Colegiul Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași este unul dintre puținele instituții de învățământ ieșene ce optează pentru activități în natură, în detrimentul temelor de vacanță. Fie că este vorba de ciclul gimnazial sau liceal, elevii nu sunt presați de grija lecțiilor pentru acasă
Tinerii își pot dezvolta abilitățile dobândite pe parcursul anului școlar, mergând la muzeu sau participând la numeroase concursuri și olimpiade naționale.
Modalitatea inedită de a petrece o parte din vacanță altfel decât făcânt teme este apreciată de cadrele didactice, dar mai ales de elevi.
Vacanța de vară este văzută ca o oportunitate de a îmbina utilul cu plăcutul.
Temele de vacanță, date uitării
Dacă sistemul de învățământ românesc este cunoscut ca un fan al temelor de vacanță, mergând pe principiul că doar prin repetiție se ajunge la învățare, Colegiul Pedagogic “Vasile Lupu” din Iași nu mai respectă de mult această regulă nescrisă.
Unitatea promovează pe activități ce au ca scop pregătirea elevilor pentru viitor, mizând pe proiecte ce nu constituie o pregătire complexă, cu pixul și foaia în mână, ci mai degrabă o continuare a poveștilor început în anul de studiu încheiat.
“Starea de elev nu încetează odată cu ultima zi de curs a anului școlar, iar bucuria de a descoperi nu poate fi corelată exclusiv cu activitățile care țin de educația formală. Sintagma «teme de vacanță» necesită o nuanțare. Vorbim, mai degrabă, de teme de reflecție, de activități de învățare experiențială sau prin descoperire, realizate individual sau în echipă, în contexte nonformale sau informale. Proiectele de succes uni sau interdisciplinare derulate în timpul anului școlar își găsesc ecoul în timpul generos al vacanței. Școala, bibliotecile și muzeele ieșene sunt spații deschise care pot oferi elevilor contexte provocatoare de învățare. Accentul se va deplasa, în mod firesc, spre învățarea autonomă și cea derulată de sau prin școală, în cadrul proiectelor educaționale concepute pentru lunile de vacanță”, a declarat Elena Mănuca, profesor de matematică în ciclul gimnazial, la liceul Pedagogic „Vasile Lupu” Iași.
Metoda inedită dă roade
Ideea renunțării la temele de vacanță a început să dea rezultate, deși vacanța de vară abia a început.
“Elevii capabili de performanță din Colegiul Pedagogic„Vasile Lupu” Iași, participă și pe perioada vacanței la concursuri și olimpiade ca Concursul Internațional «ProLectura», de la Chișinău, Concursul Național «Tinere condeie» și Olimpiada interdisciplinară «Cultură și spiritualitate românească». Atelierele de lectură și scriere creativă, dezbaterile și activitățile de pedagogie muzeală propuse viitorilor învățători în cadrul MNLR Iași, cercul de jurnalism cultural, toate vin în întâmpinarea nevoilor manifeste ale “elevilor noștri, susținându-le motivația intrinsecă pentru învățare. Vacanța este fereastra de oportunitate pentru pregătirea viitoarelor competiții, dar și a întâlnirilor de suflet în contextul în care Pedagogicul este școală parteneră în cadrul unor festivaluri de anvergură: Festivalul Internațional de Literatură și Traduceri Iași (FILIT) sau Festivalul Internațional de Poezie (FIP)”, a adăugat Elena Mănuca.
Același model al temelor de vacanță este urmat și de profesorii ce predau în ciclul liceal, anii terminali, considerând că este suficientă bibliogarfia recomandată în fiecare an, în vederea pregătirii pentru examenul de Bacalaureat.