Faptul că industria din România suferă este un lucru extrem de cunoscut. Vorbim că în ultimii ani politicienii au vândut mai tot ce se putea vinde. Adevărul trist este dezvăluit de Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie. Acesta susţine că principalii 100 de exportatori exportă 51% din totalul produselor. Totuși, dintre aceștia sunt doar două companii românești.
Un alt subiect abordat de către președintele Camerei de Comerț şi Industrie este cel al investițiilor străine în România. Daraban consideră că legislaţia este una care nu încurajează producătorul extern mai ales că un metru pătrat este chiar și de 5 ori mai scump decât zone turistice de renume mondial.
Sunt doar doi exportatori români care trimit produse în afara țării
Mihai Daraban a povesti într-o emisiune la B1 TV faptul că există un adevăr trist în zona de industrie a țării. Vorbim despre faptul că 51% din exportul din România este controlat de 100 de firme, iar din acestea sunt doar 2 firme care au capital românesc. Oricum, în primele 1000 de firme sunt doar 192 de firme românești care nu au nici măcar un procent de 20%:
Noi avem 23000 de exportatori în România, aşa zice ministerul Comerţului. Primii 100 din exportatori realizează 51% din tot exportul, primii 100, doar 100. În primii 100 avem doar două companii românești. Primii 1000 realizează 84% din tot export. Aici aveam 192 de firme românești, dar tot nu avem 20%. Aici este problema noastră. Unde putem influența mai mult, este partea asta de a analiza perfect cifra de la import şi să atragem acele investiții spre această zonă, de bunuri de larg consum. explică Mihai Daraban, președintele Camerei de Comerț și Industrie din România
Terenul din România este de cinci ori mai scump decât în Caraibe
Soluţia pentru a atrage investitori străini care să aducă un plus pe piața industriei din România este de a stabili un minim de investiţie şi de a ceda, în mod gratuit, teren către companie. Daraban susține faptul că este inacceptabil ca un metru pătrat de teren să coste, în Mamaia, 1000 de euro, iar în Caraibe să coste 200 de euro.
Vă spun care este soluția, sunt industrii deja supertehnologizate în occident, sunt hale de la Toyota de 2 hectare în care muncesc doi oameni. Nu e neapărat problema forței de muncă este pentru acești investitori. Marea problemă este locația. Am fost prin mai multe zone ale lumii, zone cu turism pentru 365 de zile pe ani unde metrul pătrat de teren la mare este de 200 de euro iar la noi este 1000 de euro metrul. Compari Mamaia cu Caraibele? Asta vreau să vă spun, trebuie să înţelegem că investitorul în producție blochează bani în tehnologie nu în teren. Eu am vorbit și domnul premier şi-a notat, trebuie extinsă această expropriere pe care o facem pentru infrastructură, inclusiv pentru afaceri în producție. explică Daraban
Nicăieri în Europa investitorul străin nu deține terenul pe care a ridicat fabrica. Companii mari precum BMW sau Mercedes beneficează peste tot de cedare gratuită a utilităților sau a terenului:
Trebuie să stabilim şi să mergem cu toţi la vot, stabilim un prag de 100 de milioane de euro investiții în România. Acelui investitor să îi dai terenul cu adresabilitate, cum e legea cu Romexpo. 49 de ani nu ai voie să îl vinzi, să îl ipotechezi, ţi-l dau cu scopul ăsta. Ai ieșit din scop, ţi l-am luat. Vezi cazul Debrecen, la uzinele BMW! Așa a făcut premierul Viktor Orban, a dat utilitățile gratuit și terenul. Mercedesul este proprietar doar la Stuttgart, BMW doar la Munchen, în rest, peste tot unde au fabrici în lume au primit teren de la autoritățile centrale și locale. a conchis Mihai Daraban.
Oricum, situația exportatorilor români este incertă mai ales că în ultimii ani s-a privatizat aproape tot ce se putea. De exemplu, BZI.RO relata într-un articol din urmă cu câteva luni faptul că celebra fabrică de ulei Unirea a fost transformată într-un depozit. Cam aceeași soartă au avut-o și alte companii românești. O altă companie mare care s-a închis este celebra fabrică ARO. Dacă în perioada comunismului, românii exportau mașini în toată lumea, acum s-a ales praful de celbra marcă de mașini de teren.