Vești rele pentru unii proprietari de autoturisme deoarece, în curând, li se vor impune taxe mai mari pentru mașini mai vechi de 15 ani. Potrivit autorităților, valoarea acestor contribuții financiare ar urma să fie stabilită de primării. Din primele informații, pentru o mașină mai „bătrână” de 15 ani s-ar putea plăti până la 900 de lei pe an.
România se confruntă cu un parc auto extrem de îmbătrânit, iar autoritățile caută soluții pentru a-i stimula pe oameni să achiziționeze autovehicule noi. Astfel, coaliția de guvernare are în plan să îi ajute pe oamenii fără posibilităţi financiare să îşi schimbe maşinile vechi. În momentul de față se discută despre un stimulent de aproximativ 3 mii de euro. Măsurile sunt discutate la nivelul Guvernului, pentru a descuraja importul de maşini la mâna a doua.
Mai mult, din 2035, Comisia Europeană îşi propune ca toate modelele vândute de dealerii auto în Uniune, inclusiv în România, să fie electrice, fără emisii de carbon. Până atunci, ţara noastră ar trebui să rezolve problema gravă a rablelor de pe străzi şi să reducă poluarea.
Taxe mari pentru mașini mai vechi de 15 ani
În România sunt în total peste 8 milioane de mașini, iar patru din zece autoturisme au mai mult de 17 ani, potrivit Ministerului Mediului. Aceasta înseamnă că țara noastră are un parc auto extrem de bătrân. Pentru comparaţie, media vârstei unei mașini din România este cu cinci ani mai mare decât a unei mașini din Uniunea Europeană. Parcul auto a îmbătrânit accelerat după ce România a scos orice formă de descurajare a importurilor de autoturisme vechi.
Și totuși, se pregăteşte o măsură de descurajare. Astfel, ar urma să fie modificat Codul Fiscal, astfel încât primăriile să aibă dreptul să impună impozite mari pentru maşinile vechi. De pildă, proprietarul unei maşini de peste 15 ani ar putea să plătească taxe mult mai mari. Așadar, administrațiile locale vor stabili aceste impozite pentru mașinile vechi, care ar putea ajunge și la 900 de lei pe an.
Stimulente financiare pentru cumpărarea mașinilor noi
La nivelul coaliţiei de guvernare se discută un pachet de măsuri prin care românii cu venituri mici, proprietari de rable, să fie ajutaţi să-şi cumpere maşini mai puţin poluante. Surse apropiate negocierilor din Coaliţie spun că una dintre variantele discutate prevede ca programul Rabla să fie suplimentat, iar fiecare primărie să ajute cu bani cetăţenii vulnerabili să-şi schimbe maşinile vechi şi poluante cu unele noi, mai puţin poluante.
Astfel, cei cu venituri mici ar putea primi până la 3000 de euro. Prin programul Rabla în momentul de față primesc 1500 de euro, dacă îşi cumpără o maşină pe motorină sau benzină. Banii în plus ar putea veni din fondul pe care Uniunea Europeană ar vrea să-l instituie la nivel european ca să-i ajute pe oamenii fără resurse financiare să nu mai polueze cu maşinile pe care le conduc.
De asemenea, Comisia Europeană propune și introducerea unei taxe în carburant pe care şoferii să o plătească în statele membre care nu au reuşit să reducă poluarea pe şosele. Așadar, în curând ne vom confrunta cu taxe mari pentru mașini mai vechi de 15 ani.