Circulația tramvaielor din Iași este afectată de temperaturile scăzute. Acestea îngheață pe străzi din cauza pieselor care sunt defecte sau care lipsesc complet uneori. Astfel se creează întârzieri în grafic, iar ieșenii ajung uneori să aștepte chiar și 45 de minute în stație pentru un tramvai la temperaturi de -10 grade. În plus, se pare că și tramvaiele PESA au de suferit pe timp de iarnă.
Temperaturile scăzute afectează circulația tramvaielor și dau bătăi de cap vatmanilor. Ieri-dimineață, în stația de tramvai din Tătărași, timp de 45 de minute, nu a trecut nicio garnitură dinspre Dispecer spre Piața Unirii. Ieșenii din acea zonă au fost nevoiți să aștepte minute în șir la temperaturi de -10 grade. Problema întârzierii nu a fost cauzată de trafic, deoarece acesta nu era deloc aglomerat în jurul orei 07:00, atunci când a fost sesizată această întârziere.
Pe lângă timpii mari de așteptare, ieșenii sunt obligați să suporte și frigul din tramvaie. Cele mai multe dintre acestea circulă cu instalația de încălzire oprită sau defectă. Întârzierea tramvaielor cauzează și aglomerația din mijloacele de transport. Toate aceste probleme sunt cauzate de lipsa pieselor de schimb. Tot mai mulți vatmani și șoferi se plâng de faptul că reprezentanții Companiei de Transport Public (CTP) Iași nu fac nimic în privința diferitelor defecțiuni.
Încă de la începutul lunii noiembrie 2021, atunci când șoferii CTP au protestat, problema lipsei pieselor de schimb nu s-a rezolvat. Această problemă a fost ridicată și de către șoferii de autobuz, care susțin că mai mult de 30 de autobuze sunt trase pe dreapta din cauza lipsei pieselor de schimb.
Acuzații grave, lansate de vatmani: „Tramvaiele îngheață, la propriu, pe stradă!“
Reporterii BZI au luat legătura cu mai mulți vatmani pentru a stabili cu exactitate cauza întârzierilor.
„Problema este că unele tramvaie îngheață, la propriu, pe stradă! Îngheață deoarece filtrele sunt defecte sau chiar lipsesc la unele tramvaie. Lipsa filtrului silicagel de la tramvaie lasă apa să pătrundă prin instalații și astfel îngheață. Un filtru cu silicagel funcțional ar absorbi tot surplusul de apă și condens și nu ar mai fi probleme. Iar alcoolul pe care ni-l dau reprezentanții CTP ca sa dezghețăm instalațiile nici măcar nu se aprinde… Ce alcool este ăla care nu se aprinde? Vă spun eu, este apă chioară!“, a declarat, sub protecția anonimatului, unul dintre vatmanii angajați la CTP.
Pe lângă problema cauzată de lipsa filtrului cu silicagel, mai mulți vatmani au subliniat probleme la instalațiile de încălzire. Majoritatea tramvaielor nu beneficiază de încălzire din diferite motive.
„Cu încălzirea este o altă problemă… Vă dați seama că noi am vrea să o pornim, dar dacă nu merge? Ce putem face? Știm că oamenii îngheață în tramvai. De multe ori ne spun și ei să dăm drumul la căldură“, a mai adăugat unul dintre vatmani.
Temperaturile scăzute dau de furcă și tramvaielor noi
Conform vatmanilor, temperaturile scăzute, zăpada și clorura de calciu, folosită pe post de antiderapant, încurcă circulația vagoanelor.
„Tramvaiele PESA, dacă este zăpadă pe jos sau gheață, nu pot circula. Acestea au garda foarte joasă și agață în zăpadă sau gheață și se zgârie. Astfel bănuiesc că se pierde și garanția. În plus, se dă cu clorură de calciu pe linii, ceea ce este o prostie enormă. Înțeleg că pentru asfalt e benefică clorura aceasta deoarece nu atacă bitumul. În schimb, pe liniile de tramvai, clorura de calciu acționează ca un ulei. Imaginați-vă ca la 40 de kilometri pe oră, dacă frânăm, tramvaiul alunecă ca pe gheață“, a adăugat un vatman.
Reprezentanții CTP au negat toate aceste afirmații făcute de vatmani referitoare la condițiile cauzate de temperaturile scăzute.
„În dimineața zilei de 25 ianuarie 2022, pe traseul 1, cu sensul spre Piața Unirii, au trecut tramvaie prin stația Dr. Savini la orele 06:40, 07:00 și 07:25. A fost înregistrat un timp de așteptare mai mare în urma identificării unor defecțiuni tehnice minore în cazul unor vagoane care, după ora 6:00, au staționat temporar în Rond Baza 3, pentru remedierea problemelor menționate de către scara mecanică pentru care nu a fost necesară retragerea la depou. Defecțiunile în cauză nu au legătură cu situația filtrelor prezentată de vatmani“, a precizat Andreea Luca, purtătorul de cuvânt din cadrul CTP Iași.
Referitor la problema tramvaielor PESA, reprezentații CTP au declarat că nu au întâmpinat până acum probleme cauzate de zăpada sau gheața de pe partea carosabilă.