Submersibilul Titan a trecut printr-un incident major cu doar câteva zile înainte de implozia fatală din iunie 2023, care a dus la moartea celor cinci pasageri, în timpul unei misiuni de explorare a epavei Titanicului. Fostul director științific al companiei OceanGate, Steven Ross, a declarat joi acest lucru, conform unei relatări AFP citate de Agerpres.
În cadrul audierilor desfășurate de Paza de Coastă a Statelor Unite, care investighează accidentul, Ross a explicat că o scufundare anterioară a submersibilului a fost „întreruptă” din cauza unei defecțiuni care a necesitat mult timp pentru a fi remediată. La suprafață, submersibilul s-a ridicat cu prova în sus, generând o situație periculoasă.
Submersibilul Titan, accident major cu câteva zile înainte de implozie
Ross, care se afla la bord alături de alți patru pasageri, a descris scena ca fiind haotică, afirmând că „nu era nimic de care să te agăți” în interiorul submersibilului. Pilotul, Stockton Rush, directorul OceanGate, s-a izbit de peretele din spate, iar ceilalți pasageri au căzut pe podea, unul dintre ei rămânând „atârnat cu capul în jos”. Deși nimeni nu a fost rănit, Ross a descris incidentul drept „neplăcut” și prelungit, durând cel puțin o oră. Stockton Rush a fost „vizibil deranjat” de cele întâmplate.
Acest incident a reînviat controversele privind siguranța submersibilului, mai ales după implozia din 18 iunie 2023. În urma acestei ultime scufundări, contactul cu Titan a fost pierdut la mai puțin de două ore după coborâre, iar o operațiune de salvare a fost lansată. Totuși, s-a descoperit că submersibilul a fost distrus de o implozie devastatoare, ucigând toți cei cinci pasageri, inclusiv cercetătorul francez Pierre-Henri Nargeolet, cunoscut drept „Domnul Titanic”.
După accident, au apărut acuzații de neglijență, îndreptate în special asupra rezistenței hubloului submersibilului la presiunile uriașe de la acea adâncime. Familia lui Nargeolet a intentat un proces împotriva companiei OceanGate, cerând despăgubiri de 50 de milioane de dolari pentru neglijență.
James Cameron, renumit regizor și explorator maritim, a criticat dur operațiunea de salvare desfășurată de Paza de Coastă a SUA, considerând că eforturile de căutare au fost intensificate când deja era evident că toți cei aflați la bord muriseră.