Toți șoferii trebuie să știe asta! Inspecția tehnică periodică le dă bătăi de cap posesorilor auto. Anul 2024 vine cu o serie de schimbări în privința ITP-ului și a regulilor de circulație. Iată din ce cauză nu poți trece ITP-ul.
Toți șoferii trebuie să știe asta!
Legislația din România a impus norme mai stricte în 2024 pentru posesorii auto. Șoferii care nu respectă aceste reguli esențiale de siguranță rutieră riscă amenzi drastice. Din acest motiv, ITP-ul este important pentru a depista problemele grave ale mașinii.
Orice șofer trebuie să se asigure că mașina este în conformitate cu regulile de circulație, cu condiția să nu încalce vizibil normele de siguranță. Parbrizul este considerat o componentă critică pentru siguranța vehiculului. Orice deteriorare semnificativă, cum ar fi spargerea sau fisurarea extensivă, necesită înlocuirea imediată a parbrizului pentru a trece de inspecția tehnică periodică.
Este strict interzisă circulația cu un parbriz deteriorat într-o stare care poate compromite siguranța șoferului și a pasagerilor.
Mașinile cu probleme la sistemul de frânare sau iluminare, de exemplu, nu sunt autorizate să circule în momentul ITP. De asemenea, respingerea mașinii la ITP, poate fi făcută din mai multe motive: sistem de frânare ineficient, defecțiuni la sistemul de iluminare, caroserie afectată de rugină, semne ale unui accident, emisie prea mare de noxe etc.
Valabilitatea ITP în 2024
Valabilitatea ITP pentru anul 2024 este de 3 ani pentru mașinile noi. Termenul pentru efectuarea primei inspecții se socotește de la data primei înmatriculări. Pentru următoarea inspecție tehnică periodică, este de la data celei precedente.
ITP-ul are valabilitate de 2 ani pentru autovehicule cu mai puțin de 8 locuri și motociclete, mopede, autovehicule cu 3 roți si cvadricicluri și valabilitate de 1 an pentru mașini mai vechi de 12 ani, autovehicule pentru transport mărfuri, cu masa totală maximă peste 3.500 kg, autovehicule cu cel puțin 4 roți, pentru transport mărfuri, cu o masă totală maximă sub 3.500 kg. Valabilitatea ITP-ului este de 6 luni mașini pentru transport persoane în regim de taxi și autovehicule cu peste 8 locuri.
Legea interzice circulația cu mașina avariată mai mult de 30 de zile de la data producerii avariei, iar nerespectarea acestei reguli poate duce la pierderea dreptului de a circula pe drumurile publice cu vehiculul respectiv.
O altă schimbare pentru șoferi vine din partea UE. Recent, a fost anunțat faptul că se lucrează la nivel european pentru reguli rutiere mai dure. Cea mai importantă prevedere este că un șofer cu probleme într-o țară nu va mai putea conduce în alte țări din UE. În cazul în care unui șofer i se suspendă dreptul de a conduce pentru că a urcat la volan beat sau drogat, legislația țării respective va fi aplicată la nivel european.
Noile propuneri sunt concepute pentru a ridica standardele și pentru a reglementa mai bine sectorul transportului rutier la nivel european.Noua legislație ar putea fi adoptată din anul 2025. O nouă lege din Codul Rutier îi vizează și pe pietoni. Pietonii nervoși care lovesc mașinile atunci când șoferii nu le oferă prioritate pot fi acuzați de distrugere, iar pedepsele nu sunt de neglijat. Tot la distrugere se pot încadra și cei care vandalizează un vehicul parcat neregulamentar.
_|_
Da, da. O sa avem orașul mai liber și nepoluat de toate gunoaiele de mașini în momentul în care nu o sa se mai treacă ITP-ul cu 50-100 de lei!