Industria auto globală a fost zguduită de anunțul președintelui american Donald Trump privind impunerea unei taxe vamale de 25% asupra tuturor vehiculelor și pieselor auto fabricate în străinătate și importate în SUA. Decizia, care va intra în vigoare pe 3 aprilie, a declanșat reacții dure din partea Uniunii Europene și a principalilor jucători din industria auto.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a condamnat ferm decizia, subliniind că UE va căuta soluții negociate, dar nu va ezita să își protejeze interesele economice.
„Taxele sunt dăunătoare pentru afaceri și consumatori deopotrivă, atât în SUA, cât și în Europa”, a declarat ea.
Oficialii europeni au lăsat să se înțeleagă că o ripostă este inevitabilă. Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a cerut un răspuns „ferm”, iar ministrul francez al Finanțelor, Eric Lombard, a propus creșterea tarifelor europene ca represalii. În schimb, Marea Britanie a adoptat o poziție mai precaută, evitând să alimenteze un război comercial.
Industria auto, în derivă
Impactul asupra piețelor financiare a fost imediat: acțiunile General Motors au scăzut cu 8%, Ford și Stellantis cu 4,5%, iar giganți asiatici precum Toyota, Honda și Hyundai au înregistrat pierderi între 3% și 4%. Producătorii europeni, inclusiv BMW și Daimler, au fost și ei afectați.
Reprezentanții industriei auto au avertizat că noile taxe vor duce la creșterea prețurilor pentru consumatori și la perturbarea lanțurilor de aprovizionare. Conform unui raport GlobalData, aproape jumătate din mașinile vândute în SUA anul trecut au fost importate, ceea ce înseamnă că impactul va fi resimțit la scară largă.
Într-un discurs ulterior, Donald Trump a avertizat că UE și Canada ar putea fi lovite de taxe și mai dure dacă încearcă să contracareze măsurile impuse de SUA.
„Dacă acționează împotriva economiei americane, vor avea parte de taxe pe scară largă, mult mai mari decât cele anunțate”, a declarat liderul de la Casa Albă.
Sindicatul auto american, singurul mare câștigător
În timp ce producătorii auto protestează, sindicatul United Auto Workers (UAW) a salutat măsura, susținând că aceasta va aduce înapoi mii de locuri de muncă în fabricile americane.
„Prin aceste taxe, uzinele auto subutilizate ar putea redeveni motorul economic al comunităților clasei muncitoare din SUA”, a declarat președintele UAW, Shawn Fain.
Cu un război comercial pe cale să escaladeze, întrebarea rămâne: cine va avea de câștigat și cine va suporta costurile acestei măsuri?