Iată câte tipuri de comunicare sunt și cum poți înțelege diferențele dintre acestea, există o diversitate mare de realizare a lor.
Putem găsi tipurile acestea după scopul urmărit, după genul de activitate, din punct de vedere al relațiilor și după frecvență.
Tipuri de comunicare
Literatura de specialitate distinge mai multe tipuri de comunicare, clasificate după modul de realizare, după partenerii comunicării, după codul folosit, după statutul interlocutorilor, după finalitatea actului de comunicare, după capacitatea autoreglării și după natura conținutului.
Un mesaj poate fi transmis printr-un limbaj verbal, non-verbal și paraverbal. Comunicarea verbală se referă la utilizarea cuvintelor și poate fi făcută oral sau scris. Comunicarea orală o folosim pentru a ne exprima în relațiile cu alte persoane, în viața noastră de zi cu zi în locurile pe care le frecventăm. În mod scris comunicăm indirect, precum în sms-uri, email-uri, cărți, documente scrise sau pe rețelele de socializare.
Non-verbal comunicăm mai mult decât doar prin cuvinte, cu ajutorul gesturilor, mersului, expresiilor faciale, posturii corpului și contactului vizual, toate acestea reprezentând comunicarea non-verbală, ce are un impact mare asupra mesajelor pe care vrem să le transmitem.
Comunicarea paraverbală include elemente precum ritmul, intonația, accentul vorbirii, pauzele, viteza vorbirii, volumul și tonul vocii. În timp ce comunicăm, cea mai mare parte o deține comunicarea non-verbală, ce reprezintă 55% din ea, urmată fiind de cea paraverbală cu 38% și verbală, ce reprezintă doar 7% din ce vrem să comunicăm. De asemenea, mai există comunicarea vizuală și estetică, cea formală și informală, pasivă, agresivă, pasiv-agresivă și asertivă. Cu toate că contează ceea ce dorim să comunicăm, contează foarte mult și modul în care o facem.
Cum îți poți îmbunătăți abilitățile de comunicare?
Pentru a comunica eficient, este important să înveți să asculți, lucru ce este foarte important în comunicarea verbală. Să asculți activ este o abilitate importantă, fiind esențial pentru o bună comunicare.
Trebuie să te concentrezi pe ce are de spus interlocutorul, nu pe ceea ce urmează să îi răspunzi, să îți păstrezi mintea deschisă și să eviți să generezi prejudecăți, încercând să lași departe ideile preconcepute. De asemenea, trebuie să te concentrezi pe direcția principală a mesajului, astfel încât să înțelegi ce are de spus interlocutorul și să eviți orice ar putea să îți distragă atenția de la conversația avută.
Un alt aspect important pentru a-ți îmbunătăți abilitățile este să fii obiectiv și să folosești toate informațiile avute, nu doar una, să folosești un ton prietenos și cald, fiind demonstrat faptul că cei cu o atitudine pozitivă și zâmbitori sunt cei care ne induc o stare plăcută.
Trebuie să te gândești la ceea ce vrei să spui înainte de a vorbi, întrucât de multe ori nu este indicat să spui tot ceea ce îți trece prin minte, dacă informația nu aduce un plus de valoare și să nu vorbești în exces, ca să nu fii considerat o persoană obositoare, ce vrea să domine conversația.
Important de menționat este și faptul că trebuie să încerci să fii autentic, sincer și transparent într-o conversație, clar și concis în exprimare și să acorzi atenție interlocutorului.
Modul în care comunicăm este esențial pentru identitatea noastră, așadar, este necesar să cunoaștem aceste tipuri de comunicare și să învățăm cum să le folosim.