Majoritatea de guvernământ din Bulgaria subliniază în mod constant avantajele admiterii ţării în Schengen. Una dintre principalele probleme este cea economică şi care vor fi beneficiile pentru Bulgaria. Preşedintele Consiliului de Administraţie al Camerei de Comerţ şi Industrie a Bulgariei, Ţvetan Simeonov, a comentat această temă, relatează Rador Radio România.
„Putem face doar o evaluare preliminară a beneficiilor economice. A fost uitat faptul că în ultimele zile, în Bulgaria, instituţiile de stat şi instituţiile neguvernamentale au lucrat împreună şi au făcut un mare pas, depăşind vetoul Ţărilor de Jos, ceea ce părea imposibil. Ar trebui apreciat mai mult ceea ce s-a realizat. Austria nu părea atât de decisă să împiedice intrarea Bulgariei şi României în Schengen, dar din cauza presiunilor exercitate de forţele interne, s-a decis căutarea unei soluţii la unele probleme care sunt de interes pentru acest stat – plasarea refugiaţilor şi utilizarea resurselor, precum navigaţia pe Dunăre”, a precizat Simeonov. Acesta a definit decizia privind admiterea în Schengen cu frontierele maritime ca fiind simbolică: „În 2022, am avut 36.860 de mii de tone de marfă prin transport terestru faţă de transportul pe apă – doar 63.000. O diferenţă de 60 de ori. Posibilităţile de utilizare a transportului pe apă sunt simbolice. La fel este cazul traficului de pasageri”, a menţionat Simeonov.
„Este nedrept faţă de Bulgaria şi România că Austria pune condiţii care nu depind de noi”
Preşedintele Consiliului de Administraţie al Camerei de Comerţ şi Industrie a Bulgariei nu şi-a exprimat optimismul cu privire la o mai mare securitate şi predictibilitate pentru afaceri prin intrarea în Schengen doar pe cale aeriană şi maritimă.
„Una dintre cerinţele prezentate de Austria drept condiţie este întărirea controlului între Bulgaria şi România şi între România şi Ungaria. Acolo, există deja cozi îngrozitoare”, a explicat Simeonov.
„Este nedrept faţă de Bulgaria şi România că Austria pune condiţii care nu depind de noi. Nici Bulgaria nu poate forţa UE să tripleze forţele Frontex şi nici să impună anul acesta o examinare detaliată a sistemului Schengen. Fără libera circulaţie a mărfurilor, serviciilor, capitalurilor şi persoanelor, UE nu este nimic. Funcţionarea deplină a Schengen este o condiţie fără de care UE nu poate funcţiona. Concurenţa există. Toate mărfurile vor deveni mai scumpe, fluxul de mărfuri este în ambele sensuri”, a menţionat Ţvetan Simeonov.
Ce spune șeful Poliției de Frontieră din Bulgaria despre migranți
Directorul Direcţiei Generale a Poliţiei de Frontieră din Bulgaria, comisar-şef Anton Zlatanov, a comentat problema privind admiterea ţării în Schengen cu frontierele aeriene şi maritime. Într-o emisiune a postului naţional de televiziune BNT, Zlatanov a precizat: „Nu am auzit un ‘nu’ pentru frontierele terestre, am auzit un ‘da’ pentru admiterea parţială în Schengen. Acesta este un pas înainte, un succes major. Continuăm eforturile pentru admiterea în Schengen şi cu frontierele terestre, cât mai curând posibil. Decizia Austriei este politică”, a declarat directorul Poliţiei de Frontieră. Potrivit acestuia, a început deja organizarea în cadrul aeroporturilor în legătură cu modificarea statutului Bulgariei. Comisarul Zlatanov a subliniat că toate cerinţele Austriei sunt în prezent îndeplinite.
„Până acum, presiunea migranţilor este scăzută. La graniţa cu Serbia, ajung cu 40% mai puţine persoane şi astfel a fost îndeplinită una dintre cerinţele Austriei – o reducere cu 20% a numărului de migranţi care intră ilegal”, a precizat directorul Direcţiei Generale a Poliţiei de Frontieră.