Președintele AMTPI a anunțat că traseele metropolitane anunțate în urmă cu un an nu vor fi deschise în viitorul apropiat
Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMTPI) este condusă de către Eduard Boz și operează mijloacele de transport din zona metropolitană a Iașului. Oamenii din zonă așteaptă de mai mult timp deschiderea unor noi trasee, însă vor mai avea de așteptat.
AMTPI nu va deschide noile trasee metropolitane
Inițial, asociația preconiza că vor începe operarea noilor trasee din această primăvară, după ce vor ajunge noile autobuze electrice la CTP Iași. Acestea au început deja să sosească, însă va mai dura până când vor începe cursele spre Bârnova sau Miroslava. Cel mai probabil, acestea vor fi deschise în a doua jumătate a anului 2025.
„Într-adevăr, este, în acest moment, în desfășurare o achiziție pentru achiziționarea a mai multe autobuze electrice, iar până la vară ar trebui să ajungă. Totuși, nu vreau să mai fac promisiuni, nu îmi place să spun ceva de care nu mă pot ține de cuvânt. Pe măsură ce vor ajunge mai multe autobuze, iar alte mijloace de transport vor fi puse la dispoziție, începem procedurile să deschidem noile trasee”, a declarat Eduard Boz, președintele AMTPI.
Cel mai urgent este deschiderea cursei 201 spre Bârnova, unde este nevoie și de un microbuz.
„Prioritatea noastră este deschiderea traseului 201 spre Bârnova, pe care trebuia să îl deschidem de mai mult timp. De asemenea, vrem să mai punem mijloace de transport să acoperim rutele spre Miroslava și Popricani. De asemenea, spre Vișan, autobuzele sunt aglomerate, este necesar să suplimentăm. Este important ca un traseu să fie și sustenabil, deoarece, dacă nu putem ulterior să îl ținem, oamenii vor reveni la mașini și nu am rezolvat nimic”, a mai adăugat Eduard Boz.
CTP Iași nu este pregătită pentru a opera traseele
Chiar dacă se discută de mai mult timp de aceste schimbări, compania de transport din Iași încă nu are la dispoziție vehiculele necesare sau angajații.
„Mai e nevoie și de câteva microbuze pentru anumite trasee, însă așteptăm să fie acceptat acum și bugetul la primărie, deoarece cei de la CTP Iași nu au suficienți bani pentru a face achiziția. Este dificil să deschidem în această perioadă toate traseele pe care le avem în plan. Până nu avem mijloacele de transport și angajații disponibili, nu facem nimic, deci, în acest sens, va trebui să mai așteptăm”, a încheiat președintele AMTPI.
În prezent sunt 10 trasee metropolitane indisponibile: 201 din Casa Sindicatelor – Bârnova – sat Todirel, 204 din sat Vișan – Str. Sf. Ilie – Str. Eroilor, 205 din Sat Bârnova – Str. Sf. Maria – Str. Trăian Vuia – intersecție cu str. Sf. Ap. Petru – Pietrărie, 402 din Tătărași Sud – Strada Aeroportului – Sat Valea Lungă, 504 din Metro-Brătuleni (Parc Industrial) – Vorovești – Bratuleni – Valea Ursului, 506 din Tehnopolis – Horpaz – Str. Principală – Str. Bisericii – Dancaș – Str. Principală, 507 din Bis. „Înălțarea Domnului” – Valea Adâncă – Balciu – Bis. „Înălțarea Domnului”, 508 din Metro – Uricani, 602 din Tg. Cucu – C.A. Rosetti – Cârlig – Cuza Vodă, 603 din Popricani – Tipilești.
Traseele metropolitane anunțate de AMPTI au fost amânate din nou, până la o dată nedefinită.
Consider că situația expusă de AMTPI este una îngrijorătoare și reflectă o lipsă de planificare și de resurse adecvate în domeniul transportului public din Iași. Este esențial ca autoritățile locale să înțeleagă impactul pe care întârzierea deschiderii traseelor metropolitane îl are asupra comunității. Oamenii depind de aceste servicii pentru a se deplasa în mod eficient iar amânările repetate nu fac decât să crească frustrarea cetățenilor. Eduard Boz, președintele AMTPI, menționează că este în desfășurare o achiziție de autobuze electrice dar nu putem ignora faptul că lipsa acestora afectează planurile de extindere a rețelei de transport. Este important ca AMTPI să colaboreze strâns cu primăria pentru a se asigura că bugetele necesare sunt aprobate și că fondurile sunt alocate în mod eficient. Fără o bază solidă de vehicule și personal nu putem aștepta o îmbunătățire reală a serviciilor. De asemenea, prioritizarea traseului 201 spre Bârnova este un pas în direcția corectă dar trebuie să ne asigurăm că toate traseele necesare sunt acoperite. Atragerea de fonduri și resurse suplimentare este vitală în acest context. În plus este esențial să ne asigurăm că noile trasee vor fi sustenabile pe termen lung altfel riscurile sunt mari ca utilizatorii să revină la mașinile personale ceea ce ar contracara toate eforturile de a reduce congestionarea și poluarea. În concluzie solicităm o transparență mai mare din partea AMTPI și a autorităților locale în ceea ce privește planurile de transport, împreună cu un angajament ferm de a rezolva problemele actuale. Este timpul ca nevoile cetățenilor să fie prioritizate și ca transportul public să devină o opțiune viabilă și accesibilă pentru toată lumea.