TAROM, companie aeriană deținută de statul român se laudă că are profit după 17 ani de pierderi. ”Secretul” obținerii profitului stă în pixul Ministerului Transporturilor care îi va ”șterge” din pix o datorie. Ba mai mult, compania aeriană va vinde 4 aeronave și câteva sloturi zilnice utilizate de TAROM pe aeroportul internaţional Heathhrow din Londra.
Asta in contextul în care pierderile TAROM au fost de 2,5 milioane de euro în doar o singură zi din cauza grevei piloților nemulțumiți de salariile pe care le încasează.
TAROM o să aibă profit după 17 ani pentru că vinde 4 aeronave și statul român ”șterge” o datorie
Tarom estimează un profit net de 278,53 milioane lei în acest an, de la pierderi de 99,47 milioane lei în 2023, potrivit documentelor publicate de Ministerul Transporturilor. Secretul profitului nu stă în eficientizarea companiei deținute de statul român ci de câteva aspecte care au mai degrabă rol de a prosti cetățenii. TAROM vinde 4 aeronave de tip AIRBUS A318, renunță la câteva curse, iar statul român șterge câteva datorii.
Pentru anul 2024, TAROM își propune ca obiectiv principal implementarea măsurilor esențiale pentru a asigura sustenabilitatea companiei, conform strategiei prezentate în Business Planul 2020-2029. Această strategie include etape și măsuri progresive și dinamice, care vor avea impact pe termen scurt, mediu și lung, facilitând astfel redresarea companiei.
Proiectul de buget pentru anul 2024 a fost realizat ținând cont de prognozele privind operarea curselor interne și internaționale regulate, precum și a celor charter, utilizând flota disponibilă. Acesta a fost ajustat conform previziunilor financiare din cea mai recentă versiune a Business Plan-ului transmis Comisiei Europene, care cuprinde măsuri de eficientizare pentru a îmbunătăți performanța companiei pe parcursul următorilor 10 ani, conform analizei economice. Analiza a relevat necesitatea unui Ajutor de Stat sub formă de împrumut pentru menținerea operațiunilor în prima fază, urmat de un Ajutor de Stat pentru Restructurare.
De ce are TAROM profit, primul în 17 ani
Printre măsurile de eficiență operațională din Planul de restructurare al companiei Tarom, înaintat Comisiei Europene, au fost propuse:
• continuarea procesului de reînnoire a flotei. Astfel, în anul 2024, se vor încheia contractele de achiziţie a 4 aeronave Boeing 737 MAX8 (o aeronavă în leasing financiar şi trei aeronave în leasing operaţional);
• încetarea operațiunilor TAROM pe anumite rute;
• vânzarea/ închirierea slotului de pe Aeroportul Heathrow – Londra în condiții de piață;
• valorificarea participațiilor deținute de TAROM la societățile Globe Ground și RFS;
• valorificarea prin închiriere pe termen lung a terenului liber și a clădirii de birouri construită în anul 1940.
Propunerea bugetară pentru anul 2024 include următoarele măsuri :
• efectul ieşirii din patrimoniu prin vânzare a celor patru aeronave AIRBUS A318 aflate în proprietatea companiei;
• vânzarea perechii de sloturi zilnice utilizate de TAROM pe aeroportul internaţional Heathhrow din Londra (LHR);
• Anularea costului datoriei în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individual de salvare, art. 7, alin. (4) “La data aprobării de către Comisia Europeană a planului de restructurare, împrumutul acordat de Ministerul Finanţelor Publice sub formă de ajutor de stat individual pentru salvare se transformă în ajutor de stat de restructurare. De la aceeaşi dată se stinge şi obligaţia Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române – TAROM – S.A. de restituire a împrumutului şi a costurilor aferente şi implicit a reîntregirii veniturilor din privatizare. Costurile aferente împrumutului cuvenite bugetului Trezoreriei Statului se anulează.”, conform adevărul.ro.
Așadar, TAROM are profit nu pentru că au fost luate măsuri reale, concrete, ci pentru că s-a apelat la câteva inginerii. Firma deținută de statul român ar trebui să aibă un plan serios, concret, care să ducă la o reală creștere.