Mihai Chirica a făcut o tranzacție dubioasă de 3,7 milioane de euro pentru CTP Iași prin cumpărarea sistemelor anti-coliziune. După 8 luni de la semnarea contractului, dispozitivele încă nu au fost montate
În urmă cu un an, Primăria Iași a lansat două licitații pentru achiziționarea de sisteme anti-coliziune pentru 150 de tramvaie și 140 de autobuze. Pentru autobuze s-a cheltuit 1 milion de euro, iar pentru tramvaie, 3,7 milioane de euro, fondurile fiind asigurate prin PNRR. Doar că, după un an, niciun tramvai nu a fost dotat cu acest sistem, deoarece trebuie să fie făcute modificări, dispozitivele fiind incompatibile.
Tranzacție dubioasă făcută de Mihai Chirica pentru CTP
Primăria și conducerea companiei au mediatizat implementarea acestui proiect și au subliniat importanța unui sistem anti-coliziune la mijloacele de transport, având în vedere numărul accidentelor, fiind în jur de 300 în 2023. Licitația pentru autobuze a fost câștigată de firma Xsceza SRL din București, anul trecut, iar cea pentru tramvaie a fost câștigată de Bosch Engineering GmbH din Germania, în februarie 2024. Totuși, până acum, niciun tramvai nu a fost dotat cu un astfel de sistem.
CTP Iași a cumpărat 150 de sisteme anti-coliziune pentru toate modelele de tramvaie. De fapt, există o problemă la montarea acestora deoarece nu se potrivesc, fiind necesare să fie făcute modificări la vehicule, în special la tramvaiele model GT4, în ceea ce privește partea electrică. Proiectul a fost anunțat cu mare fast de primarul Mihai Chirica și conducerea CTP, însă acum a fost îngropat și pus pe pauză. Totuși, o astfel de investiție este inexplicabilă, având în vedere problemele tramvaielor vechi. De asemenea, și numărul produselor, 150 de sisteme, ridică semne de întrebare, având în vedere că CTP Iași are mai puține tramvaie operaționale. Primăria Iași și CTP ar fi trebuit să se asigure că aceste sisteme pot fi implementate fără probleme, înainte să lanseze licitația.
„Primăria și CTP au anunțat de anul trecut că vor monta sistemele anti-coliziune pe tramvaiele vechi și noi, iar până acum, nu este niciunul funcțional. Cred că ne-ar ajuta destul de mult la tramvaie, având în vedere traficul din Iași, în această perioadă. Se pot observa cum, în ultimele luni, au fost accidente în care au fost implicate tramvaie, însă mă gândesc că dacă ar fi fost funcționale acele sisteme anti-coliziune, poate ar fi fost evitate accidentele. Ar trebui să fie o prioritate acest lucru pentru companie”, povestește un vatman de pe un tramvai model Bozankaya.
Șoferii nu sunt mulțumiți de dispozitive
Pe autobuze, au fost montate deja sistemele, doar că șoferii nu sunt convinși de utilitatea lor. Șoferul este alertat cu câteva momente înainte de impact, fiind aproape imposibil să reacționeze.
„La multe dintre autobuze au fost deja montate aceste sisteme anti-coliziune, doar că, din punctul nostru de vedere, al șoferilor, este un dezastru. Sistemul începe să te alerteze când ești la o distanță de 1,5 metri sau 2 metri de o altă mașină sau un pieton. Nu ai cum să ai viteză de reacție la o astfel de distanță, astfel, nu este nicio diferență, trebuie să ne bazăm tot pe capacitățile șoferilor”, a spus un șofer de autobuz de la CTP.
Angajații de la CTP au dorit să-și mențină anonimatul pentru a nu fi sancționați, ulterior, de conducere, cum s-a întâmplat și în alte cazuri în trecut.
Compania nu era pregătită pentru acest proiect
Deja au trecut 8 luni de când a fost semnat contractul iar nici acum nu este clar când va fi finalizat. Conform datelor din contract, perioada de implementare este de 15 luni iar deja jumătate a trecut. Conform conducerii, acum se lucrează la cutiile de adaptare pentru montarea senzorilor pe tramvaie. Compania trebuie să cheltuie acum alți bani pentru modificările la mijloacele de transport, deoarece nu s-au asigurat că vor putea monta noile dispozitive.
„În prezent, la tramvaie, se lucrează, au fost făcute cutiile de adaptare a senzorilor pentru că diferă de la un tip de tramvai la altul. Să vedem când este gata fabricarea și celorlalte cutii, echipamentele deja au venit.”, a transmis directorul general CTP, Cristian Stoica.
Reporterii BZI l-au contactat și pe primarul Mihai Chirica pentru a ne oferi un punct de vedere cu privire la această situație, însă nu a răspuns la niciun apel.
Primarul Mihai Chirica a făcut o tranzacție dubioasă pentru CTP Iași deși erau necesare investiții în alte sectoare ale companiei.
Ce sa mai spui, ori e prea prost , ori prea smecher
Nu inteleg cum cracanatul asta si oricare alt incompetent nu poate fi dat afara si tras la raspundere pentru toate excrocheriile facute. A, papa toti cateva grame de cox, numai drogati la carma.
Spalare de bani!
DE CE UMBLA MASINILE DE GUNOI LA ORA 7.00 PE STRAZILE INGUSTE ALE ORASULUI ??????????????
…adica e singura afacere dubioasa? Ia vedeti parcurile de joaca pentru copii de la turci, de pe unde au ajuns la primaria iasi, acum balarii…care trebuiau sa aiba garantie 15 ani. Stie pisica, seful
Sa se autosesizeze DGA si sa descinda la primarie si la ctp. Multe magarii se mai fac in intreprinderea asta. Nu degeaba se zice ca ctp e vaca e muls. O baga Stoica si pe asta in faliment cat de curand. Fac 4 lei biletul sa mai scoata parleala de pe urma prostilor ca e mai importanta gratuitatea la seniori decat siguranta
Asa! Pe acelasi principiu, sa se sesizeze si ONU, trbunalul penal international, WWF, NBA, NHL si comitetul olimpic international. Langa dga, cu totii sunt competenti sa cerceteze. Ma rog, dupa mintea ta…
DGA? DNA? DIICOT? La Iași nu există așa ceva. Procurorii dau „buleli” în dosarele primarului tocmai pentru a-l scoate basma curată. Iar CSM tace și stă într-un colț. Cam atât despre justiție în România.
Tantalaule, dga are in competenta doar politistii. CTP apartine cumva de MI?
A furat, dar a si facut…
Ar trebui un sutien.
iesenii sunt ca oile proaste de asta isi permite jita de kirica sa fure la greu impreuna cu aivanoaiei penalul si acolitii lor
Mai face baetzashu o vila .
La cit a furat pina acum….4 mil Euro e cireasa.