Simulările pentru Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat, desfășurate în perioada 11 – 13 decembrie, au adus în sălile de examen mii de elevi din județul Iași, cu o prezență de aproape 96%. Organizate de Inspectoratul Școlar Județean Iași, simulările au avut ca obiectiv pregătirea temeinică a elevilor pentru examenele naționale din vara anului 2025
În județul Iași, simulările au avut loc în 166 de școli pentru cei 7.663 de elevi de clasa a VIII-a și în 50 de unități școlare pentru 5.316 liceeni de clasa a XII-a sau a XIII-a. Inspectoratul Școlar Județean Iași a coordonat întregul proces, asigurând desfășurarea probelor în condiții identice cu cele ale examenelor reale. Elevii au fost supravegheați prin camere audio-video, au scris răspunsurile pe foi standard și au respectat timpul alocat fiecărei probe.
Notele obținute la simulare nu vor fi trecute în catalog, decât la cererea elevilor sau a părinților acestora, iar rezultatele vor fi analizate la nivelul fiecărei școli pentru identificarea măsurilor necesare îmbunătățirii performanțelor.
Simularea la Evaluarea Națională și Bacalaureat s-a încheiat cu o prezență de peste 95% în județul Iași
Miercuri, 11 decembrie 2024, începând cu ora 09:00, a avut loc proba scrisă la Limba și Literatura Română, atât pentru elevii care au susținut Evaluarea Națională, cât și pentru cei care se pregătesc pentru examenul de Bacalaureat.
Pentru elevii clasei a VIII-a, simularea la Limba și Literatura Română s-a concentrat pe două texte, și anume, un fragment din romanul „Matei Iliescu”, de Radu Petrescu, și un text critic de Vasile Alecsandri. Subiectul I a inclus cerințe variate, de la completarea spațiilor libere cu informații extrase din text, răspunsuri la întrebări cu variante multiple și identificarea trăsăturilor unui tipar descriptiv, până la prezentarea reacțiilor personajelor la schimbări importante din viața lor.
Exercițiile de gramatică au pus accent pe analizarea unor secvențe din text, identificarea omonimelor hiatului și determinarea cazurilor substantivelor. La subiectul al II-lea, elevii au avut de redactat o compunere de cel puțin 150 de cuvinte, în care să caracterizeze personajul Matei din textul lui Radu Petrescu.
Simularea pentru elevii de clasa a XIII-a a fost structurată în trei subiecte distincte, fiecare având cerințe adaptate profilului de studiu. La subiectul I, aceștia au avut de analizat un fragment din eseul „Adâncul acestei calme creste”, de Bogdan Suceavă. Printre cerințe s-au numărat justificarea motivului întreruperii studiilor lui Barbilian, explicarea unei expresii și redactarea unui text concis despre relația dintre cei doi.
La subiectul al II-lea, elevii au avut de scris un comentariu de minimum 50 de cuvinte al poeziei „Apus de toamnă”, de Alexandru Philippide, cu accent pe relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice. Subiectul al III-lea a presupus redactarea unui eseu extins, diferit în funcție de profil. Elevii de la profilul umanist și pedagogic au analizat particularitățile unui personaj dintr-un text narativ aparținând lui Ioan Slavici, în timp ce aceia de la profilul real și tehnologic au evidențiat trăsăturile unui text narativ studiat de același autor.
Joi, 12 decembrie 2024, simularea a continuat cu proba la Matematică, pentru Evaluare Națională și Bacalaureat, și Istorie, doar pentru Bacalaureat.
Subiectele de la matematică pentru elevii de clasa a XII-a, profil real, au acoperit un spectru larg, de la exerciții de bază până la probleme mai dificile. La istorie, liceenii au avut de analizat fragmente din opere importante, precum „Istoria Romană – Primul război dacic al lui Traian”, de Cassius Dio, „Dicționar de istorie veche a României”, de Al. Graur și Gh. Ștefan, dar și „Cronica pictată de la Viena”.
Elevii de clasa a VIII-a au avut parte la matematică de cerințe care au pus accent pe calcule cu fracții, ecuații simple și rezolvarea unor probleme de geometrie, verificând astfel nivelul lor de pregătire pentru Evaluarea Națională.
Ultima zi, 13 decembrie 2024, a fost destinată doar elevilor de clasa a XII-a care și-au verificat nivelul actual de pregătire pentru proba la alegere a profilului și specializării parcurse.
Simulările au avut ca scop principal familiarizarea elevilor cu regulile examenelor naționale
Simulările au avut ca scop principal familiarizarea elevilor cu regulile examenelor naționale. În același timp, acestea au oferit profesorilor și părinților o imagine clară asupra nivelului de pregătire al candidaților. Inspectoratul Școlar Județean Iași a precizat că analiza rezultatelor va fi urmată de ședințe cu părinții și discuții la nivelul consiliilor profesorale, pentru adoptarea celor mai potrivite măsuri de sprijin.
Subiectele simulării se pot găsi pe site-ul oficial ISJ Iași.
Simularea la Evaluarea Națională și Bacalaureat s-a încheiat cu o prezență de peste 95% în județul Iași! Acestea reprezintă un pas important în pregătirea elevilor pentru viitoarele provocări academice. Cu o prezență de peste 95%, acest exercițiu educațional subliniază atât angajamentul elevilor, cât și al profesorilor în atingerea performanțelor dorite.