Prima pagină » National » Situația în care șoferii sunt nevoiți să încalce Codul Rutier! La ce trebuie să fie atenți conducătorii auto
Situația în care șoferii sunt nevoiți să încalce Codul Rutier! La ce trebuie să fie atenți conducătorii auto

Situația în care șoferii sunt nevoiți să încalce Codul Rutier! La ce trebuie să fie atenți conducătorii auto

22 oct. 2024, 13:40,
Mirela Gabriela Todosi în National

Există puține situații în care șoferii sunt nevoiți să încalce Codul Rutier! Una dintre ele este atunci când posesorii de mașini opresc neregulamentar pentru a înlocui o anvelopă care a făcut pană. La ce trebuie să fie atenți conducătorii auto.

Situația în care șoferii sunt nevoiți să încalce Codul Rutier!

Există situații neprevăzute în trafic, iar șoferii sunt nevoiți să se abată de la regulile rutiere. Una dintre situații este atunci când șoferul este nevoit să oprească mașina în locuri în care oprirea este interzisă pentru a înlocui anvelopa care a făcut pană. Amenzile pentru oprirea neregulamentară sunt mari. Șoferul poate primi 4 sau 5 puncte de amendă, adică o sancțiune cuprinsă între 660 și 825 lei. Dacă în zonă există și indicatorul ,,Oprirea interzisă”, penalizarea se poate suplimenta cu 2 sau 3 puncte de amendă, adică între 330 și 495 lei.

Cu toate acestea, în situații excepționale, șoferii nu vor primi amendă. Legea spune că, în cazul unei pene sau a unei defecțiuni de motor, mașina poate fi oprită până la rezolvarea problemelor, dar cu respectarea anumitor reguli din Codul Rutier.

„Dacă autovehiculele ori remorcile imobilizate pe partea carosabilă a drumului nu pot fi deplasate, conducătorii acestora sunt obligaţi să pună în funcţiune luminile de avarie şi să instaleze triunghiul de presemnalizare.”, stabilește Art. 189 (1) din legea 195/2002.

Oprirea și staționarea pe drumurile publice sunt permise numai pe partea dreaptă a străzii sau drumului, în direcţia mersului şi cât mai aproape de trotuar, iar în lipsa trotuarului, cât mai aproape de marginea drumului.

Ce obligații au conducătorii auto care au făcut pană

Șoferii nu sunt obligați să aibă în mașină roată de rezervă și cric, dar acestea îi pot ajuta în momentele neprevăzute în trafic, mai ales atunci când un conducător auto face pană la mașină și trebuie să treagă pe dreapta pentru a înlocui roata. Dacă roata de rezervă nu este obligatorie în mașină, în schimb șoferii trebuie să dețină în autovehicul un stingător auto, trusă medicală și două triunghiuri reflectorizante. Ele trebuie să fie omologate și în perioada de valabilitate.

Dacă șoferul a făcut pană și are roata de rezervă în mașină, atunci trebuie să tragă pe dreapta și să schimbe cauciucul, respectând anumite reguli. Mașina se pune pe avarii și se așază triunghiurile reflectorizante în fața și în spatele mașinii, la cel puțin 50 de metri distanță. Pentru a schimba roata la o mașină, șoferul trebuie să aibă un cric, cheie de deșurubat prezoane și o roată de rezervă.

Codul Rutier nu specifică în mod clar tipul de cauciuc necesar pentru roata de rezervă. Șoferii sunt obligați să aibă câteva echipamente în mașină, iar cei care nu dotează mașina cu obiectele prevăzute de lege vor fi sancționați. În schimb, roata de rezervă nu este obligatorie, după cum este prevăzut în lege, însă pentru siguranța șoferilor la drum, aceasta nu trebuie să lipsească din mașină. Recomandarea este ca roata de rezervă să fie de tip iarnă sau all-season.

Dacă șoferul a făcut pană la una din anvelope și este nevoit să oprească în locuri în care este interzis, nu va fi sancționat, dar trebuie să respecte câteva reguli stricte și să semnalizeze corespunzător ceilalți șoferi pentru a nu pune în pericol siguranța participanților la trafic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

`
`