Spaniolii au trecut la un alt nivel în domeniul contructiilor. În timp ce în România se poartă discuţii ample despre cum şi când şi cu ce să se finanţeze marile proiecte de infrastructură, Spania a construit o autostradă folosindu-se de cenușă de hârtie în loc de ciment.
Autorităţile spaniole spun că materialul folosit este unul de o calitatea superioară şi că poate oferi multe beneficii.
Autostradă construită cu cenușă de hârtie în Spania
Spaniolii par să o ducă bine la capitolul inovaţii şi construcţii de autostrăzi. Aceştia au construit autostrada care leagă orașul spaniol Valencia cu ajutorul cenușei de hârtie. În pofida faptului că, dacă e să ne luăm după denumirea materialului am crede că totul este o glumă şi că nu poate crea rezistentă, se pare că specialiştii sunt de altă părere. Conform celor care au construit autostrada, cenușa de hârtie oferă o rezistentă superioară, asemenea cimentului. Caracteristicile materialului îndeplinesc toate rigorile tehnice, ba mai mult, este şi mai ecologică decât materialul uzual folosit:
„În construcţia de drumuri, avem nevoie de cele mai puternice materiale. Şi pentru asta de obicei folosim ciment. Dar această cenuşă de hârtie nu doar că arată ca cimentul, ci îndeplineşte toate cerinţele tehnice. În plus, este şi mai ecologică”, explică Juan Jose Cepria Pamplona, manager de proiect al companiei Acciona, care construieşte autostrada.
Acciona consideră că utilizarea cenuşii de hârtie în loc de ciment îi va permite să reducă semnificativ amprenta de carbon a şoselei.
Amprenta de carbon a şoselei va fi redusă cu ajutorul cenușei de hârtie
În fond, pe lângă rezistenta asemănătoare pe care o oferă cenușa de hârtie, specialiştii au menţionat faptul că emisiile de CO2 vor putea fi reduse cu până la 75%. În altă ordine de idei, se va economisi şi peste 18.000 de tone de ciment pe an:
„Impactul potenţial al proiectului este enorm. Am calculat că putem elimina 65-75% din emisiile de CO2 asociate. Şi, la o scară mai largă, am putea economisi până la 18.000 de tone de ciment pe an”, spune Cepria Pamplona.
Dar beneficiul nu este doar reducerea emisiilor de carbon. Prin utilizarea cenuşii de hârtie – adică deşeuri de hârtie şi celuloză arse, care nu mai pot fi reciclate – compania transformă gunoiul, care cel mai probabil ar ajunge într-un depozit de deşeuri, într-o resursă.
Autostrada din La Font de la Figuera este unul dintre cele trei proiecte pilot de acest fel, dar Juan Jose spune că Acciona are planuri mari pentru viitor.
Românii campioni europeni la: vom construi
Între timp, în România ultimilor 30 de ani a ajuns campioană la capitolul vom construi, vom face. România are câteva autostrăzi făcute și foarte multe promisiuni. De exemplu, autoritățile au anunțat faptul că mai multe autostrăzi vor fi finanțate prin PNRR. Desigur, de la a promite la a face este cale lungă. Guvernanții susțin că, prin PNRR vor fi finanțate mai multe tronsoane de autostradă printre care A7 și A8.
Despre A8 se pot spune multe, dar nimic de bine. Guvernanții s-au gândit să finanțeze, prin A8 doar capetele drumului. Deși autostrada ar urma să lege Tg. Mureș de Iași, Vestul și Estul României, prin PNRR s-a discutat alocarea de fonduri pentru doar două segmente.
Pe lângă faptul că autoritățile se bat cap în cap la domeniul vom construi autostrăzi, Iulian Bulai, parlamentar USR-ist a și încurcat numele acestora.