Toți românii care au telefoane mobile sunt vizați! Din ianuarie 2024, operatorii de telefonie mobilă vor fi obligați să transmită către arbitrul telecom (ANCOM) date despre toate telefoanele conectate la rețea, precizând denumirea producătorului, a terminalului și versiunea sistemului de operare. Măsura vine pentru a permite localizarea mai bună a apelurilor de urgență la 112. De anul viitor, românii vor folosi voce, text și video când sună la 112. Iată cum va monitoriza statul fiecare cetățean.
Toți românii care au telefoane mobile sunt vizați!
Noile modificări adoptate de Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) vizează schimbări tehnice la modul cum se transmit datele din rețelele operatorilor de telefonie mobilă către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), care este administratorul sistemului 112, atunci când cineva sună să anunțe o urgență.
Scopul este localizarea mai bună a celor care sună la 112, cu o precizie de câțiva metri, prin preluarea datelor din telefoanele mobile de tip smartphone, nu doar a informațiilor din rețea. Telefoanele inteligente cu funcționalități avansate contribuie în mod radical la o mai bună localizare.
Decizia stabilește și o nouă obligație a operatorilor mobili de a transmite de două ori pe an către ANCOM o situație statistică cu terminalele conectate la rețea, una până la data de 30 iunie, iar cealaltă până la data de 31 decembrie. Operatorii trebuie să transmită o situație statistică cu terminalele conectate la rețea, precizând denumirea producătorului, denumirea terminalului și versiunea sistemului de operare a terminalului.
Cum vor fi localizate apelurile la 112
În prezent, pe timpul unui apel la 112, localizarea se realizează atât pe baza caracteristicilor de acoperire a celulei GSM la care este conectat telefonul, cât și pe baza GPS-ului, funcțiilor și senzorilor încorporați în telefoanele inteligente.
,,După discuţiile purtate cu reprezentanţii industriei de profil şi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniu în cadrul Consiliului Consultativ, ANCOM a adoptat decizia care revizuieşte reglementările privind realizarea comunicaţiilor către Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă (SNUAU). Actul normativ facilitează implementarea comunicaţiilor de urgenţă prin tehnologii mobile cu comutaţie de pachete şi va permite administratorului SNUAU să asigure o localizare a apelantului considerabil îmbunătăţită, ce poate fi, în multe situaţii, de ordinul a câţiva metri.”, anunţă ANCOM.
ANCOM este responsabilă de stabilirea condițiilor tehnice și economice pentru realizarea comunicațiilor către Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență (SNUAU), inclusiv pentru transmiterea informațiilor de localizare și identificare a apelantului.
Noua configurație va permite arii mult mai restrânse, cu precizii de localizare de ordinul zecilor sau sutelor de metri, în funcție de tehnologia de comunicații mobile utilizată. Practic, localizarea cu precizie a apelului la 112 se va realiza atât din telefonul mobil, cât și din rețea. Pentru a se obține o localizare cât mai exactă, ar fi util ca utilizatorul să dețină un dispozitiv de tip smartphone cu acces la servicii de internet. Mai mult, românii vor putea folosi voce, text și video când sună la 112. Măsurile vor intra în vigoare până în anul 2027. Aceste reguli sunt concepute pentru a asigura conformitatea cu cerințele specifice stabilite la nivelul Uniunii Europene, adaptate la particularitățile naționale ale serviciului de urgență 112.