Simularea examenului de Bacalaureat 2025 pentru elevii de clasa a XII-a ajunge la final joi, 27 martie, când aceștia vor susține proba la Limba maternă, o etapă importantă pentru cei care învață într-una dintre limbile minorităților naționale. Accesul elevilor în sălile de examen a fost permis până cel târziu la ora 08:30.
Subiectele au ajuns în sălile de clasă, în plicuri sigilate, și au fost distribuite de către profesori, elevii fiind așezați în ordine alfabetică. Timpul pentru elaborarea lucrării este de trei ore, conform reglementărilor oficiale. Elevii vor semna un proces verbal pentru a confirma primirea subiectului corect și vor folosi doar pixuri sau stilouri cu pastă albastră pentru a rezolva testul.
Conform metodologiei, candidații pot corecta greșelile doar prin tăierea liniei greșite, fără a adăuga alte modificări. În plus, aceștia pot face notițe cu creionul, dar doar pe ciornă sau pe subiectul de examen, nu pe lucrarea predată spre corectare.
Rezultatele simulării examenului de Bacalaureat 2025
Rezultatele simulării nu vor fi afișate public, ci vor fi comunicate individual, prin intermediul unui cod unic care va înlocui numele și prenumele elevilor. În cazul în care elevii sau părinții doresc, notele obținute pot fi trecute în catalog, dar doar la cererea acestora, printr-o solicitare scrisă.
Ministerul Educației va analiza rezultatele simulării pentru a identifica unitățile de învățământ cu performanțe slabe și va lua măsuri pentru îmbunătățirea acestora. Inspectoratele școlare vor trimite un raport detaliat către Ministerul Educației, care va include planuri de acțiune pentru monitorizarea și remedierea deficiențelor.
Calendarul simulării examenului de Bacalaureat 2025:
24 martie 2025: Limba și literatura română – probă scrisă
25 martie 2025: Proba obligatorie a profilului – probă scrisă
26 martie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – probă scrisă
27 martie 2025: Limba și literatura maternă – probă scrisă
8 aprilie 2025: Comunicarea rezultatelor
Rezultatele slabe și absenteismul, principalele motive pentru neparticiparea elevilor la Bacalaureat
Cercetătoarea Adela Țăranu a subliniat într-un interviu că neparticiparea elevilor la examenul de Bacalaureat este cauzată de două probleme majore: rezultatele școlare slabe și lacunele mari acumulate de elevi pe parcursul liceului, care nu mai pot fi recuperate. Ea a explicat că, adesea, elevii ajung la liceu cu dificultăți din gimnaziu, ceea ce le afectează performanțele și șansele de succes la Bacalaureat. În plus, absenteismul a devenit o problemă din ce în ce mai evidentă, iar recent, 20% dintre elevii de clasa a XII-a nu s-au prezentat la simularea examenului de Bacalaureat.
Un alt factor major este situația socio-economică a elevilor din medii defavorizate. Conform cercetărilor, mulți liceeni nu își permit să frecventeze liceul din cauza costurilor de transport sau a cheltuielilor zilnice. De asemenea, o parte dintre aceștia aleg să nu continue studiile și să intre direct pe piața muncii din cauza problemelor financiare.
Adela Țăranu a menționat și nevoia unei oferte educaționale de calitate și a unui sistem care să ajute elevii să își depășească dificultățile și să participe activ la procesul educațional.