Situație tot mai complicată pentru mai multe primării din județul Iași. Zeci de copii din satele ieșene riscă să rămână fără principalul mijloc de transport către unitățile de învățământ din comune. Mai multe microbuze școlare pe care le aveau primăriile în administrare au fost trase definitiv pe dreapta. Primarii așteaptă de luni bune ca Guvernul să deschidă proiectele care ar duce la achiziția unor noi mijloace de transport
Tot mai multe localități din județul Iași au ajuns să se confrunte cu o situație fără ieșire. În ultimii ani, unitățile administrativ-teritoriale din județ au rămas fără o bună parte din mijloacele de transport ale elevilor către unitățile școlare din localități. De altfel, lista comunelor care dispun doar de un microbuz școlar sau nu mai au deloc este destul de largă. Deși au fost făcute numeroase solicitări de-a lungul vremii către Guvern, situația nu s-a schimbat mai deloc.
Belcești, Bârnova, Cristești, Erbiceni, Fântânele, Grajduri, Gropnița, Lespezi, Mironeasa, Mogoșești-Iași, Movileni, Oțeleni, Popești, Șcheia, Schitu-Duca, Sinești, Valea Seacă, Victoria și Vlădeni sunt localități cu zeci și chiar sute de copii. Aceștia au nevoie de transport din satele în care locuiesc către unitățile școlare în care învață. Cu toate acestea, microbuzele școlare de diferite mărci, toate 16+1 locuri, sunt trase de ceva vreme pe dreapta. În aceste localități au fost transportați zeci, chiar sute de elevi, după cum se vede în tabelul alăturat!
Pe această listă se află și orașul Târgu Frumos. În plus, o instituție din municipiul Iași, respectiv Palatul Copiilor, a rămas fără trei astfel de microbuze. Această instituție a rămas fără microbuzele Renault, Volkswagen și Isuzu de ceva vreme.
Au cumpărat propriile mijloace de transport
Până la veștile de la Guvern, autoritățile locale au ajuns să se descurce singure. Unii primari au arătat că au preferat să achiziționeze singuri mijloace de transport pentru elevii din comune pentru a nu aștepta un răspuns de la centru. Este și cazul comunei Vlădeni. Localitatea a rămas fără un microbuz marca Fiat de 16+1 locuri, care a fost tras pe dreapta acum mai bine de un an. Culmea, microbuzul a fost dus la reparat la dealerul local Ford (ATI Motors Holding Iași), condus de controversatul Gabriel Manolache. Însă acesta nu s-a ținut de cuvânt și a lăsat microbuzul în service vreme îndelungată, perioadă în care Primăria a fost obligată să se adapteze pentru a putea duce copiii la școală.
„Avem un autobuz de 33 de locuri pe care l-am achiziționat din banii Primăriei. Mai avem un microbuz Fiat și unul marca Ford de 16 locuri. Microbuzul Fiat este însă defect și nu cred că mai putem să facem ceva. Ne costă mai mult reparațiile. Ne descurcăm cum putem. Noi la fiecare sesiune de cereri am făcut adrese către Ministerul Educației. Așteptăm în continuare să primim un mijloc de transport nou. Sunt copii care au nevoie de transport și asta este cel mai important aspect”, a menționat Cătălin Brânzanu, primarul comunei Vlădeni.
Nici șoferi nu se găsesc
O altă situație este și cea a lipsei șoferilor. Unii primari s-au plâns de faptul că nu au în organigramă posturi de șoferi pentru astfel de mijloace de transport al elevilor. În aceste condiții, primarii s-au adaptat. Însă, în ciuda insistențelor, Ministerul Educației continuă să bată pasul pe loc și centralizează doar datele venite din teritoriu.
„Este o situație mai complicată. Noi avem două microbuze, însă doar unul e funcțional. Am făcut o solicitare pentru un autobuz de tip Mercedes de 28 de locuri pentru a ne putea descurca. Ce avem acum nu este 4X4 și nu este suficient. Sunt zone unde nu poate urca și asta este mai complicat. Dacă am repara microbuzul defect ne-ar trebui apoi un post de șofer. Nu avem așa ceva acum în organigramă. Apoi, cu un autobuz de 28 locuri am economisi timp și benzină. Noi am făcut o comandă pentru un astfel de autobuz încă de anul trecut, însă nu am primit niciun răspuns până acum „,a susținut Mihai Mihalache, primarul comunei Schitu Duca.