Un bărbat din Iași a avut parte de o surpriză de proporții, după ce a rămas fără bani în cont, din pricina unei excursii în care nu a mers. Ieșeanul a decis să își caute dreptatea în instanță. Marius Ionuț Udișteanu i-a chemat la bară pe reprezentanții unei instituții financiare nebancare, cerându-le judecătorilor să o oblige pe aceasta la returnarea sumei respective, numai că acțiunea a fost respinsă
O situație demnă de „Cascadorii râsului” a avut loc în Iași! Un bărbat a fost obligat să plătească pentru un card pe care nu l-a cerut! Culmea, ieșeanul nu avea niciun contract cu instituția financiară! Ieșeanul a decis să își caute dreptatea în instanță. Marius Ionuț Udișteanu i-a chemat la bară pe reprezentanții unei instituții financiare nebancare ERB Retail Service IFN SA (actual BT Direct IFN), cerându-le judecătorilor să o oblige pe aceasta la returnarea sumei respective, numai că acțiunea a fost respinsă. Acesta a contestat decizia primei instanțe, însă nu a avut noroc nici la a doua.
„Instanța respinge apelul declarat de reclamant împotriva sentinței civile din 28 februarie 2020 a Judecătoriei Iași, sentință pe care o păstrează”, au menționat judecătorii din cadrul Tribunalului Iași.
Decizia nu este definitivă, aceasta putând fi contestată. În fapt, Marius Ionuț Udișteanu le-a cerut magistraților să oblige ERB Retail Service IFN SA să-i restituie o sumă pe care ar fi achitat-o aiurea.
O excursie ratată și un card pe care ieșeanul nu îl ceruse
Marius Ionuț Udișteanu le ceruse judecătorilor să oblige instituția financiară nebancară la plata sumei de 3.163 de lei, reprezentând contravaloarea unei operațiuni de plată neautorizată și daune morale de 1.000 de lei.
„În 2013, ERB Retail Service IFN SA mi-a comunicat prin poștă un card de credit bancar, fără a exista din partea mea vreo solicitare în acest sens. Eu nu am încheiat cu pârâta vreun contract prin care să cer acest card și nici nu l-am activat prin una dintre modalitățile prevăzute de bancă, respectiv la sediul băncii ori prin telefon. Nu am nici PIN-ul cardului ori token-ul necesare pentru efectuarea plăților”, a afirmat ieșeanul în fața magistraților.
Acesta a adăugat că, în iunie 2018, a utilizat acel card pentru realizarea unei rezervări pe site-ul booking.com, pentru o excursie la Poseidon Villas, Skiathos, Grecia, urmând a plăti cazarea în numerar, la destinație.
„Din cauza întârzierii ferry-boat-ului și, implicit, a întârzierii la destinație, hotelul a decis anularea rezervării, eu fiind nevoit să-mi găsesc local o altă cazare pentru mine și familia mea. După acest incident, hotelul a încercat debitarea cardului, chiar dacă nu am beneficiat de serviciile sale”, a subliniat Marius Ionuț Udișteanu.
Bărbatul, raportat la Biroul de Credit
Ieșeanul a adăugat că, pe 15 septembrie 2018, a primit un SMS de la instituția financiară prin care a fost anunțat că a plătit suma de 3.172,58 lei, reprezentând contravaloarea serviciilor de cazare de pe cardul de credit, pe 12 septembrie, către Poseidon Villas. Când a revenit în țară, pe 18 septembrie 2018, ieșeanul a făcut refuz la plată, refuz ce i-a fost acceptat de către instituție.
„Pe 1 noiembrie 2018, am primit un alt SMS, prin care eram anunțat că, pe 12 septembrie 2018, am plătit către Poseidon Villas suma de 3.163 de lei. Am făcut din nou refuz la plată, dar, de această dată, pârâta a achitat suma solicitată către Poseidon Villas. Apoi am primit și o notificare privind raportarea la Biroul de Credit, «conform contractului de emitere a cardului». Pe 15 ianuarie 2019, am fost nevoit să achit suma de 3.163 de lei către pârâtă, pentru a stopa acumularea de dobânzi la acea sumă”, a adăugat bărbatul din Iași în instanță.
Potrivit reclamantului, pentru că nu știa de existența vreunui contract încheiat cu instituția, a cerut în repetate rânduri transmiterea unei copii după acel act, dar i s-au transmis răspunsuri evazive la acele solicitări, fără a i se trasmite vreo copie după presupusul document. Acesta a fost și motivul pentru care ieșeanul a făcut plângere la OPC, dar nici în acest fel nu a obținut o copie a contractului.
„Pârâta, cunoscând că este în culpă, mi-a comunicat că mi s-au radiat dobânzile acumulate și nu mai figurez nici la Biroul de Credit. Pârâta nu a avut vreo autorizare pentru efectuarea plății respective. Mai mult, plata fusese deja refuzată de mine la prima tentativă de debitare a cardului de către Poseidon Villas”, a afirmat ieșeanul.
Ce au spus reprezentanții instituției financiare
Pe de altă parte, reprezentanții instituției financiare le-au solicitat magistraților să respingă acțiunea.
„Reclamantul a dat dovadă de rea-credință când a susținut că nu a încheiat vreun contract cu noi, prin care să solicite cardul de credit. Contrar celor susținute de reclamant, noi nu am acceptat refuzul la plată și nici nu aveam cum, deoarece, pe 24 septembrie 2018, plata era deja efectuată. Reclamantul nu a comunicat în vreun moment o documentație completă prin care să se justifice un eventual refuz la plată”, au spus cei de la ERB Retail Service.
Magistrații au constatat că ieșeanul ar fi utilizat cardul primit pentru realizarea unei rezervări pe site-ul booking.com, acest lucru echivalând cu acordul său pentru executarea operațiunii de plată. În plus, judecătorii au afirmat că bărbatul nu a făcut dovada existenței vreunui prejudiciu moral.