Un nou semafor rutier îi pune în dificultate pe șoferi. Este vorba despre semafoarele ce arată litera „A”. Acestea nu se adresează conducătorilor auto, însă trebuie să le cunoască toți conducătorii auto. Iată cum arată și ce semnificație are acesta.
Un nou semafor rutier îi pune în dificultate pe șoferi
Mulți șoferi vor să afle ce semnificație are noul semafor rutier. „A” iluminat este destinat transportului public local, mai exact autobuzelor și tramvaielor. Semafoarele speciale le oferă câteva avantaje în trafic, astfel încât să nu fie nevoite să stea inutil la semafor.
„A” înseamnă că autobuzele și tramvaiul primesc o fază verde preferată. Ca șofer, este important să cunoști semnificația semnului și să fii atent când apare deoarece atunci când se aprinde „A”, înseamnă pentru ceilalți șoferi că vor fi retrogradați în prioritizarea semaforului și probabil că vor trebui să aștepte mai mult până când semaforul devine în sfârșit verde. După ce autobuzul sau tramvaiul a folosit faza verde specială și a trecut de intersecție, semaforul cu „A” se stinge din nou. Modul de semnal revine apoi la transportul privat. Întrucât faza verde pentru transportul public poate duce în unele cazuri la întârzieri majore în transportul privat, sistemul de semafoare compensează apoi acest timp de așteptare cu o fază verde prelungită.
La ce trebuie să fie atenți conducătorii auto
Semafoarele ce arată litera „A” nu sunt singura noutate pentru șoferi. În Germania, au apărut recent primele semafoare cu linii albe și cu numărătoare inversă. Sarcina principală a acestui semafor special este de a arăta pietonilor timpul rămas până când pot traversa în siguranță strada. Afișajul de numărătoare inversă constă de obicei dintr-o serie de linii albe care arată timpul rămas. Pietonii pot folosi acest afișaj pentru a estima cât timp le mai rămâne pentru a traversa strada. Când numărătoarea inversă a expirat, semaforul pentru pietoni devine roșu, indicând că nu mai este sigur de traversat strada. Cu toate acestea, semafoarele cu numărătoare inversă sunt controversate.
O altă lege strictă îi vizează și pe pietoni. Pietonii care lovesc mașinile sau alte vehicule cu piciorul, palma sau cu orice alt obiect, pot fi acuzați de distrugere. Tot la distrugere se pot încadra și cei care vandalizează un vehicul parcat neregulamentar.
„Pietonii surprinşi şi accidentaţi ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roşie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligaţii stabilite de normele rutiere poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condiţiile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulaţia prin acel sector.”, se stabilește prin Art. 72 (4) din legea circulației.
Chiar dacă un șofer încalcă legea rutieră și nu acordă prioritate celui care traversează regulamentar, pietonii nu au voie să lovească mașina. Mulți șoferi se întreabă dacă au obligația de a reduce viteza la trecerea de pietoni deși nu traversează nimeni. Legislația din România impune limitarea vitezei în apropierea unei treceri de pietoni.
„Conducătorul de vehicul este obligat să circule cu o viteză care să nu depășească 30 km/h în localități sau 50 km/h în afara localităților, […] la trecerile pentru pietoni nesemaforizate, semnalizate prin indicatoare și marcaje, când drumul public are cel mult o bandă pe sens, iar pietonii aflați pe trotuar, în imediata apropiere a părții carosabile, intenționează să se angajeze în traversare”, stabilește Art. 123 (h) din legea 195/2002.
Astept cu nerabdare ziua in care nu se va mai putea circula fara un smartphone si o aplicatie dedicata 🙂