Mulți dintre români se întreabă dacă trebuie să plătească atunci când sparg un borcan într-un supermarket. Legea este una foarte clară și explică situațiile în care cumpărătorul este bun de plată pentru pagubele pe care le face.
Lanțurile de supermarketuri din România au profituri uluitoare. Vorbim de miliarde de lei profit net! Dacă plătești, sau nu, un borcan pe care l-ai spart depinde de circumstanțele în care s-a produs accidentul.
Trebuie să plătești dacă spargi un borcan în supermarket?
Atunci când un client avariază accidental un produs într-un supermarket, apare frecvent întrebarea dacă trebuie să suporte costurile pentru incident. Mulți cred că sunt răspunzători pentru orice deteriorare, dar acest lucru nu este întotdeauna corect. Conform legii, clientul este responsabil doar dacă daunele sunt cauzate de o acțiune sau neglijență din partea sa.
Reprezentanții aplicației Pan Paragon, care ajută la compararea prețurilor, au explicat într-un video postat pe Instagram că, în multe cazuri, vina nu îi revine clientului. În anumite situații, comerciantul poate fi cel responsabil pentru deteriorarea unui produs, mai ales atunci când condițiile din magazin nu sunt adecvate.
De exemplu, rafturile prea înguste sau coridoarele aglomerate care împiedică o circulație corespunzătoare pot provoca accidente ce duc la avarii ale produselor. În astfel de cazuri, clientul nu ar trebui să fie responsabil pentru daunele cauzate, conform unui articol al Libertății.
Clientul nu trebuie să suporte costurile dacă supermarketul nu și-a luat măsuri de siguranță
Conform Codului Civil, vânzătorul are obligația de a asigura condiții adecvate pentru că clienții să poată verifica și alege produsele în siguranță. Dacă magazinul nu respectă aceste cerințe, clientul nu ar trebui să suporte costurile pentru deteriorarea unui produs cauzată de condițiile necorespunzătoare ale magazinului.
În cazul unui astfel de incident, se recomandă să se încerce o soluționare amiabilă cu managerul magazinului. O discuție calmă poate lămuri cine este responsabil. Dacă există neînțelegeri, camerele de supraveghere pot ajuta la clarificarea circumstanțelor și stabilirea dacă deteriorarea a fost cauzată de condițiile magazinului sau de acțiunile clientului.
Așadar, clientul nu este automat responsabil pentru produsele deteriorate, iar de multe ori vina poate fi atribuită comerciantului, mai ales dacă acesta nu respectă normele de siguranță și organizare ale magazinului.
Cu cât un supermarket este mai mare, cu atât distanța dintre rafturi devine mai mare, iar comerciantul trebuie să ia măsurile necesare pentru a proteja produsele și a le asigura corespunzător la raft. În funcție de dimensiunea magazinului, reglementările impun anumite distanțe între rafturi: 1,4 m pentru suprafețe de până la 100 m², 1,6 m pentru suprafețe între 100 și 150 m², 2 m pentru suprafețe între 150 și 400 m² și 2,5 m pentru suprafețe ce depășesc 400 m². De exemplu, raionul de băuturi trebuie să fie echipat cu o bară specială pentru a stabiliza produsele. Dacă un client atinge o sticlă care se sparge, acesta trebuie să anunțe personalul magazinului. Dacă raionul nu este dotat cu măsuri de siguranță adecvate, clientul care a provocat accidentul nu va fi responsabil pentru plata produselor deteriorate. Așadar, trebuie să plătești dacă spargi un borcan în supermarket doar dacă supermarketul a luat toate măsurile de siguranță și tu ai fost neglijent.