Guvernul României intenționează să crească impozitul pentru consumatorii de jocuri de noroc de la 1 ianuarie 2023, iar măsurile anunțate săptămâna trecut ar fi plasat România pe primul loc, la nivelul Uniunii Europene (UE), în ceea ce privește rata de impozitare a veniturilor din pariuri, însă pragurile au fost ulterior modificate.
În prezent, cotele de impozitare pentru câștigurile provenite din jocuri de noroc în România sunt:
- 1% pentru câștiguri până în 66.750 RON
- 5 RON + 16% pentru segmentul din premiu aflat între 66.750 RON și 445.000 RON
- 187,5 RON + 25% pentru partea din premiu care depășește 445.000 RON.
Cea mai recentă formulă propusă de impozitare pentru jocuri de noroc are următoarele praguri:
- 3% pentru câștiguri de până în 10.000 RON, inclusiv
- 300 RON + 20% pentru segmentul din premiu cuprins între 10.001 RON și 66.750 RON
- 650 RON + 40% pentru segmentul din premiu care depășește 66.0750 RON.
Guvernanții speră să crească veniturile pentru bugetul de stat, însă propunerile anterioare cu privire la impozitare erau foarte mari, iar Asociația Organizatorilor și Producătorilor de Jocuri de Noroc din România (AOPJNR), a semnalat că o supraimpozitare a jucătorilor într-o astfel de formă ar urma să aibă efectul contrar.
O supraimpozitare i-ar fi determinat pe jucători să fie descurajați să participe la jocurile oferite de furnizorii licențiați, deoarece impozitarea se face pe sumele retrase și nu pe câștigurile propriu-zise, iar pragurile propuse sunt mult mai mari decât în restul țărilor din UE. Prin comparație, state precum Marea Britanie, Germania sau Belgia, care reglementează drastic jocurile de noroc, au decis să nu impoziteze deloc jucătorii.
17 dintre cele 27 de state membre la UE nu impozitează deloc câștigurile din pariuri; 6 țări impozitează numai anumite categorii de premii sau doar jucătorii profesioniști de poker. Numai 4 țări percep impozite pentru toate formele de jocuri de noroc, însă România ar urma să fie singurul stat care nu are un barem sub care nu impozitează veniturile participanților la joc. Spre exemplu, în Portugalia, pragul minim de impozitare este de 5.000 de euro, iar în Polonia 480 de euro.
În țara noastră, un prag minim de 600 de lei se aplică numai în cazul veniturilor obținute din sălile de jocuri și unitățile offline. Acest tratament este considerat ca fiind unul discriminatoriu de către anumiți specialiști, care spun că jucătorii nu vor mai revendica oferte precum bonus Frank Casino, în încercarea de a evita impozitarea.
Specialiștii au atras atenția că un set de măsuri exagerate ar urma să afecteze și alte industrii, astfel încât bugetul de stat va pierde fonduri din mai multe surse. Casele de pariuri sponsorizează sportul românesc și plătesc sume mari pentru publicitate.
„Toți cei care beneficiază de sponsorizări vor fi afectați, inclusiv echipa națională a României, echipele din Liga 1 sau din Liga 2 care au sponsori principali firme de pariuri, alte sporturi importante, tot. Dacă intră în faliment și în colaps mai multe case de pariuri, de unde vor mai plăti?
Să nu uităm și că de la jocurile de noroc se duc bani către cultură, cinematografie, teatre, printr-un impozit stabilit de lege. Nici ei nu vor mai încasa nimic, colapsul va include și partea asta,” a declarat consultantul de gambling Sorin Constantinescu.
Industria de gambling autohtonă are aproximativ 45.000 de angajați și contribuie cu aproximativ un miliard de euro anual la bugetul de stat, sumă care reprezintă aproximativ 1% din PIB-ul României.