De la 1 mai 2025, șoferii care folosesc parcarea de la terminalul multimodal Străulești, situat la capătul Magistralei M4 a metroului bucureștean, vor resimți din plin o modificare importantă: taxa de parcare se triplează.
Tariful orar urcă de la 0,50 lei la 1,50 lei, iar cei care până acum beneficiau de parcare gratuită în baza abonamentului de metrou vor trebui să plătească un abonament separat de 300 de lei pe lună.
Taxă triplată începând cu 1 Mai, în București
Decizia a fost anunțată de Metrorex, care administrează parcarea și întregul terminal Străulești, motivând creșterea tarifelor prin majorarea costurilor de întreținere și operare – de la utilități și energie electrică, până la servicii de pază și curățenie.
Una dintre cele mai semnificative schimbări este eliminarea facilității care permitea posesorilor de abonamente lunare la metrou să parcheze gratuit la Străulești.
Măsura fusese introdusă în 2021 pentru a încuraja sistemul „Park&Ride”, destinat în special navetiștilor din Ilfov și Giurgiu, care își lăsau mașinile la intrarea în București și continuau drumul cu metroul.
Acum, acești utilizatori vor fi nevoiți să scoată din buzunar 300 de lei lunar pentru a beneficia de un loc de parcare. Metrorex nu a precizat câți șoferi vor fi afectați de această schimbare, dar impactul va fi considerabil, având în vedere popularitatea sistemului de parcare de la Străulești în rândul navetiștilor.
Director Metrorex: „Tariful nu a fost modificat de peste cinci ani”
Directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, a explicat că această ajustare a tarifelor vine după mai bine de cinci ani în care prețul de 0,50 lei/oră a rămas neschimbat:
„Această măsură este necesară pentru a acoperi costurile crescute cu energia, apa și serviciile de întreținere. Parcarea de la Străulești este modernă, bine dotată, dar costurile de funcționare au crescut semnificativ”, a transmis directorul Metrorex.
Terminalul Străulești a fost inaugurat în 2018 ca un nod important de legătură între transportul rutier și cel subteran. Cu o capacitate de 660 de locuri, terminalul oferă acces facil către metrou prin lifturi, scări rulante și un trotuar mobil, fiind gândit ca o soluție modernă de reducere a traficului în Capitală.
Deși autoritățile spun că această măsură este necesară pentru a menține serviciile la un standard ridicat, creșterea tarifelor ar putea afecta gradul de utilizare al parcării și al sistemului „Park&Ride”. Mulți șoferi ar putea alege, în lipsa unui sprijin financiar sau a unor alternative accesibile, să revină la transportul individual până în centrul orașului, ceea ce contrazice scopul inițial al proiectului.
Tarife în Iași
Municipiul Iași se pregătește să extindă rețeaua de parcări cu plată, printr-un nou proiect de hotărâre care va fi supus votului Consiliului Local. Potrivit inițiativei, mai multe străzi vor fi adăugate în sistemul de taxare, atât în Zona 1, cât și în Zona 2, ceea ce va însemna costuri suplimentare pentru șoferii care obișnuiau să parcheze gratuit în aceste zone.
În Zona 1, unde tariful este de 7 lei pe oră, iar abonamentul lunar ajunge la 198 de lei, se vor adăuga următoarele străzi: V. Conta, Gării, Dancu, Gheorghe Lascăr, Anastasie Panu, Arcu, G. Musicescu, Oastei, Ghe. Săulescu, Universității, Cuza Vodă, stradela Bărboi și bulevardul Carol I.
Această zonă include deja o serie de locații importante din centrul orașului, precum străzile Golia, Independenței, Moldova, Mitoc, zona Hala Centrală, Cinema Victoria (str. Arcu), Spitalul „Sf. Spiridon”, Prefectura (str. C. Negri), Teatrul Național (str. Agatha Bârsescu), Casa Studenților (str. Vasile Conta), sediul Primăriei, Casa de Pensii de pe Anastasie Panu, Parcul Expoziției (Aleea Ghica Vodă), Stadionul „Emil Alexandrescu” și Șos. Națională (Parcul Șahiștilor).
În Zona 2, unde tariful este de 2 lei pe oră, iar abonamentul lunar este de 140 de lei, lista noilor străzi incluse este mai amplă. Printre acestea se regăsesc: Bacinschi, Sărărie, Vasile Lupu, Sarmisegetuza, Petru Rareș, Costache Negruzzi, Gheorghe Asachi, Codrescu, Dumbrava Roșie, General Berthelot, Vasile Pogor, Grigore Ghica Vodă, Dudescu, Ion Creangă, Stejar, Aurel Vlaicu, Ciurchi, Cazărmilor, Canta, Oancea, bd. Tudor Vladimirescu, bd. Regele Mihai I al României, bd. Dacia, șos. Arcu, șos. Munteni și zona Complexului Ciurchi.
Zona 2 cuprinde deja locuri de parcare taxate în zone precum Podu-Roș (bd. Socola), bd. Primăverii, Piața CUG, zona Alexandru „Familial”, Piața Alexandru cel Bun, bd. Regele Mihai I al României (parțial), Complex Cantemir, Piața Nicolina, str. Moara de Foc și Calea Chișinăului.