Prima pagină » International » Țara în care angajații își pot ignora șefii. Ce presupune legea „dreptul la deconectare”
Țara în care angajații își pot ignora șefii. Ce presupune legea „dreptul la deconectare”

Țara în care angajații își pot ignora șefii. Ce presupune legea „dreptul la deconectare”

26 aug. 2024, 18:00,
Simona Ciobanu în International

Luni, 26 august, în Australia a intrat în vigoare o nouă lege care introduce un așa-numit „drept la deconectare”, oferind angajaților libertatea de a nu răspunde la apeluri sau mesaje din partea angajatorilor după încheierea programului de lucru, fără teama de repercusiuni. Potrivit BBC, citată de News.ro, această lege le permite angajaților să ignore comunicațiile în afara orelor de muncă, dacă doresc, fără riscul de a fi sancționați.

Un studiu realizat anul trecut arată că australienii muncesc în medie 281 de ore suplimentare neplătite anual. Peste 20 de țări, în principal din Europa și America Latină, au adoptat reguli similare. În Portugalia, de exemplu, există o legislație care protejează „dreptul la odihnă”. De asemenea, Parlamentul European a recomandat încă din 2021 ca acest drept să fie recunoscut la nivelul Uniunii Europene.

Cum funcționează „dreptul la deconectare” în Australia

Noua legislație australiană nu interzice angajatorilor să ia legătura cu angajații după programul de lucru, dar le acordă angajaților dreptul de a nu răspunde, cu excepția situațiilor în care refuzul lor este considerat nerezonabil. În caz de dispute, angajatorii și angajații trebuie să încerce să găsească o soluție între ei. Dacă acest lucru nu este posibil, Comisia australiană pentru muncă echitabilă (FWC) poate interveni.

FWC poate decide ca angajatorul să înceteze contactul cu angajatul în afara orelor de lucru. De asemenea, dacă FWC consideră că refuzul angajatului de a răspunde este nerezonabil, poate ordona acestuia să răspundă. Nerespectarea deciziilor FWC poate atrage amenzi de până la 19.000 de dolari australieni (12.897 dolari americani) pentru un angajat sau până la 94.000 de dolari australieni pentru o companie.

Măsura a fost bine primită de organizațiile sindicale, Consiliul Australian al Sindicatelor afirmând că legea va oferi lucrătorilor posibilitatea de a refuza contactele nerezonabile în afara programului, contribuind astfel la un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională.

Reacții mixte din partea angajaților

Deși legea este apreciată de mulți, nu toți angajații australieni sunt convinși că va avea un impact semnificativ asupra situației lor. John Hopkins, expert în domeniul muncii la Swinburne University of Technology, a subliniat că noile reguli pot aduce beneficii și angajatorilor, deoarece un personal care se bucură de odihnă și un echilibru mai bun între muncă și viața privată este mai puțin predispus la concedii medicale și la părăsirea organizației.

Cu toate acestea, unii angajați, precum David Brennan, care lucrează în domeniul financiar, se arată sceptici. El a declarat pentru BBC că, deși consideră că ideea este excelentă, are îndoieli că va fi aplicabilă în industria sa. „Suntem bine plătiți și se așteaptă de la noi să livrăm, ceea ce ne face să simțim că trebuie să fim disponibili 24 de ore pe zi”, a spus el.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *