În ultimul deceniu, trendul american al puloverelor de Crăciun “urâte” a fost adoptat și de români. “Puloverul urât” este în mod tradițional în nuanțe diferite de roșu, alb și verde, adesea dintr-un material discutabil, și cu cel puțin un motiv inspirat de Crăciun, cum ar fi un om de zăpadă, sclipici, un ren, bastoane de bomboane de zahăr, sau chiar clopoței care fac zgomot.
Tradiția puloverului urât de Crăciun
Această piesă vestimentară a devenit rapid o parte esențială a sărbătorilor, la fel de omniprezentă ca instalațiile sau hârtia de ambalat. Modelele sunt de obciei încărcate de detalii de prost gust, dar totodată sunt pufoase și pline de inocență, fiind echivalentul vestimentar al unui film de Crăciun de pe Hallmark. Cu toate acestea, a durat ceva timp ca puloverul urât de Crăciun să devină un trend.
Puloverele cu tematică de Crăciun au apărut în anii ’50, perioadă în care această sărbătoare a început să devină din ce în ce mai comercială. Inițial denumite „pulovere cu clopoței”, ele nu erau la fel de șocante ca iterațiile de astăzi și nu au avut prea mult succes pe piață.
Acest articol vestimentar și-a câștigat poziția abia în anii ’80. Schimbarea s-a produs datorită culturii pop și comedianților, cu ajutorul cărora puloverul de Crăciun a devenit asociat cu momentele relaxate și pline de veselie alături de cei dragi. Puloverele cu fulgi de zăpadă nu erau considerate la modă, însă emanau o atmosferă de Crăciun, și erau purtate la petrecerile festive de la birou.
În anii ’90, puloverele de Crăciun și-a pierdut din popularitate, fiind purtate doar de rudele mai în vârstă și mai puțin la modă, care insistau să le ofere pe post de cadou și celor mai tineri.
Cum a fost reînviată această tradiție
La începutul noului mileniu, această piesă era considerată în mod obișnuit o greșeală vestimentară care atrăgea atenția. În „Jurnalul lui Bridget Jones” din 2001, apare o scena în care Mark Darcy (interpretat de Colin Firth) se întoarce să o salute pe Bridget (Renée Zellweger) la o petrecere de familie, purtând o haină tricotată neatractivă cu un ren roșu uriaș pe ea. Bridget s-a arătat șocată. Probabil că și tu ai fost, dacă ai văzut filmul la cinema, însă cu siguranță că ai zâmbit. Așa este puterea puloverului urât de Crăciun. Începutul anilor 2000 a adus o nouă viață acestui element acum atât de prezent de sărbători. Petrecerile cu pulovere de Crăciun au început să prindă la public odată cu respectiva scenă din filmul “Jurnalul lui Bridget Jones”.
Prima petrecere cu tematică axată pe purtarea puloverelor urâte de Crăciun a avut loc în Vancouver, Columbia Britanică, în 2002. Este greu de spus ce a declanșat schimbarea de perspectivă, dar este posibil ca în momentul în care cineva a purtat această piesă vestimentară într-un mod amuzant, oamenii au început să vadă latura comică a acesteia. Popularitatea puloverului urât de Crăciun a crescut rapid din acel moment.
În deceniul următor, puloverul festiv s-a transformat într-o „nouă tradiție de sărbători”. Giganții modei au început să-și umple rafturile și site-urile cu modele stridente în fiecare sezon de sărbători. Magazinele vintage și Armata Salvării au profitat de tendință prin sporirea stocurilor de pulovere de Crăciun. Chiar și casele de modă de lux au acceptat. În 2007, Stella McCartney a lansat un pulover tematic cu un urs polar. A urmat Givenchy în 2010, și Dolce & Gabbana în anul următor.