Prima pagină » Titlurile zilei » Un IT-ist din Iași poate ajunge milionar în euro în câțiva ani! Paul Crețu a înființat Orange Valley, cu produse VIP. Banii de la multinaționale sunt de buzunar
Un IT-ist din Iași poate ajunge milionar în euro în câțiva ani! Paul Crețu a înființat Orange Valley, cu produse VIP. Banii de la multinaționale sunt de buzunar

Un IT-ist din Iași poate ajunge milionar în euro în câțiva ani! Paul Crețu a înființat Orange Valley, cu produse VIP. Banii de la multinaționale sunt de buzunar

18 mart. 2021, 02:00,
Raluca Costin, în Titlurile zilei

Paul Crețu, un IT-ist școlit la Iași, a pus bazele unei afaceri de succes cu produse pe bază de cătină. Tânărul antreprenor în vârstă de 27 de ani vinde sucuri, siropuri și creme din cătină în special în Iași și București. Cifra de afaceri din anul 2020 a crescut de 20 de ori, comparativ cu 2019. Producătorul vrea să investească alte 180.000 de euro în dezvoltarea afacerii, fonduri europene pentru digitalizare

Ideea de a planta cătină i-a venit în urmă cu 6 ani, când a decis să investească banii familiei într-o afacere din domeniul agricol. Paul Crețu a primit moștenire un teren de 5 hectare pe care s-a gândit să-l valorifice prin înființarea unei plantații cu cătină în Târgu Neamț, cu denumirea Orange Valley. Era student în Iași, în domeniul IT, unde lucrează și în prezent.

„Acum 6 ani am înființat plantația și timp de 3 ani am îngrijit-o constant. Abia în anul 2019 am avut producție, pentru că la cătină primele fructe apar după 3 ani de la plantare. Am pătruns timid pe piața de produse pe bază de cătină, însă anul 2020 a fost o surpriză plăcută pentru noi, pentru că au crescut vânzările. Pe partea de plantație am investit 100.000 de euro, iar pe cea de producție, în jur de 30.000 de euro. Eu lucrez la o multinațională și în paralel mă ocup și de plantația din Târgu-Neamț”, spune Paul Crețu.

Imediat după ce a terminat facultatea de Automatică și Calculatoare, din Iași, Paul s-a mutat la Cluj, la master, iar după finalizarea studiilor, s-a angajat la o multinațională. În tot acest timp, IT-istul a făcut naveta pentru a se ocupa și de plantația cu cătină.

Paul Crețu, antreprenor: „Cifra de afaceri a crescut de 20 de ori în 2020, față de 2019”

Spune că ultimul an a fost mai ușor din acest punct de vedere pentru că a lucrat de acasă. Afacerea a explodat mai ales în 2020, în plină pandemie, când 75 la sută din rulaj a fost generat de vânzările online.

„Magazinul online deja era deschis, era funcțional, se făceau comenzi, însă toată atenția noastră, începând cu pandemia, s-a canalizat pe zona de online. Aici, ca și surse de promovare, am apelat de la influenceri până la agenții de marketing. În prezent avem strategii de marketing cu target, o dată la 3 luni. Principalul nostru scop este educarea consumatorilor cu privire la beneficiile consumului de cătină, în general, nu doar de la Orange Valley. De aceea, platforma noastră va suferi câteva modificări, prin care încercăm să postăm rețete cu fotografii și sugestii de consum. Pentru anul 2020 am depășit targetul. A fost peste așteptări. Vânzările au crescut în 2020, iar cifra de afaceri a crescut de 20 de ori față de 2019. Sunt câteva orașe din Moldova unde nu am ajuns, dar vrem să ne extindem în această regiune, și în Ardeal, și București, în acest an”, susține Paul Crețu.

Paul Crețu vrea să investească în digitalizarea afacerii alte 180.000 de euro, fonduri europene

Coșul de cumpărături al clientului este cuprins între 130 și 140 de lei, iar cel mai vândut sortiment, în ultimele 3 luni, este varianta cu cătină, miere de albine, sfeclă și morcov. Tânărul antreprenor nu se oprește aici în ceea ce privește investițiile și vrea să acceseze fonduri europene pentru dezvoltarea afacerii pe zona de digitalizare.

„Vrem să accesăm fonduri europene pentru digitalizarea fluxului de producție. Acolo suntem în colaborare cu anumiți consultanți europeni cu care ne sfătuim pentru proiectele pentru accesarea fondurilor pe zona de digitalizare. Avem în plan obținerea a două tranșe. Cea pe termen scurt e de 100.000 de euro, iar cea pe termen lung ajunge la 180.000 de euro. Cele mai costisitoare cheltuieli sunt în zona de plantație, întreținere plantație și dezvoltare, mai ales în primii 3 ani. Din momentul plantării, cătina nu produce în primii 3 ani, de aceea trebuie investit tot timpul în dezvoltarea plantelor și prioritar pentru noi a fost să avem plante cât mai sănătoase, cât mai bogate în hrană. Astfel, investițiile s-au canalizat foarte mult pe întreținerea plantației. Ca investiție principală e sistemul de irigații plus sistem de întreținere”, mai spune Paul Crețu.

Fondatorul Orange Valley susține că prețurile la produse s-au mărit pentru că a crescut și prețul la materia primă

De asemenea, antreprenorul vrea să extindă și gama de produse cosmetice cu încă 6 articole. Printre acestea se numără serum facial, cremă pentru ten, capsule cu ulei de cătină, dar și balsam de buze. Toate aceste produse conțin ulei de cătină și ingrediente 100 la sută naturale.

„Colaborăm cu o firmă care produce cosmetice pe bază de cătină pentru că vrem să ne dezvoltăm și pe partea de cosmetică. Avem deja două produse, dar vrem să extindem portofoliul, să ajungem la 6 produse în acest an. Prețurile au mai crescut pentru că a crescut și prețul la materia primă. Din cauză că anul trecut producția a fost mică, din cauza alternanței secetă/ploi, prețul la mierea de albine a crescut cu 40 la sută, în ultimele 3 luni. Ghimbirul s-a scumpit cu 20 la sută, iar din cauza pandemiei au fost niște întârzieri la livrarea ghimbirului și a trebuit să ne facem stocuri. Clienții trebuie să înțeleagă că noi depindem de materia primă care, din păcate, s-a scumpit”, explică producătorul din Târgu Neamț, fondator Orange Valley.

Compania a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 120.000 de euro și și-a propus dublarea acesteia pentru anul 2021.

Potrivit producătorului de cătină, cei care investesc într-o astfel de plantație au nevoie de minimum 10.000 de euro

Cătina plantată la Târgu Neamț provine din două soiuri: Mara, cu un conținut ridicat de vitamina C și mai mult betacaroten, și Clara, un soi potrivit pentru producerea uleiului. Tânărul spune că pământul din România este bogat și ajută la dezvoltarea cătinei bogate în vitamina C, de aceea producătorii vând în Germania producția.

„Pentru mine cred că e un avantaj faptul că vindem produsele în țară. Ne-am gândit și să le comercializăm în străinătate, însă ne dorim să pătrundem pe piața de retail, în supermarketuri”, mai spune antreprenorul.

Producătorul are un produs exclusiv pentru HoReCa, care se regăsește în toate locațiile premium din marile orașe din Moldova: Botoșani, Suceava, Iași, Neamț, dar și în unele locații din București. De asemenea, produsele pe bază de cătină se găsesc și în băcănii.

„Au nevoie de 10 – 12.000 de euro pentru un hectar cu cătină. Cred că poate fi profitabilă plantația de la 5 hectare în sus. Noi ne-am propus să dublăm suprafața cultivată cu cătină. Foarte important este și sistemul de irigații. Anul trecut am irigat mai mult din cauza secetei”, explică Paul Crețu.

Seceta extremă din 2020 a scăzut producția de cătină, producătorii din Iași având pierderi 4-5 tone le hectar, jumătate din producția estimată.

Producătorii de cătină pot obține certificatul de producător ecologic de la Direcția Agricolă Iași

Producătorii care primesc certificarea ecologică a cătinei pot să vândă produsele mai scump, prețurile fiind duble sau chiar triple față de produsele obținute din cătina convențională. Cei care vor să obțină certificarea ecologică de la Direcția Agricolă Iași trebuie să trimită prin e-mail, poștă sau fax sau prin asociațiile profesionale contractul încheiat între operator și organismul de inspecție și certificare menționat în fișa de înregistrare, declarația pe proprie răspundere în vederea înregistrării ca operator în sistemul de agricultură ecologică, conform anexei nr. 8 din HG 125112013. Termenul pentru depunerea documentației expiră la jumătatea lunii mai 2021. Plantații cu cătină sunt pe aproximativ 16 hectare, în zona Lețcani, Pașcani, Trifești, Popricani, Prisăcani, Deleni, Țuțora și Țigănași. Suprafața cu produse ecologice a crescut în Iași în ultimul an.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *