Conducerea Tarom trimite 1.000 de angajați în șomaj tehnic până la sfârșitul acestui an. Surse din interiorul companiei susțin că personalul din toate departamentele va fi redus la minimum.
Decizia Tarom vine ca urmare a nevoii companiei de a reduce din cheltuieli, în contextul pierderilor suferite din cauza pandemiei de COVID-19.
Peste 1.000 de angajați în șomaj tehnic
Astfel, începând de joi, 15 octombrie, peste 1.000 de angajați din cei aproximativ 1,800, vor pleca în șomaj tehnic până la sfârșitul anului, precizează surse din interiorul companiei.
Tarom a dat posibilitatea angajaților săi în luna august să plece de bunăvoie, oferindu-le între 4 și 7 salarii compensatorii. Oferta a expirat însă la finalul lunii septembrie iar cei care nu au optat pentru ea vor avea acum contractele suspendate până la 31 decembrie 2020.
Surse din interior spun că în companie va mai rămâne personalul minim necesar pentru desfășurarea activității în condiții optime.
Restructurări făcute și în luna august
Potrivit unui document publicat anterior în Monitorul Oficial, se discuta de restructurarea a până la 700 de posturi. În prezent, Tarom are 1.800 de angajați. Anul trecut, compania aeriană a primit un ajutor de restructurare de 36,7 milioane de euro şi a solicitat un ajutor de COVID de 65 de milioane de euro.
La finalul lunii iunie, a fost discutat proiectul ordonanței de urgență cu privire la acordarea unor ajutoare de stat companiilor aeriene Tarom şi Blue Air pentru a compensa pierderile suferite în urma pandemiei.
„Suntem pregătiţi pentru o primă lectură a proiectului de ordonanţă de urgenţă privind instituirea cadrului legat pentru acordarea unor ajutoare de stat Societăţii Comerciale Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române TAROM S.A., respectiv Societăţii Comerciale Blue Air pentru compensarea pierderilor suferite ca urmare a pandemiei Covid-19”, declara secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioşteanu la acel moment.
Blue Air a cerut ajutoare de stat din partea Guvernului
Premierul Ludovic Orban a spus în luna august că este necesară o prenotificare, dar trebuie obținut și acordul Comisiei Europene, vizând o schemă de ajutor de stat. Transportatorul aerian Blue Air a cerut cu stăruință guvernului să permită continuitatea activităţii Blue Air prin aprobarea în timp util a actului normativ privind garantarea de către stat a unui împrumut bancar de 300 milioane lei care să acopere pierderile companiei cauzate de pandemia de COVID-19.
„Garantarea de către stat reprezintă o condiţie esenţială pentru acoperirea, printr-un împrumut bancar, a pierderilor generate de situaţia de forţă majoră creată de pandemia de COVID-19 şi pentru succesul planului de redresare al Blue Air în condiţii de concordat preventiv.”, a spus Oana Petrescu, CEO Blue Air.
Compensații pentru Blue Air Aviation pentru pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19
În cadrul şedinţei de guvern va fi aprobat şi un proiect de hotărâre pentru aprobarea condiţiilor de acordare a garanţiei de stat în favoarea Societăţii Blue Air Aviation pentru compensarea pierderilor economice suferite în contextul pandemiei de COVID-19.
„Prin prezentul proiect de act normativ se propune spre aprobare modelul convenţiei de garantare şi modelul scrisorii de garanţie care cuprinde clauzele generale de garantare de către stat a împrumutului, precum şi termenii financiari ai împrumutului garantat de stat care va fi acordat Blue Air de către Banca de Export Import a României EximBank S.A. (Eximbank), în numele şi în contul statului român. Împrumutul în valoare de 300.775.000 lei se va acorda companiei de către Eximbank România pe o perioadă de 6 ani, pentru compensarea pierderilor economice suferite ca urmare a pandemiei COVID-19 cauzate direct în perioada martie – iunie 2020, şi pentru acoperirea parţială a nevoilor urgente de lichiditate ale companiei în perioada septembrie 2020 – februarie 2021, la o dobândă de ROBOR la 12 luni plus o marjă de 4% pe an, o perioadă de graţie de 12 luni”, se explică în nota de fundamentare a actului normativ.