Uniunea Europeană a adoptat noi reglementări pentru reducerea emisiilor poluante provenite din autoturismele diesel, în contextul unei politici tot mai stricte de protejare a mediului înconjurător.
Pe fondul preocupărilor tot mai mari privind calitatea aerului, în special în marile orașe, UE a impus limite suplimentare pentru emisiile vehiculelor noi, în special pentru cele cu motoare diesel, având în vedere impactul acestora asupra sănătății publice.
Cum s-au schimbat reglementările privind emisiile auto pentru autoturismele diesel
De la introducerea primelor norme de poluare auto în 1992, când au fost stabilite reglementările minime pentru emisiile de evacuare ale vehiculelor noi, standardele europene de poluare au evoluat semnificativ.
Scopul principal a fost îmbunătățirea calității aerului și reducerea emisiilor poluante din transporturi, care reprezintă aproximativ 20% din totalul emisiilor de CO2 ale Uniunii Europene.
Astfel, vehiculele trebuie să îndeplinească un anumit standard Euro de emisii în momentul în care sunt fabricate. Printre cele mai importante modificări se numără standardul Euro 7, care va intra în vigoare în 2024 și care include, pentru prima dată, reglementări pentru emisiile non-eșapament, precum particulele generate de frâne și anvelope, aspecte care au fost ignorate până acum.
Euro 6 – cel mai recent standard de emisii
În prezent, Euro 6 reprezintă cel mai avansat standard de emisii, care reglementează emisiile de gaze de eșapament ale mașinilor noi. Introducerea acestui standard a avut loc în 2014 și a fost implementat pentru majoritatea vehiculelor începând cu 2015. Cu patru versiuni diferite (inclusiv Euro 6d, care a devenit obligatoriu în ianuarie 2021), acest standard limitează semnificativ emisiile de oxizi de azot (NOx), monoxid de carbon (CO), hidrocarburi nearse (HC) și particule fine.
În mod particular, standardul Euro 6d se aplică vehiculelor diesel, care trebuie să îndeplinească cerințe stricte privind poluarea. Un aspect important al acestor reglementări este că, începând din 2024, emisiile non-eșapament (precum cele provenite de la uzura frânelor și a anvelopelor) vor fi și ele luate în considerare, în vederea reducerii impactului asupra mediului.
Standardele Euro au fost implementate pentru a proteja sănătatea publică și a reduce poluarea atmosferei. În mod special, se urmărește diminuarea emisiilor de substanțe nocive, printre care se numără oxizii de azot, monoxidul de carbon, hidrocarburile nearse și particulele fine, toate fiind factori care contribuie la poluarea aerului și la apariția unor probleme de sănătate, cum ar fi bolile respiratorii și cardiovasculare.
În plus, reglementările UE au avut un impact semnificativ asupra industriei auto, determinând producătorii să investească în tehnologii mai ecologice. Astfel, o mașină construită în 2023 emite cu până la 96% mai puține particule decât un vehicul diesel din anii ’90, iar emisiile de monoxid de carbon și hidrocarburi au scăzut semnificativ.
Începând cu 2024, șoferii care dețin autoturisme diesel vor fi afectați de noile reglementări Euro 7, care vor introduce norme mai stricte. Aceste norme vor include și emisiile de particule fine provenite de la uzura frânelor și a anvelopelor, care până acum nu erau reglementate. În plus, multe orașe din Uniunea Europeană implementează zone cu aer curat, unde accesul vehiculelor poluante este restricționat. Astfel, șoferii care dețin vehicule diesel vechi ar putea fi nevoiți să își schimbe mașinile, fie cu unele mai noi, care respectă standardele Euro 6, fie cu modele electrice, în contextul unei strategii mai largi de reducere a emisiilor.
Euro 1 până la Euro 6: Cum s-au schimbat normele de poluare auto
Pentru a înțelege evoluția reglementărilor, este important să cunoaștem cum s-au schimbat standardele Euro de-a lungul anilor:
Euro 1 a fost introdus în 1992, având în vedere reducerea emisiilor de monoxid de carbon și alți poluanți din gazele de eșapament.
Euro 2 (1996) a redus și mai mult emisiile de monoxid de carbon și oxizi de azot, impunând cerințe suplimentare pentru vehiculele diesel.
Euro 3 (2001) a introdus limite mai stricte pentru oxizii de azot și hidrocarburile emise de motoarele pe benzină și diesel.
Euro 4 (2006) a continuat reducerea emisiilor de oxizi de azot și particule fine, iar normele au devenit obligatorii pentru toate vehiculele noi.
Euro 5 (2009) a introdus limite mai stricte pentru particule și emisii de noxe, iar acest standard a devenit obligatoriu începând cu 2011.
Euro 6 (2014) a redus considerabil nivelurile de oxizi de azot pentru vehiculele diesel, impunând cerințe mai stricte în privința emisiilor de particule pentru vehiculele pe benzină.
UE încă nu s-a prins că așa a pus pe butuci industria auto europeana și atâta timp cât restricțiile nu se aplica la nivel global, rezultatul este fix „frecție”. Ponderea poluări auto din Europa raportat la restul globului, este infimă. In schimb in buzunarele cetățenilor europeni da o mare gaura.