Atunci când conduci o mașină cu motor diesel, există reguli esențiale pe care trebuie să le urmezi pentru a asigura funcționarea corectă a motorului și transmisiei. Un detaliu esențial pe care toți șoferii trebuie să-l știe este turația la care trebuie menținut motorul pentru a preveni problemele tehnice.
Diferențele dintre mașinile pe benzină și cele pe motorină nu se opresc la tipul de carburant. Pentru motoarele diesel, menținerea unei turații corespunzătoare este crucială pentru durata de viață a motorului și evitarea uzurii premature. După pornirea motorului, acesta nu ar trebui să fie accelerat imediat, mai ales când este rece.
Turația corectă pentru motoarele diesel
Dacă depășești 3.000 de rotații, motorul va suferi uzură din cauza frecării intense, iar presiunea în partea rece a turbinei poate deveni prea mare, provocând riscuri serioase, inclusiv defectarea unui sistem de siguranță numit Waste-gate.
Pe de altă parte, dacă turația scade sub 1.750 de rotații pe minut, pot apărea probleme grave. Motorul va scoate funingine prin evacuare, iar catalizatorul se va înfunda, ducând la blocarea supapei EGR, esențială pentru reducerea emisiilor de noxe. Unii șoferi încearcă să anuleze acest sistem, însă acest lucru poate duce la alte probleme, inclusiv la necesitatea reprogramării calculatorului de gestiune al motorului.
Mersul cu turație scăzută poate afecta și transmisia, provocând distrugerea ambreiajului și a angrenajelor din cutia de viteze, precum și vibrații care pot deteriora lagărele elastice ale motorului și ale sistemului de evacuare.
Sfaturi utile pentru șoferii cu mașini diesel
După un drum lung, este recomandat să lași motorul să funcționeze în gol timp de 60 de secunde pentru a permite răcirea turbinei și uleiului. De asemenea, dacă mașina stă nefolosită o perioadă mai lungă, este bine să pornești motorul din când în când pentru a preveni eventualele probleme.
Înainte de a pleca la drum, este important să lași motorul să se încălzească timp de 30 de secunde, apoi să ajungi la turația de 2.000 – 3.000 de rotații pe minut pentru 1 – 2 minute, cu mici variații în relanti.
În funcție de încărcătura mașinii și de tipul drumului, trebuie să ajustezi turația. De exemplu, într-un oraș cu drum drept și fără pasageri, poți circula cu 1.800 de rotații la treapta a III-a. În schimb, atunci când ai mai multe persoane și bagaje și drumul este în pantă, turația poate ajunge la 3.000 de rotații sau mai mult.