rasa sau etnia, venitul familiei și starea civilă. Majoritatea, 81%, dintre părinții din studiu au fost mame, iar majoritatea, 76%, aveau o diplomă universitară de patru ani sau mai mult. Majoritatea participanților, 89%, erau căsătoriți.
Când cercetătorii au analizat înregistrările video, au descoperit că atunci când părinții citesc de pe tablete, copiii aveau șanse de 3,3 ori mai mari să se așeze ca și cum ar citi singuri, comparativ cu atunci când părinții citeau o carte tipărită. De asemenea, copiii erau mai predispuși să încerce să preia controlul asupra tabletelor și să îndepărteze mâna părinților lor de o tabletă decât cu cărțile tipărite.
Când părinții citesc de pe tablete, „utilizarea limbajului s-ar putea să nu fie la fel de puternică”, a spus Munzer. „Cu o carte tipărită, părinții simt că se pot simți confortabil cu copiii lor și pot aduce povestea la viață. Cred că designul tabletei poate interfera cu capacitatea părinților și copiilor de a participa împreună și ar putea genera mai multe comportamente de control, cum ar fi părinții care iau mâinile copiilor de pe tabletă când copiii le apucă”.
Descoperirile noului studiu sunt „concordante cu cercetările anterioare privind utilizarea media mobile la copiii mici”, a spus dr. Barry Solomon, profesor de pediatrie și șef al diviziei de pediatrie generală de la Școala de Medicină a Universității Johns Hopkins din Baltimore, Maryland.
Tabletele nu par să promoveze tipul de „comportament despre care știm că este esențial pentru dezvoltarea cognitivă a copiilor”, a spus Solomon, care nu a fost implicat în noua cercetare. „Descoperirile studiului întăresc ceea ce văd în practica noastră de îngrijire primară pediatrică. Când oferim familiilor cu copii mici o carte tipărită, fețele lor se luminează și citesc împreună cu un scop distractiv și comun.”