Absolvenții claselor a XII-a care nu au reușit să promoveze examenul național de Bacalaureat nu trebuie să facă din această întâmplare o dramă ce îi poate conduce spre depresie severă. Psihologii ieșeni trag un semnal de alarmă și oferă sfaturi utile ieșenilor afectați de “marele eșec”. Sănătatea mintală este un subiect abordat în multe cărți, emisiuni TV sau conturi de social media care sunt populare în rândul tinerilor. Cu toate acestea, deși ele pot fi o modalitate foarte puternică de sensibilizare, uneori nu sunt întotdeauna corecte.
A-i întreba pe cei dragi ce fac este o modalitate foarte bună de a încuraja pe cineva să vă anunțe dacă se confruntă cu dificultăți de sănătate mintală sau de a face pe cineva să știe că sunteți acolo pentru a-l asculta.
Tinerilor ieșeni nu trebuie să le fie teamă să vorbească cu un adult sau cu un profesionist dacă sunt îngrijorați, dacă simt că starea de sănătate se degradează, iar stima de sine scade considerabil.
Presiunea eșecului afectează sănătatea mintală
Dacă ieșenii cu rezultate slabe obținute în cadrul examenului de Bacalaureat au parte de emoții inconfortabile în majoritatea sau în mare parte din timp, cel mai sănătos lucru pe care îl pot face este să vorbească despre ceea ce simt cu persoanele pe care le iubesc.
“Contexul examenelor importante pe care le-au susținut elevii în ultima perioadă ne determină să discutăm despre succes și eșec. Atunci când ne gândim la succes putem să-l definim ca fiind atingerea rezultatului favorabil al unei activități, iar insuccesul (sau eșecul) reprezintă tocmai opusul, atunci când nu atingem rezultatul așteptat. Observăm că elevii cu performanțe ridicate sunt premiați și mediatizați, iar perioada examenelor școlare aduce în discuție pe agenda publică rata de promovabilitate, ca etalon al performanței sistemului de învățământ. Totuși se discută mai puțin despre acea categorie de elevi care nu a reușit să promoveze (fie evaluarea națională, fie bacalaureatul), iar aici discuția este complexă, dar importantă.
Dacă privim din perspectiva sănătății emoționale asupra elevilor care nu au reușit să promoveze examenele în această perioadă, înțelegem că există mai mulți factori care ar fi putut să conducă la acest insucces. Cel mai simplu motiv invocat în spațiul public este absența dorinței de a învăța a elevilor, însă trebuie să acceptăm că fiecare persoană face parte dintr-un sistem și că succesul sau insuccesul sunt determinate, nu numai de factorii interni, ci și de totalitatea factorilor din sistem (externi) ce pot influența reușita sau eșecul”, a declarat psihologul Ștefan Basil.
Orice problemă poate fi rezolvată
Solicitarea ajutorului este un semn de putere, arată autocunoaștere și curajul de a începe să depășești ceva dificil, de a face primul pas. A fi sănătos este un drept al fiecăruia, iar acest lucru include sănătatea fizică, dar și cea mentală.
Factorii externi pot fi de ordin socio-familial și/sau pedagogic, lipsa interesului față de situația școlară a copilului, atmosfera din familie, tensiunile dintre părinți, posibile violențe în acest context, un climat educativ nefavorabil, dar și imposibilitatea de a susține din punct de vedere material educația copilului pot conduce la eșec. De asemenea, predarea într-un mod autoritar sau neatractiv pentru elevi, o evaluare deficitară sau fenomene de tip bullying pot determina insuccesul. Acum, unii factori pot influența mai mult, iar alții mai puțin, însă suficient cât să determine eșecul.
“Cheia este o colaborare strânsă între elevi, părinți, profesori, psiholog, dar și crearea unui sistem de educație remedială.
Soluții există și pot fi implementate la nivel global. Totuși, în acest moment, dacă există elevi care nu au reușit să promoveze aceste examene, este important să se concentreze pe reinterpretarea evenimentului, adică să-l privească că fiind parte din procesul lor de dezvoltare și să-l privească ca pe o oportunitate de a îmbunătăți acele lucruri de care au nevoie și de a găsi împreună cu familia și școala, soluții pentru acest lucru. Ar fi de preferat ca familia să aibă o atitudine înțelegătoare și blândă, sprijinind elevul să facă față eșecului într-un mod sănătos și concentrându-se pe ce pot face ca să îmbunătățească performanțele, iar dacă au nevoie de ajutor să-l ceară”, a adăugat Ștefan Basil.
Tinerii ieșeni trebuie să facă eforturi pentru a nu cădea pradă depresiei, sănătatea mintală devenind o prioritate.