Prima pagină » Local » Tainele cosmosului, povestite de primul cosmonaut român, Dumitru Dorin Prunariu, la Iași. Care au fost provocările trăite de acesta în spațiu?

29 iul. 2024, 02:00,
Gabriela Rusu în Local

Tainele cosmosului au fost povestite, în aceste zile, la Iași, de către primul cosmonaut român, Dumitru Dorin Prunariu. Acesta a prezentat în fața publicului ieșean provocările trăite în spațiul cosmic, dar și amintiri din cea mai frumoasă experiență a vieții sale.

Tainele cosmosului, povestite de primul cosmonaut român la Iași

Dumitru Dorin Prunariu este singurul cosmonaut român, iar la 14 mai 1981 a devenit primul român care a zburat vreodată în spațiul cosmic. A participat la misiunea Soiuz 40 din cadrul programului spațial „Intercosmos” și a petrecut în spațiu 7 zile, 20 de ore și 42 de minute.
Este de profesie inginer aeronautic. A fost, pe rând, ofițer inginer în cadrul Comandamentului Aviației Militare, șef al Aviației civile române, președinte al Agenției Spațiale Române, ambasador al României în Federația Rusă, președinte al Comitetului ONU pentru Explorarea Pașnică a Spațiului Extra-atmosferic. În cadrul unui eveniment organizat zilele acestea, la Iași, cosmonautul a prezentat în fața publicului experiențele sale în cele șapte zile petrecute în spațiu, dar și trăirile sale.

„Acolo, lucram într-un ciclu de 24 de ore, nu de o oră și jumătate, cât dura acolo o zi și o noapte cosmică. Deci nava se învârtea în jurul pământului cu 28 de mii de kilometri/h. Într-o oră și jumătate aveam zi și noapte. Noi însă, noaptea noastră terestră, acopeream ferestrele, stingeam lumina și ne culcam opt ore, iar a doua zi descopeream ferestrele, desfăceam draperiile, aprindeam lumina din interior și lucram”, a declarat Dumitru Dorin Prunariu, primul cosmonaut român.

Acesta a mai prezentat ieșenilor cum se realizau lucrurile în spațiu, de la băut apă, la făcut baie, spălat pe dinți, dormit s-au mâncat.

„Apa nu puteai să o bei din sticlă sau pahare, pentru că nu curge. O beam din tuburi speciale. La dormit este altă poveste. Dormeam în saci de dormit, acesta era pe tavamul stației orbitale, eram legați pentru a nu pluti în timpul somnului. Din păcate, noi nu am făcut multe poze pe atunci și nici filme, pentru că, dacă stăteau prea mult în spațiu, se alterau din cauza radiațiilor, se voalau pur și simplu. Deci fotografiam câteva zile, le puneam într-un container și le trimiteam jos. Și mâncarea o mâncam special. Prin niște tuburi, conserve. Acum, cei care sunt în spațiu primesc mâncare proaspătă prin containere trimise special, însă pe atunci nu era așa ceva. În spațiul cosmic trebuie să ne și spălăm pentru că bacteriile sunt mai agresive, astfel făceam baie într-un spațiu special, ca un cilindru, intram acolo și ne făceam baie”, a declarat cosmonautul.

În plus, Dumitru Dorin Prunariu a povestit și modalitatea prin care echipajele se spălau pe dinți. Fie foloseau pastă de dinți comestibilă, și atunci înghițeau totul, fie clăteau dinții și aruncau totul în containere special amenajate.
Acesta a mai adăugat că în spațiu erau nevoiți să facă sport câte două ore în fiecare zi pentru că altfel riscau să li se atrofieze mușchii.

Cum s-a pregătit românul pentru primul său zbor în cosmos

După ce a absolvit studiile, Prunariu împreună cu un alt coleg a ajuns să efectueze trei ani de pregătire intensă pentru primul său zbor în spațiu. Pregătirea de specialitate în calitate de candidați cosmonauți a avut loc în cadrul Centrului de Pregătire a Cosmonauților „Iuri Gagarin” din Zviozdnîi Gorodok – „Orășelul Stelar”, care se afla în apropiere de Moscova. Pentru a nu sta departe de familie, Prunariu povestește că soția sa a fost nevoită să își stopeze munca timp de trei ani, pentru a locui împreună în Orășelul Stelar.

La 12 mai 1981, Dumitru Prunariu a fost confirmat în mod oficial ca primul nominalizat în cadrul zborului spațial româno-sovietic alături de cosmonautul sovietic colonel Leonid Popov – comandant de echipaj. Apoi, în seara zilei de 14 mai 1981, la ora 20 16’ 38” (ora Bucureștiului), de pe cosmodromul Baikonur, a fost lansată racheta purtătoare cu nava cosmică Soiuz-40, în greutate totală de 300 de tone, având la bord echipajul mixt româno-sovietic, format Dumitru Prunariu și Leonid Ivanovici Popov. După 8 minute și 50 de secunde, nava cosmică se desprindea de ultima treaptă a rachetei purtătoare, aflându-se deja la 220 km altitudine, aprox. 3000 km de punctul de lansare și deplasându-se în jurul Pământului cu o viteză de 28.000 km/h pe o orbită înclinată față de ecuator cu 51,6o.

Prunariu a devenit primul român din istorie care a zburat în spațiu și al 103-lea din lume. Conform planificării zborurilor Intercosmos, zborul avea să dureze aproape 8 zile, între 14 mai – 22 mai 1981.

Comentarii