Balerinii Operei Naționale Române din Iași aduc acuzații grave conducerii, legate de organizarea turneului planificat în Italia pentru decembrie 2024. Aceștia au sesizat mai multe nereguli în procesul de selecție a participanților, precum și lipsa de transparență în ceea ce privește remunerația și contractele pentru acest eveniment. Situația a stârnit indignare și confuzie în rândul angajaților, care cer o explicație clară din partea conducerii
Potrivit informațiilor primite de la balerini, nu toți dansatorii au acces egal la turneu, iar selecția este percepută ca fiind inechitabilă. Se pare că unii au fost selectați pe baza unor criterii nespecificate, iar alții au fost informați că nu sunt eligibili, fără a primi explicații clare.
„Până în prezent, nu știe nimeni cine merge și cine nu. Este foarte frustrant”, a declarat unul dintre balerini.
Scandal la Opera din Iași! Balerinii se revoltă împotriva managerului Andrei Fermeșanu
Conform reclamațiilor, selecția balerinilor pentru turneul din Italia este gestionată fără transparență, iar deciziile sunt luate arbitrar.
„Deși ar trebui să participe toți balerinii, conducerea a decis să îi selecteze doar pe cei pe care îi preferă. Aproape jumătate din compartimentul de balet a refuzat să meargă, unii au fost amenințați, iar altora li s-a spus că vor primi 200 sau 300 de euro în plus pentru a accepta”, a explicat o sursă din interiorul operei.
Aceste afirmații sugerează o atmosferă de presiune și intimidare, care afectează moralul echipei. Mai mult, balerinii au ridicat semne de întrebare cu privire la remunerațiile primite pentru spectacole. Deși se estimează că turneul ar putea genera venituri între 1 și 2 milioane de euro din cele aproximativ 30 de spectacole programate, sumele efective care ajung la balerini sunt neclare.
„Nu avem nicio idee despre cum sunt gestionate aceste fonduri. Este inacceptabil să nu existe transparență în ceea ce privește banii. Am încercat să discutăm cu conducerea, dar directorul a refuzat să vorbească. Șefii de compartiment nu sunt prezenți, pentru că sunt dați la o parte”, a adăugat un alt dansator.
Punctul de vedere al managerului Operei, Andrei Fermeșanu
În fața acestor acuzații, managerul Operei Naționale Române Iași, Andrei Fermeșanu, a explicat că turneul este organizat sub egida Teatro Lirico din Italia, cu sprijinul instituției pe care o conduce.
„Turneul este organizat sub egida Teatro Lirico din Italia, cu sprijinul Operei Naționale Române din Iași. Colaborarea dintre cele două instituții se desfășoară în baza unui protocol preexistent, prin care Opera Națională Română din Iași și-a exprimat acordul de principiu pentru asocierea cu Teatro Lirico, facilitând astfel colaborarea angajaților sau colaboratorilor proprii sub aspectul cesiunii drepturilor de proprietate intelectuală asupra imaginii personale, în măsura în care aceștia își manifestă disponibilitatea de a participa la eveniment. Este important de subliniat că această cooperare nu interferează cu activitatea curentă a Operei Naționale Române din Iași și este condiționată de aprobarea expresă a tuturor conducătorilor compartimentelor implicate”, a transmis Andrei Fermeșanu, managerul Opere Naționale Române din Iași.
Referitor la selecția balerinilor, Fermeșanu a adăugat:
„Procedurile de selecție, distribuție și alegere ale repertoriului sunt convenite cu organizatorul principal, Teatro Lirico. Selecția efectivă se desfășoară în funcție de cerințele specifice fiecărei reprezentații, dimensiunile sălilor, necesarul de personal artistic și tipologia rolurilor, corelate cu disponibilitatea colaboratorilor angajați de Teatro Lirico. Opera Națională Română Iași nu deține niciun control asupra acestor decizii organizatorice cu implicații pecuniare și nici asupra fondurilor alocate, acestea fiind integral administrate de Teatro Lirico”, a adăugat Andrei Fermeșanu, managerul Operei Naționale Române din Iași.
De asemenea, Fermeșanu a menționat că organizarea turneului și distribuția rolurilor sunt în responsabilitatea Teatro Lirico, iar Opera Națională Română Iași nu are control asupra acestor decizii. Aceasta a generat un sentiment de neputință în rândul balerinilor, care consideră că nu au un cuvânt de spus în privința carierei lor artistice.
După telefoanele efectuate de reporterii BZI, s-a confirmat că se vor întocmi contracte pentru turneul din decembrie 2024. Aceasta ar putea oferi balerinilor o anumită liniște cu privire la remunerația și drepturile lor. Totuși, întrebările rămân legate de criteriile de selecție și de modul în care se gestionează fondurile. Balerinii cer o clarificare a situației și o asigurare că toate persoanele implicate în turneu sunt tratate echitabil. De asemenea, ei solicită ca orice acord financiar să fie bine documentat, cu contracte care să protejeze drepturile fiecărui artist.
În urmă cu ceva timp, un alt scandal a mai avut loc la Opera Națională Română din Iași.
Scandal la Opera din Iași! Balerinii se revoltă împotriva managerului Andrei Fermeșanu. Aceștia așteaptă răspunsuri clare și o rezolvare a acestor probleme, sperând că vocea lor va fi auzită și că drepturile lor vor fi respectate.
Credeam ca balerinii stiu doar sa se craceasca.
Acum stiu sa si protesteze. Foamea te invata multe. Iar invidia te impinge sa le pui in aplicare.
esti precum pseudonimul tau…daca nu realizezi munca din spatele „cracitului”…
Tot ce conteaza este rezultatul, nu munca. Si Hitler a muncit multi ani 🙂
ba, da astia se revolta impotriva fiecarui persoane care ajunge pe functia de manager la ei…
Ei vor cu cățel si purcel să plece toti, inclusiv balenele alea bătrâne ce se cred balerine. Scofâlcita de Cristina Todi, mare dansatoare in baie, după toate care le stie bine si dacă le povestim râdem cu multă poftă, a fost pusă la respect si acum plânge că nu mai are posibilitatea să ii mângâie pe cei mai ”în vână” :)))
Oricine e șef acolo ăia se revoltă, ceva se întâmplă, pe de altă parte ne putem baza pe balerinii din Iași în caz de o revoluție:)))(
Fermesanu e vinovat că îi ține, putorile au salarii nemeritate, grase, diforme și cu pretenții de zâne, prestații din ce in ce mai slabe, Vlad Marculescu beat și prăfuit pe la nas e zilnic in instituție dormind pe băncile de la etajul 2, Cristinela ba e la Colegiul Octav Băncilă, ba la Universitatea artelor mărunte, ba plecată în condiții de mare neștiutoare pin țări străine, iar balerinii fac și ei ce pot, ba o revoltă, ba o panarama, va o ședință de pizza
Auzi kiki cu creierul de ridiche ,eu merg la spectacole si vad doar balerini tineri .Daca esti afumat/a sau chior/chioara nu sunt balerinii de vina .Sunt majoritatea absolventi de la Bancila deci nu mai manca kk ba kiki !
Mari absolventi. Cu asa profesori, vai de capul vostru!
Are relații e pus politic impreuna cu andrei e greu
Toate grasele si impiedicatele vor sa mearga. Toti betivii si drogatii. Stati acasa sa nu faceti si pe altii de rusine. Fermesanu sa nu mai accepte sa se mearga in turneu. Are niste lepre pe acolo.
Multa panarama. Noroc de Cristina care e smechera pe felia ei. Va mai tine in frau.
Fermesanu asta nu prea cred ca are viata lunga…