Prima pagină » Titlurile zilei » Situație fără precedent, la CTP! Vatmanii preconizează că tramvaiele noi vor fi o raritate pe străzile din Iași. Modelele de 2 milioane de euro stau defecte în depou: „Prăjești instalația când treci pe aici” – FOTO/VIDEO

Situație fără precedent, la CTP! Vatmanii preconizează că tramvaiele noi vor fi o raritate pe străzile din Iași. Modelele de 2 milioane de euro stau defecte în depou: „Prăjești instalația când treci pe aici” – FOTO/VIDEO

31 mai 2024, 02:00, 17 ,
Petronel Ștefan în Titlurile zilei

La tramvaiele noi de la CTP au apărut probleme din cauza rețelei de fir contact. Șocurile electrice pot fi fatale pentru instalația unui model nou, iar vatmanii au sesizat diferențele

În municipiul Iași, sunt 32 de tramvaie noi ce au fost aduse la sfârșitul anului 2021, însă acum circulă mai puțin de 20 regulat. Multe sunt defecte din diverse probleme, iar ieșenii sunt nevoiți să meargă tot cu modelele GT4. Anul viitor, va ajunge un lot nou de tramvaie din Turcia, Bozankaya, însă este foarte probabil să aibă aceeași soartă din cauza infrastructurii din Iași.

Probleme grave la tramvaiele noi de la CTP Iași

Modelele turcești au mai avut probleme cu separatoarele la început, când au fost puse în funcțiune. Atunci când trecea tramvaiul pe la separator, acesta frâna brusc și mergea cu spatele. Problema a fost rezolvată de firma turcească, făcând un update de soft. Totuși, după 2 ani de folosire, instalația electrică a vagoanelor a avut de suferit din cauza rețelei fir contact. De fiecare dată când tramvaiul trece pe la separator, șocul reconectării la curent este prea mare. Rețeaua electrică este împărțită în segmente, iar separatoarele despart tronsoanele, pentru a nu lăsa curentul să treacă, astfel, când sunt probleme, nu se caută toată linia.

La multe dintre tramvaie, pantografele s-au uzat deja. Cei de la CTP nu au fost pregătiți să folosească noile vagoane, deoarece încă de la început au fost probleme. Modelele noi nu încăpeau în stațiile de tramvai, astfel că a fost necesar să fie îngustate peroanele, iar apoi a apărut problema separatoarelor.

„Tot timpul când trec cu vagonul pe la separatoare, sunt pe frânare, am testat de multe ori, deoarece, dacă staționezi, este un șoc puternic la tramvai și prăjești instalația când treci pe aici. Nu știu exact ce se întâmplă, însă simt că este o problemă, iar în ritmul astă strici vagonul. A fost problema acum câțiva ani, când mergeau cu spatele, însă s-a rezolvat. Însă tot nu se potrivește ceva când face contact pantograful. Este un interval de 2 secunde când tramvaiul rămâne fără curent, iar deodată se reconectează, acest lucru este normal, însă șocul este prea mare pentru tramvai. Acum, depinde și de cum sunt folosite, trebuie să fii atent când circuli, altfel riști să se defecteze vagonul”, povestește un vatman de pe un tramvai PESA.

De asemenea, sunt probleme și la sistemul de ventilație, deoarece filtrele nu au fost curățate. Vatmanii sesizează, de mai multe ori, un miros urât când deschid aerul condiționat.

„Vagoanele noi au aproape 3 ani, iar de când sunt puse în funcțiune, nu au fost curățate filtrele la sistemul de ventilație, iar acum miroase foarte urât când le deschizi, mai ales dimineața. Se strică prea repede AC-ul, apar tot felul de defecte la instalație. Sunt prea multe șocuri când treci la separatoare, ceva le produce. La PESA nu prea face față aerul condiționat, însă la cele turcești funcționează mai bine”, a mai spus vatmanul.

S-au cheltuit 79 de milioane de euro pentru tramvaiele noi

Pentru cele 32 de tramvaie (16 PESA și 16 Bozankaya), Primăria Iași a cheltuit 79 de milioane de euro, unul singur ar fi 2 milioane de euro. După 2 ani în care au fost folosite, vagoanele sunt mai zgomotoase decât un model vechi de 60 de ani. Mai mult, în depou sunt retrase cel puțin 10 vagoane noi defecte. Ieșenii merită mai mult, având în vedere că zeci de mii de oameni folosesc transportul public în fiecare zi. Primăria Iași a semnat, recent, încă un contract cu firma turcească Bozankaya, pentru încă 18 tramvaie noi, care au costat 34 de milioane de euro.

„În acest moment, sunt în depou 4 tramvaie la reparat în urma unor coliziuni, la 2 se va reprofila bandajul și 4 pentru constatare bandaje, locuri plane ca urmare a uzurii de exploatare. Toate sistemele de transport cu tramvaiul din țară au separatori pe secțiuni de alimentare și funcționează ca atare. Nu apare nicio problemă la trecerea pe separator”, a spus Cristian Stoica, directorul general CTP Iași

De asemenea, de câteva săptămâni, în vagoanele noi nu se mai aude vocea care anunță stația următoarea și nici nu mai sunt afișate toate informațiile despre traseu pe ecranele din tramvai.

„Am trimis să verifice și aștept răspuns de la firma furnizoare, să văd dacă se înregistrează anomalii în funcționarea sistemelor”, a răspuns Cristian Stoica.

CTP Iași are 32 de tramvaie noi în depou, însă nu toate funcționează, multe fiind retrase din cauza defecțiunilor.

Comentarii
  • Problema se rezolva foarte usor, dupa modelul woke: tramvaiele ar trebui sa se identifice ca metrou! Doar asa Iasul va avea metrou. Ca orice capitala, ce plm.

  • O cheltuială masivă a unor bani cu care puteau să cumpere tramvaie românești, sau cele de tip md sau MC, mult mai fiabile pentru orașul Iași, și deși au fost voci care i-au propus lui Chirica să aducă tramvaie sh din Germania,nuu, el a ținut morțiș să cheltuiască 2,5 mil de euro pe un vagon Pesa, că de .. votanții lui sa aibă cu ce se plimba!

  • In Romania se pot construi tramvaie, ar fi locuri bune de munca . Se prefera importul

  • Nu au un intrerupator general ? Oprit curentul cu 2-3m inainte de separator si pornit dupa.

  • @ vasile
    mai 31, 2024 la 6:30 am

    pai se construiesc la Arad si Bucuresti, chiar si Pascaniul poate construi. dar daca e mancarime. in loc sa ramana banii in tara dam la turci si polonezi

  • 79 de milioane de euro? dar puneai in plm tot orasul fir contact pentru troleibuze si ieseai de 1000 ori mai ieftin si cu banii facuti economie cumparai 100 trolee noi noute, echipament si incaltaminte pentru soferi si controlori, asfaltai toate strazile, puneai borduri, pavele si gazon tot orasul de la Tomesti pana la Letcani. dar cand cei din Primarie si CL au capuri ce le tin acoperis sa nu le ploua in gat aici se ajunge.

  • MERGETI LA VOT DAR NU VA IROSITI VOTUL ! DATI VOTUL CUI ARE SANSE REALE SA-L INVINGA PE CHIRICA !

    MERGETI LA VOT DAR NU VA IROSITI VOTUL ! DATI VOTUL CUI ARE SANSE REALE SA-L INVINGA PE CHIRICA ! Chirica a construit o adevarata mafie cu dezvoltatorii imobiliari, cu directorii de la societatile cu actionar, cu firmele carora le aloca bani pe banda rulanta in contractele cu primarie. Nu mai vorbesc de neamurile si pilele angajate in primarie si peste tot. El de aici isi alimenteaza toata averea. Dezvoltatorii imobiliari au fost la cumatria baitului primarului si au cotizat din greu la cei 125.000 euro strinsi de primar. Unde ati mai vazut ca la o petrecere sa se stringa atitea bani ?
    Mergeti la vot dar nu va irositi votul ! Dati votul cui are sanse reale sa-l invinga pe Chirica ! Sint multi candidati, unii au si valoare, insa nu toti au sansa ca sa-l invinga pe acest cap al mafiei imobiliare si a tuturor furaciunilor care tin orasul in mediocritate si fara investitii importante in parcari, reducerea poluarii, piete agroalimentare civilizate, sosea de centura etc.

  • Am urmatoarea propunere pentru primarul orasului Iasi. Sa se voteze in Consiliul Local, ca timp de 2 saptamini, in administratia publica (primarie, consiliul judetean), institutiile publice, politie etc, de la primar si directorul cel mai mare pina la ultimul sef sa nu mai fie utilizate masinile de serviciu. Le bagati fratilor in garaje si asa frumusel, veniti la serviciu cu transportul in comun, plecati la vilisoarele voastre de la marginea orasului, tot cu transportul in comun, cu taxiul, pe jos etc. Veti constata in acest fel ce conditii ofera transportul in comun, veti sta la coyi si in statii cit trebuie, veti vedea si pe tiganii care nu platesc bilet si maninca seminte, veti vedea si cit de indisciplinati sint soferii de autobuze,cei de taxi, firmele de livrare mincare la domiciliu etc. Veti lua contact cu situatia din teren si veti vedea astfel realitatea. Asa, cum nu platiti un leu din buzunarul vostru ca sa veniti la serviciu, ca va plateste institutia masina, ca aveti loc de parcare la institutie, ca dimineata va puneti fundul in masina si tup la
    serviciu e foarte simplu sa dai din gura sau sa ai initiative care dupa foarte scurt timp se dovedesc proaste . Sinteti de acord Domnule primar sa votati aceasta masura ? Dar Cei din Consiliul Local ? Daca da, va mai propun una, o saptamina din luna, pentru protectia mediului si incurajarea transportului in comun, primaria si toate institutiile publice nu utilizeaza masinile, doar transportul in comun. Dupa 3 luni de exemplu dat de voi, urmeaza si cetatenii. DE ACORD Domnule primar? Daca nu, sa vedem cine preia initiativa ?

  • Cine permite si acopera acest jaf din banul public ? Salariile directorilor şi membrilor din consiliile de administraţie din subordinea Primăriei/CL Iaşi:

    CITADIN SA – 1.188,860 lei (cheltuieli aferente contractelor de mandat) : 3 directori executivi – 17.550 lei net / lună / director, 4 membri CA – 3.546 net / lună
    SPAŢII PUBLICE S.A. – 1.507.000 lei (cheltuieli aferente contractelor de mandat) : 2 directori executiv, Director general – 22.707 lei net / lună,
    Director executiv – 19.126 lei net / lună, 4 membri CA – 6.092 lei net/ lună
    SALUBRIS S.A. – 1.238.000 lei (cheltuieli aferente contractelor de mandat) : 1 director executiv – 26.714 lei net / lună, 6 membri CA – 5.563 lei net/ lună
    COMPANIA DE TRANSPORT PUBLIC S.A. – 2.044.000 lei (cheltuieli aferente contractelor de mandat) : 4 directori executivi – 17.550 lei net / lună, 5 membri din Consiliul de Administraţie – 5.960 lei net / lună
    ECOPIATA S.A. – 642.800 lei / lună (cheltuieli aferente contractelor de mandat) : 1 director – 21.645 lei net/ lună, 4 membri în CA – 2.340 lei net/ lună,
    S.C. Termo Service S.A. – 658.000 lei / an (cheltuieli aferente contractelor de mandat) : 1 director – 15.210 lei net / lună, 4 membri CA – 4.212 lei / net lună

  • mai taceti in pl.m cu tramvaiele romanesti, au raspuns clar nu au vrut sa vina la iasi/timisoara/resita pentru ca au deja contractele pline

  • Ioane, bună propunerea cu mersul in transportul in comun. Măcar o săptămână… Poate, in felul acesta, mai revin cu picioarele pe pământ, printre muritori

  • @ala cu mersul la vot

    Tramvaiele, gropile, baltile si flegmele de pe strazi nu au o rezolvare politica decat in mintea ta. Pentru ca nu sunt o problema politica. Asa ca hai mars cu votul tau. Votul nu a schimbat niciodata conditia votantului, ci doar a votatului. Ori esti prost, ori esti politician.

  • bani aruncati pe geam.

    Au luat tramvaie de 80milioane euro, dar au liniile vechi de 50 ani.
    Tramvaiul nu mai are ce cauta in oras.
    Trebuia mers pe alte solutii ,autobuze noi tot orasul si ieseai mult mai bine, arata altfel orasul.

  • Esti cumva din Bacau? Daca da, te inteleg.

  • @Bodea, mai 31, 2024 la 8:30 am

    Minti.

  • Cum nu mai ies nici eu primar nu va mai fi nici Stoica director general la Ctp. Mi.a ruinat transportul public si din cauza asta o sa pierd eu alegerile

  • Iașul și. Moldova au plătit bir la turci de 500de ani. Au rămas aceeași gașca de adunători de bir care l au ucis pe Cuza acum 170 de ani. Averile și le au recăpătat după revoluție și și au intrat în mână. Soluție nu e pt că legea o aplica cine nu o știe. Tramvaiele trebuiau testate că doar nu vin in plic toate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *