Ucraina a cerut să fie suplimentată capacitatea portului român Constanța, pentru a-și putea exporta cerealele și, de asemenea, aceasta a cerut sprijin din partea statelor Uniunii Europene, pentru ca acestea să depoziteze pe teritoriile lor cerealele care provin din Ucraina și pe care Kievul nu le poate transporta prin Marea Neagră, din cauza blocadei ruse. Anunțul a fost făcut de către un oficial ucrainean citat astăzi de către agenţia EFE, potrivit Agerpres.
„Solicităm să fie luată în considerare folosirea capacităţilor logistice româneşti, inclusiv capacităţile tehnice ale portului Constanţa, pentru exportul produselor agricole ucrainene, inclusiv cereale, prin crearea de capacitate disponibilă în porturile româneşti”, a afirmat viceministrul ucrainean al Politicii Agrare şi Alimentaţiei, Markian Dmitrasevici, într-o intervenţie în Comisia pentru agricultură a Parlamentului European.
Statele europene vor începe recolta într-o lună
Oficialul ucrainean a semnalat că statele europene vor începe recolta într-o lună, iar portul Constanţa „va coopera în principal cu companiile europene”. Prin urmare, a explicat Dmitrasevici, capacitatea acestui port va fi acoperită de exporturile europene, situaţie care ”va complica şi mai mult” exporturile de produse agricole ucrainene.
Constanța, portul românesc providențial pentru cerealele din Ucraina
Nava Lady Dimine, un cerealier de 160 de metri lungime şi o capacitate de 26.000 de tone, este a doua navă care a fost pregătită recent să plece din portul Constanţa încărcat cu cereale din Ucraina, portul românesc de la Marea Neagră devenind una dintre puţinele porţi de ieşire pentru produsele agricole ucrainene, transmite AFP, potrivit Agerpres.
Miza este vitală pentru numeroase ţări care depind de livrările de cereale din Ucraina, ţară care înainte de război exporta pe mare până la 4,5 milioane de tone de produse agricole pe lună, adică 12% din grâu, 15% din porumb şi 50% din uleiul de floarea soarelui din întreaga lume.
România ar putea fi salvarea pentru cerealele ucrainene
În prezent, blocarea porturilor ucrainene este completă, de la cele din Marea Azov până la portul Odesa de la Marea Neagră, care în perioade normale era responsabil pentru 60% din activitatea portuară a Ucrainei.
Printre soluţiile posibile, România este candidatul ideal. Ţară membră a NATO cu ape securizate este, de asemenea, al doilea exportator de grâu din Uniunea Europeană, după Franţa, şi dispune de infrastructuri adecvate.