Sistemul de Garanție-Returnare se schimbă radical din ianuarie 2025! Românii vor avea la dispoziție un număr de WhatsApp la care pot reclama comercianții care îngreunează reciclarea prin faptul că afișează mai mereu mesajul ,,aparat defect” și împiedică oamenii să returneze ambalajele și să primească înapoi cei 50 de bani pe un recipient returnat. De anul viitor, apare și o nouă recompensă pentru cetățenii care reciclează.
Sistemul de Garanție-Returnare se schimbă radical din ianuarie 2025!
Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) se dovedește a fi un succes. De anul viitor, autoritățile vor și mai multă eficiență când vine vorba de reciclarea ambalajelor. Prin intermediul SGR, rata de reciclare a avut o creștere uriașă, de la 13 la sută la 84 la sută, astfel că SGR poate fi considerat cel mai bun proiect de parteneriat public-privat.
Pentru anul 2025, autoritățile promit să găsească soluții care să facă procesul mai simplu și să elimine cozile formate la returnarea ambalajelor în schimbul sumei de 50 de bani. Mai mult, dacă se va înregistra o scădere a reciclării, garanția se va majora la 1 leu pe recipientul returnat.
O noutate pentu cetățeni este aceea că o aplicație recent lansată va permite românilor să solicite ridicarea de acasă a ambalajelor, eliminând necesitatea de a se deplasa la centrele de reciclare și de a sta la cozi interminabile. Este vorba despre aplicația Reverse PET. Românii trebuie să își creeze un cont, să introducă numărul de sticle și adresa de ridicare, iar colectorii vor putea prelua ambalajele direct de la domiciliul acestora. Este important de știut că pentru fiecare ambalaj reciclat, consumatorii primesc 20 de bani. Colectorii la domiciliu primesc 0,25 lei pentru fiecare ambalaj ridicat, iar restul de 0,05 lei este direcționat către menținerea și dezvoltarea aplicației. Aplicația Reverse PET este adaptată atât pentru consumatori, cât și pentru colectori, și are ca scop încurajarea reciclării.
Cetățenii nemulțumiți pot depune reclamații
Din luna august a anului 2024, românii au la dispoziție un număr de WhatsApp la care pot reclama comercianții care nu respectă regulile SGR. De anul viitor, acest sistem de reclamații prin telefon va fi mult mai eficient, iar comercianții care afișează anunțul că aparatele de reciclare sunt defecte și nu remediază problema vor fi sancționați.
,,Avem un număr de telefon, Hotline cum îi mai spunem noi, unde orice cetăţean şi chiar şi magazinele au dreptul şi au posibilitatea, prin intermediul aplicaţiei WhatsApp, să ne aducă la cunoştinţă nouă, celor de la Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, disfuncţionalităţi ale sistemului: că un comerciant refuză să plătească garanţia, că alt comerciant are RVM-ul blocat, că poate că cei de la RetuRO întârzie să debaraseze un magazin mai mic sau mai mare.”, a precizat ministrul Mircea Fechet.
O altă noutate pentru anul viitor va fi aceea că românii vor fi obligați să colecteze și hainele vechi. Producătorii de textile susțin că vor avea cheltuieli mult mai mari cu colectarea, reutilizarea și reciclarea materialelor textile. Prin urmare, prețul hainelor va crește. Rămâne de văzut ce măsuri vor fi luate anul viitor și pentru ambalajele care acum sunt respinse de aparatele de reciclare. Românii pot duce ambalajele care sunt respinse de centrele de colectare SGR la centre speciale, însă nu vor primi o garanție, cum este cea de 50 de bani pentru sticlele marcate.
Cert este că, de anul viitor, sistemul SGR va fi modernizat, iar cetățenii vor avea la dispoziție un număr de telefon pentru a putea face reclamații atunci când sesizează probleme la reciclarea ambalajelor pentru care primesc o garanție de 50 de bani pe recipient.
Au mai apărut niște prieteni de-ai autorităților din domeniu, care trebuie „să mănânce și gura lor ceva”, nu-i așa? Ticălos sistem ne păstorește!
Le duc la gunoi tăiate pentru a nu încuraja „afaceriștii”.