Tramvaiul care a făcut accident cu un alt vagon, la Filarmonică, a rămas fără frâne din cauza unei căderi de tensiune. Vatmanul nu a mai putut face nimic și a privit neputincios cum se apropie de accident
Incidentul a avut loc ieri, 19.01.2025, la ora 09:07, în stația de tramvai de la Filarmonică. Un tramvai GT4, cu numărul de vagon 105, a lovit puternic un Bozankaya, care era oprit în stație. Modelul GT4 avea inclusiv instalat sistemul anti-coliziune, însă acest lucru nu l-a ajutat deloc pe vatman.
Tramvaiul implicat în accidentul de la Filarmonică nu mai avea frâne
Colegii vatmanului au aflat ce s-a întâmplat în momentul respectiv cu tramvaiul. Acesta a rămas fără tensiune, iar vatmanul nu mai putea să acționeze frâna, astfel că nu mai avea control, singura opțiune era frâna pe aer, care este total ineficientă la viteze mari. Din fericire, strada era liberă și nimeni nu a fost rănit, însă vagonul Bozankaya a fost avariat serios. Un alt vatman de la CTP a rămas recent fără permis, după ce a fost implicat într-un accident în Podu Roș. Din nou, apare întrebarea: cât de sigure sunt aceste mijloace de transport pentru călători și care este starea lor tehnică reală?
„Am aflat că vatmanul respectiv, colegul nostru, nu a avut nicio vină, deoarece a rămas fără tensiune 24V la tramvai și efectiv el nu mai putea face nimic. Cum este puțină pantă dinspre Piața Unirii, noroc că a avut verde și vagonul a mers tot înainte. Singurul lucru pe care îl mai avea el la îndemână era frâna pe aer, însă aceea este pentru staționare, nu are efect la viteză de peste 5 km pe oră. Oricum, coliziunea a fost la peste 20 de km pe oră, chiar dacă în zonă este limită de viteză de 10 km pe oră. Este un vatman cu experiență, care mai are puțin și iese la pensie, deci știa să manevreze un astfel de tramvai, nu are nicio vină. De asemenea, vagonul său avea și sistem anti-coliziune instalat, dar nu l-a ajutat cu nimic”, povestește un coleg de-al vatmanului implicat în accident.
Vatmanul va da declarații
Angajații companiei au precizat în mai multe rânduri că tramvaiele model GT4 sunt sub orice critică și reprezintă un pericol pe străzi. După instalarea sistemelor anti-coliziune, multe dintre ele nu rezistă din cauza numărului prea mare de consumatori. Recent, a fost un caz în care un vehicul a luat foc în depou după instalarea sistemului. De asemenea, vatmanului îi este greu să prezinte dovezi, deoarece nu avea o cameră de bord instalată, compania interzicând folosirea acestor dispozitive.
„Un accident a avut loc în stația Filarmonică, între două tramvaie. Incidentul a fost provocat de un tramvai care circula din spate și a intrat în coliziune cu un alt vagon aflat deja în stație. În acest moment, se află în desfășurare cercetarea preliminară a incidentului. În acest context, urmează să fie luate declarațiile vatmanului care conducea tramvaiul din spate. De asemenea, în cursul zilei de mâine (n.r. – astăzi), va fi realizat un test al vagonului implicat în coliziune, împreună cu o comisie tehnică și cu prezența vatmanului, pentru a se constata starea tehnică a tramvaiului și pentru a clarifica toate circumstanțele accidentului”, au transmis reprezentanții CTP Iași, după producerea accidentului.
Vatmanul va da declarații acum în prezența reprezentanților companiei. Rămâne de văzut cine va fi scos vinovat în acest sens.
„Urmează să investigăm”, a precizat Cristian Stoica, directorul general CTP Iași.
Tramvaiul care a provocat accidentul de la Filarmonică a rămas fără frâne, în timpul mersului.
Urmeaza sa investigheze boul de Stoica, slugoiul lui Chirica. Ce sa investighezi mai handicapatule futute-n gura de oligofren. Pot muri oameni in orice moment in sicriele astea pe roti. Siguranta lor e sub 10%. Tot acoperi mizeriile si crezi ca e bine dar nu e.
Acolo a fost teren plat. Dar ce se intampla daca se ia curentul cand tramvaiele coboara Copoul? 🙂
Exact
Vrăjeală de 2bani. Imposibil sa nu aibă sistem de frânare mecanic…nu cred asa ceva.
Vatmani vb non.stop la telefon, nu înțeleg ce tot au de vorbit. Ei și măturători, parca sunt zombi, sunt pe alta lume…cu casca în ureche și privirea în gol, fac treaba mecanic
Exact! Vrăjeală la maxim! Sau ce s-ar întâmpla pe versanții din stația Pădurii, dacă s-ar lua curentul? Singurii care fură curent, sunt cei care au efectuat „investigația”.
Ce s-a intaplat acum 14 ani in fundatie cand un tramvai de asta vechi a ramas fara frane intrand in plin in mai multe masini, omorand un om si ranind grav alte trei. Atunci a taiat o dacie efectiv in doua pe lungime. S-a creat un carambol culminand cu zdrobirea masinilor intre tramvai si un autobuz.
A fost cosmar acolo.
Muta mu3 lu umflatu de la ctp
Statea pe tik tok.Cum sa ai viteza acolo daca ai limita de 10km/h daca mergea cu 20 km/h e vina lui …dar nici 20 km/h nu e viteza mare.
Incearca sa acopere vatmanul.
Mai si minte ca e panta acolo :)))))
Și dacă ferească Dumnezeu cade tensiunea când coboară panta spre Pădurii ce se întâmplă?
Era un vatman care a avut curajul sa filmeze problemele din trafic si de la vagoane in ciuda riscurilor. Cu toate acestea compania a ales sa „ii ofere bani” pentru a-l reduce la tacere, demonstrand astfel ca era mai interesata sa ascunda problemele decat sa le rezolve. Aceasta poveste subliniaza importanta curajului si integritatii in fata adversitatilor si ne incurajeaza sa nu tacem si sa nu acceptam compromisuri atunci cand vine vorba de corectitudine si transparenta.
Orice tramvai ar trebui sa aiba trei sisteme de franare: de motor, cu saboti, cu patine. In caz de intrerupere a curentului, frana de motor este nefunctionala. Ar trebui sa functioneze celelalte doua sisteme, in primul rand frana cu saboti, dar depinde de tipul de alimentare.
La tramvaiele vechi frana cu saboti era actionata pneumatic. Este un sistem sigur si fiabil. Un compresor incarca un rezervor tampon la care sunt conectate motoarele pneumatice care actioneaza frana. Daca frana cu saboti este actionata electric, atunci ar trebui sa existe un acumulator care sa alimenteze servomotoarele care actioneaza sabotii.
Frana cu patine este una de urgenta. Este de fapt un electromagnet care se lipeste de sina. Ar trebui alimentat tot de un acumulator.
sunt 4, ai nota 2 stai jos
eu cred că 5 – Au doar 3 sisteme de frânare. Un tramvai, la fel ca și un camion nu poate rămâne fără frâne, astea-s povești pt fraieri.
Care sunt alea 4?
De ce au cumparat tramvaie fabricate la turci cand la Arad se produc tramvaie cu motorizare Siemens, integral? Mai mult, tramvaiele au fost proiectate impreuna cu Siemens, fiind deci perfect compatibile cu motorizarea.
Pt ca Chirica, pt ca Iasi si pt ca prosti !
Au cheltuit o grămadă de bani (de fapt au tras din banii noști pt a finanța campania electorală) pt sisteme anicoliziune care nu folosesc la nimic ! Păi în situația asta, firma care a montat sistemele care nu folosesc la nimic trebuie să achite daunele.
sa plece conducerea CTP !! demisia!