Trotinetele electrice, cândva promovate ca o soluție modernă de mobilitate urbană, încep să fie tot mai mult privite cu scepticism și respinse de unele orașe din România. Problemele de utilizare haotică, abandonul pe trotuare și riscurile de accidente au determinat autoritățile locale să ia măsuri ferme.
Tot mai multe orașe din România interzic trotinetele electrice
La Timișoara, autoritățile au retras recent 100 de trotinete electrice oferite gratuit de Regia de Transport. Deși inițiativa părea promițătoare la început, doar aproximativ o mie de persoane le foloseau anual. În șase ani, întreținerea sistemului a costat un milion de lei, sumă considerată nejustificată în raport cu gradul scăzut de utilizare. Sistemul a fost, astfel, dezactivat. Chiar dacă stațiile de încărcare rămân pe poziții, acestea nu mai sunt funcționale, spre nemulțumirea celor care dețin trotinete proprii și ar avea nevoie de o sursă publică de încărcare.
Constanța este un alt exemplu unde autoritățile locale au decis să retragă cele 300 de trotinete puse la dispoziție de firme private. Motivul? Utilizatorii le lăsau la întâmplare – pe trotuare, în stații de autobuz sau pe spațiile verzi. Poliția locală a ridicat 170 de trotinete doar în trei luni.
„Aceste trotinete electrice sunt conduse de persoane care nu au o bază minimă de cunoștințe privind circulația pe drumurile publice. Erau abandonate în toate locațiile pe trotuare în stațiile de autobuz pe spațiile verzi”, a spus Constantin Dragomir, de la poliția locală Constanța.
La Brașov, problema persistă. Trotinetele lăsate la voia întâmplării au generat nemulțumirea cetățenilor, iar comisia de circulație din cadrul primăriei a cerut operatorilor soluții urgente pentru ca aceste vehicule să nu mai încurce parcările, trotuarele sau zonele verzi. Deși nu s-a luat încă decizia unei interziceri totale, presiunea publică este tot mai mare.
Valul de interdicții vine după exemplul dat de Paris, primul oraș-capitală european care a eliminat complet trotinetele electrice din spațiul public. Motivele invocate au fost similare: siguranța pietonilor și aglomerația urbană. Pe listă se mai află orașe precum Montreal, Las Vegas sau New Orleans, care au luat măsuri similare.
Trotinetele electrice, interzise în Madrid! Decizia vine pe fondul utilizării haotice și a lipsei de siguranță
Madridul va elimina complet serviciile de închiriere a trotinetelor electrice prin aplicații mobile, începând din luna octombrie 2025. Decizia autorităților vine ca urmare a problemelor repetate legate de comportamentul iresponsabil al utilizatorilor și de parcarea necorespunzătoare a trotinetelor în spațiile publice.
Primarul orașului, José Luis Martínez-Almeida, a anunțat că licențele companiilor Lime, Dott și Tier Mobility vor fi retrase, iar primăria nu intenționează să mai ofere licențe altor operatori în viitorul apropiat. Motivul principal? Niciunul dintre acești furnizori nu a reușit să impună măsuri eficiente pentru a controla traseele utilizatorilor sau parcarea vehiculelor în zonele desemnate.
„Este clar că piața actuală nu poate respecta standardele impuse de administrație pentru a garanta siguranța cetățenilor”, a declarat edilul Madridului.
Trotinetele au fost adesea lăsate pe trotuare, în fața intrărilor, pe spații verzi sau în alte locuri nepermise, provocând obstacole pentru pietoni și contribuind la haosul urban. De asemenea, circulația pe străzi pietonale și în apropierea parcurilor a devenit o problemă constantă, fără ca operatorii să poată preveni aceste abateri.
Problema nu este la trotinete, ci la oamenii care le folosesc.
Trebuie piste separate pentru biciclete si trotinete.
Tu nici macar nu ai strazi bune pentru pietoni dar visezi la piste pentru biciclete si trotinete?
Daca vrei trotineta, cumpara-ti una si tine-o acasa, nu pe strada. Fii responsabil.
Trotineta este pentru pustani. Eu circul cu bicicleta. Si daca in Ardeal este posibil sa se faca piste de bicicleta paralele cu drumul, nu vad de ce in Moldova nu ar fi posibil.
Nu vezi de ce? Uite de ce: penru ca moldoveni! 🙂
Nu peste tot e ca la tine in orasul tau de provincie.
In locuri aglomerate nu e loc pentru piste de bicicleta.
Inceteaza sa crezi ca lumea se rezuma la Bistrita si Cluj.
Niste mizerii folosite de indivizi care nu sunt in stare să meargă pe propriile picioare .
Trebuie interzise , aglomerează trotuarele, inoportuneaza trecătorii pot produce accidente,nu sunt acoperite de legislația rutieră
Si eu as vrea sa-mi iau o trotineta, chiar e practica cand trebuie sa mergi repede undeva si traseul e sigur, dar niciodata nu as lasa-o aruncata in drum. Asta e comportament iresponsabil si nu inteleg de ce politia nu-i amendeaza pe jegosii care le arunca aiurea.