Compania Misavan din Voinești, județul Iași, a devenit un brand celebru în toată România și înregistrează vânzări în valoare de 16 milioane de euro, iar afacerea crește puternic în perioada pandemiei de Coronavirus. Tânărul antreprenor Ionel Ciprian Otea a pus bazele afacerii încă din timpul studenției, iar în 20 de ani a ajuns la 300 de angajați și cu o poziție de lider pe piața de specialitate din România. Începută ca o afacere de comerț pentru produse de menaj în casa părinților, Misavan a fost transformat într-unul din cei mai importanți producători de detergenți, săpunuri și alte produse de curățenie din țară, recunoscut în Uniunea Europeană.
Ionel Ciprian Otea este un tânăr antreprenor din Iași care a creat Misavan, un brand devenit celebru în toată România pentru detergenții, produsele de curățenie și dezinfectanții produși în fabrica din localitatea Voinești, județul Iași. Ajuns la vârsta de 44 de ani, Ionel Ciprian Otea a început drumul în afaceri încă din timpul studenției, atunci când avea nevoie de venituri suplimentare și nu era angajat de nimeni, după cum povestește chiar acesta.
„În 1996, după primul an de facultate, aveam nevoie să îmi rotunjesc veniturile. Ca student, chiar după primul an am ajuns la concluzia că nu mă angajează nimeni și am decis să fac o firmă. Am făcut-o la casa părinților mei. Înainte era alt nume de firmă, iar în 2000 am stabilit firma pe Iași și a fost înființat Misavan. Aveam ca obiect de activitate comerțul cu articole de menaj, vindeam saci manajeri, folii și așa mai departe. Sediul era la parterul unui bloc, apoi am luat cu chirie un spațiu mai mare și am continuat tot așa. Aici (noul sediu al Misavan din localitatea Voinești, județul Iași – n.r.) am venit în anul 2017”, povestește tânărul antreprenor Ionel Ciprian Otea.
„În 2000 eram 3-4 oameni în companie, acum sunt aproape 300 de angajați la Misavan” – Ionel Ciprian Otea
Misavan a fost înființată de Ciprian Ionel Otea în casa părinților și s-a transformat într-o adevărată fabrică care vinde produse de 16 milioane de euro. Tânărul antreprenor explică faptul că investiția inițială financiară nu a fost una mare, însă efortul depus la început a fost unul uriaș.
„Nu am investit deloc mult la început, am înaintat câștigând și pierzând, luând-o de la capăt. În 2000 eram 3-4 oameni în companie, acum sunt aproape 300 de angajați la Misavan și, la fel ca și în anii trecuți, avem o creștere constantă de 20 la sută anuală. Nici acum nu putem spune faptul că compania are inerție și putere. O firmă este un organism viu, este formată din oameni, iar ei sunt valoarea cea mai importantă a companiei. Fiind un organism viu, trebuie să îl întreții continuu. Sunt oameni care au capacitatea de a dezvolta o afacere și ea să funcționeze singură, din inerție, dar eu nu cred că am reușit acest lucru, cel puțin până acum. Salariile sunt acordate în funcție de nivelul angajatului, dacă e pe partea de producție, la vânzări sau pe sectorul de management, trebuie diferențiate aceste sectoare în funcție de remunerații. Pot să vă spun că cea mai veche colegă este din anul 2001. Din cei 4 de la început nu mai este nimeni, mai avem 3 persoane angajate încă din 2003. În anul 2010 aveam aproape 45 de angajați, iar jumătate din ei au rămas și acum în firmă”, mai spune ieșeanul care a pus bazele Misavan.
Misavan Iași a devenit cel mai important jucător pe piața de nișă din România
Grupul de firme Misavan produce și comercializează săpunuri, detergenți și produse de întreținere. SC Misavan Trading SRL, cea mai importantă firmă din grup, a fost înființată în 2010, în vreme ce Misavan SRL a fost înființată în 2000. În acționariatul firmelor din grupul Misavan este și soția lui Ionel Ciprian Otea. Acesta explică faptul că se axează aproape exclusiv pe piața internă, având în vedere faptul că este un teren cunoscut.
„Ne-am axat pe piața din România pentru că voiam să cunoaștem zona în care lucrăm și nu vrem să scăpăm din vedere detaliile, vrem ca totul să fie clar. Cei mai mulți clienți ai noștri sunt consumatorii, sunt cei din domeniul HoReCa și office. Odată cu pandemia au venit și problemele, pentru că nu au mai consumat produse de curățenie. Având însă clienți pe domeniul de retail, am reușit să compensăm vânzările și să urmărim planul de activitate în continuare. Noi suntem pe acest domeniu unde toți se așteptau ca vânzările să explodeze, dar lucrurile s-au întors exact pe dos în domeniul nostru, pentru că oamenii nu s-au mai adunat în jurul domeniilor HoReCa sau office”, explică Ionel Ciprian Otea.
Pandemia Coronavirus a redus vânzările de săpunuri și detergenți în HoReCa, dar le-au crescut în retail
În această perioadă marcată de pandemia Coronavirus, numeroși investitori se orientează spre această piață de detergenți și dezinfectanți.
„Multe companii încearcă să se orienteze pe produse de igienă în această perioadă, noi am avut șansa dinainte să fim aici. Aveam de mult timp în ofertă săpun, detergenți sau dezinfectanți, produse care au devenit peste noapte vedete. Având în vedere faptul că avem acest sector de retail, s-a compensat cu închiderea HoReCa. Vânzările la aceste produse au crescut în perioada pandemiei, nu avem încă cifrele exacte, dar au crescut mult”, a mai spus acesta.
Deși a avut oferte de vânzare a afacerii de-a lungul timpului, Ionel Ciprian Otea le-a refuzat pe toate și a continuat.
„Avem produse care se utilizează în baie, dispensere și consumabile. Oamenii nu au mai ieșit din casă și nu au mai consumat, încă mai avem stocuri rămase din ianuarie. S-a compensat însă pe alte părți și avem o creștere ca și în anii precedenți, când am avut o creștere de 20 la sută pe an. Chiar dacă au fost și perioade dificile, nu am avut abordarea de a renunța niciodată. În schimb, am avut posibilitatea de a vinde afacerea, dar am considerat că în mulțimea companiilor de pe piață e loc și pentru o companie din România”, explică administratorul Misavan.
Brandul Misavan creat în Iași a devenit cunoscut la nivelul Uniunii Europene
Materia primă folosită în fabrica din Voinești provine în mare parte de la anumite fabrici din România unde mai sunt angajate alte 1.200 de persoane. Când vine vorba despre produse specializate, cum ar fi aditivi de parfumare sau alți ingredienți speciali, aceștia sunt aduși din piața externă.
„Acum suntem cunoscuți la nivel european ca principalul jucător din România. Nu putem spune că suntem cei mai mari din țară, dar suntem cei mai bine poziționați pe anumite niște. De exemplu logistica. Noi avem o politică să fim cât mai aproape de clienți și să livrăm produsul când au nevoie. Degeaba livrezi produsul după un eveniment, nu-și permite nimeni să rămână fără hârtie igienică. Deși par lucruri banale atunci când le ai, sunt importante atunci când lipsesc. Acum livrăm cam oriunde în România în termen rezonabil, cu forța proprie, prin filialele noastre. Avem 13 filiale în țară, noi punem accent pe echipă. Vrem să avem o abordare ca în fotbal, nu putem avea vedete, ci colaborare între departamente”, a mai explicat Ionel Ciprian Otea.