Prima pagină » Turism » Stiri Turism » Tuica romaneasca, produs de lux. Cat dau strainii pe palinca de Satu Mare
Tuica romaneasca, produs de lux. Cat dau strainii pe palinca de Satu Mare

Tuica romaneasca, produs de lux. Cat dau strainii pe palinca de Satu Mare

10 mai 2015, 14:05,
în Turism
a:3:{s:7:"site_id";i:9;s:6:"old_id";i:37516;s:8:"site_url";s:13:"turism.bzi.ro";}
O palinca de lux produsa in judetul Satu Mare se vinde destul de bine pe plan international, inclusiv in Japonia, unde poate fi intalnita chiar si in cluburi. Producatorul Silviu Zetea nu vrea sa dezvaluie secretul palincii, dar spune, cu o oarecare mandrie, ca unele editii ale licorii magice pe care o produce poate ajunge la preturi ametitoare, semn ca este apreciata de catre cei dispusi sa scoata sume serioase de bani din buzunar.
Silviu Zetea este cel mai cunoscut producator de tarie din judetul Satu Mare. El fierbe palinca de 40 de ani, in propria palincie din comuna Mediesu Aurit (unde a ajuns primar), a invatat meserie de la tatal sau, iar dupa Revolutie a inceput sa construiasca un brand, reusind sa castige mai multe concursuri, inclusiv Medalia de Argint la Concursul Mondial din Bruxelles din anul 2001.
„Este stiut faptul ca dintr-un producator traditional am facut o afacere considerata creatoare de brand de lux si ma gandesc la faptul ca am reusit ca palinca, tuica, rachiul, vinarsul, lichiorul sa devina produse recunoscute pe piata mondiala, exportate in Japonia, pe piata europeana, fiind singurul produs protejat pe piata europeana sub nume propriu, acela pe care-l port eu”, a declarat Silviu Zetea, pentru AGERPRES.
Acum el nu produce doar editii de lux, ci si premium, superpremium sau exclusiviste, punand un mare accent si pe partea de prezentare a palincii, pe langa gust. Astfel, palinca lui este facuta de multe ori cadou cu ocazia unor delegatii oficiale, chiar si la nivel inalt.
„Am trecut pe partea exclusivista, pe partea de unicate, din ce in ce mai mult de comanda. N-o sa va spun valori ca o sa va sperii, dar sunt preturi de neinchipuit care se pot obtine pe cantitati infime. De exemplu, poti sa ai o sticla de o jumatate de litru sau de un litru la valori pe care unii nu le pot gandi, dar nu atat pe continutul alcoolic, oricat ar fi el de extraordinar, de molecula cu molecula, ci si datorita caracterului reprezentativ, exclusivist”, a mai spus Zetea.
De-a lungul timpului, Zetea si-a dezvoltat mai multe sortimente, dar principala a ramas tuica.

Vezi si Palinca de cirese, deliciul din Oas 

„In partea de lux avem la baza tuica. Cand spunem tuica ne referim la un distilat exclusiv din prune. A spune am o tuica de prune e un pleonasm. Pe parcurs am dezvoltat si alte produse. Orice produs pe care il faci trebuie sa aiba o incadrare tarifara, un cod de acciza, de taxare, prevazut de legislatie. Eu am sase produse, tuica, palinca de Ardeal, palinca de Mediesu Aurit, palinca Crai Nou, palinca de pere, lichior Silvoriu”, a precizat producatorul.
Una dintre specialitati este palinca din cirese amare, pusa in ambalaje confectionate chiar de fondator.
„De exemplu, palinca Crai Nou are la baza cirese amare vechi de 10 ani intr-un ambalaj extrem de deosebit, lucrat manufacturier de catre mine, nu de catre angajati. Atunci valoarea acestor produse este data chiar pentru ca le creeaza fondatorul”, a mai spus Zetea.
Despre tuica produsa de el se stie ca are o aroma usor diferita fata de restul palincilor. Orice cunoscator care o gusta o poate recunoaste imediat.

Vezi si Care este ritualul palincii de Bihor 

El produce palinca in cazane traditionale asezate pe foc direct, dupa un procedeu care respecta metoda traditionala, insa usor imbunatatit, lucru care ii da o aroma aparte. Celelalte detalii care dau aroma aparte sunt tinute la secret.
„Produsele de calitate super premium au si un regim mai altfel de a obtine continutul. Nu vreau sa intru in profunzime fiindca intram in secretul producatorului. Sunt produse pe care le-am creat cu toate conditiile legale, in cadrul adecvat, dar pe care nu le-am pus in comert. Acelea sunt exclusiviste, care nu intra in reteaua comerciala. Din start au alta valoare. Ele sunt pentru vanzare daca au alta valoare. Concluzia este ca aceste produse exclusiviste poti sa le asemeni cu tablourile pentru colectionari, pentru cei care stiu sa aprecieze partea de suflet sau de contributie a celui care a pus mana pe el”, a conchis producatorul.
In semn de apreciere fata de munca tatalui sau, Zetea Valer, care a reusit cu greu sa-si pastreze palincia in vremea regimului comunist, pe unele sticle apare acum portretul acestuia.
Palincia a fost amenajata chiar in scop turistic, astfel grupurile de vizitatori pot vedea tehnologia folosita, modul de ambalare si sticlele de palinca, inca de la primele etichete.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`
BZI - Editia Digitală - pdf
13 ianuarie 2025
13 ianuarie 2025